
Georgia Comprehensive Media Research: Summary
Findings

August-November, 2009

FOR FURTHER INFORMATION CONTACT:

Dr. Hans Gutbrod
Regional Director
Caucasus Research Resource Center
hans@crrccenters.org

Koba Turmanidze
Country Director
Caucasus Research Resource Center -- Georgia
koba@crrccenters.org

---------------------------------------------------------

The Caucasus Research Resource Centers program (CRRC) is a network of research and
training centers in Armenia, Azerbaijan and Georgia. We strengthen social science
research and public policy analysis in the South Caucasus. A partnership between the
Carnegie Corporation of New York, the Eurasia Partnership Foundation, and local
universities, the CRRC network integrates research, training and scholarly collaboration
in the region.

A project implemented by the Eurasia Partnership Foundation (EPF).

Caucasus Research
Resource Centers

(CRRC)
This project is funded by

the European Union



2

Disclaimer

This publication has been produced with the assistance of the European Union. The
contents of this publication are the sole responsibility of the Caucasus Resource Research
Centers and can be in no way taken as to reflect the views of the European Union.



3

Introduction

The Georgian media landscape has long been the subject of intense debate, as well as of
fierce political competition. Although Georgia enjoys the highest press freedom index in
the region, it is widely accepted that there remain major problems in this sphere.1

President Saakashvili himself has said that the media “remains a challenge” for Georgia2,
and visiting Western politicians regularly call for steps to be taken to cement media
freedom and independence.3

In many respects, Georgia has a vibrant media scene. Laws passed by the current
government have been welcomed by independent observers4, and there is a wide variety
of viewpoints available in print and on radio, as well as on television in the capital Tbilisi.
However, rather than acting as impartial providers of information, media outlets are
often viewed as biased, serving the interests of one or another political group. This has a
long history in Georgia, where nationwide channel Rustavi 2 is seen as having played a
large role in facilitating the Rose Revolution of 2003. During the political crisis of
November 2007, Imedi TV took centre stage, even being raided and closed by the
authorities. More recently, Tbilisi’s Maestro TV has played an overtly political role,
calling on its viewers to attend anti-government demonstrations in April this year.

With this in mind, it is no wonder that debates surrounding the Georgian media are
highly charged. However, little research has been conducted into the actual state of the
media landscape: how it is perceived by the public and professionals alike, what
Georgians expect from this sector and what the major strengths and weaknesses are
today. In an effort to bring concrete data to this politicised issue, CRRC has undertaken
an in-depth and holistic study into the Georgian media landscape. The study consisted of

a comprehensive survey of the Georgian population’s attitudes to media, eight focus
groups in two Georgian cities, detailed interviews with forty-seven top media
professionals, and a media-monitoring project to analyse the current state of Georgian
TV news.

It is the aim of this report to synthesise the results of these studies to try to achieve a
rounded picture of the media landscape in Georgia. It is hoped that by bringing specific
findings to a debate so often dominated by political consideration, it will be possible to
begin a constructive conversation among all stakeholders on improving the Georgian
media scene.

Public perceptions of media: sceptical interest
Georgia’s media is more trusted than media in neighboring countries. Some 47 percent
of survey respondents partially or fully trust the media, as compared with 43 percent in
Azerbaijan, and 39 percent in Armenia {CRRC Data Initiative 2008}.

1
See http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=439 for regional scores.

2
Civil.ge, Saakashvili Speaks of New Wave of Democratic Reforms. Retrieved 01/11/09

http://www.civil.ge/eng/article.php?id=19526
3

US Vice President Joe Biden, for example, told the Georgian Parliament in July that the Rose Revolution would only
be complete “when the media is totally independent and professional.” See Civil.ge, Biden Addresses Parliament.
Retrieved 01/11/09 http://www.civil.ge/eng/article.php?id=21283&search=biden%20parliament
4

International Research and Exchanges Board (IREX). (2009). Media Sustainability Index. Retrieved September 25, 2009
from http://www.irex.org/MSI/index.asp



4

Georgians are also avid consumers of news, with 84 percent of respondents watching TV
news every day, most for between half an hour and two hours {tv10}. Although TV is
the most important source of information, 86 percent of respondents read a weekly
paper, and 80 percent read a news magazine, at least once a month {p3.3}.5 In addition,
33 percent receive information from the radio each day {r4.2}, and internet use is
growing, with 12 percent accessing the net daily. This shows that while TV remains the
dominant force, newspapers and radio do play a significant role, and that the internet is
gaining traction.

Nationwide private channel Rustavi 2 is by far the most popular in Georgia, with 79
percent of respondents watching its news broadcasts every day {tv12.3}. The high
quality of presentation, as well as the nationwide reach, were frequently cited as reasons
for Rustavi 2’s popularity. One Kutaisi resident called it “the only watchable channel in
Georgia”.6

There is, however, a certain ambivalence surrounding the channel. While 59 percent of
respondents trust Rustavi 2’s news to at least some extent {tv14.5}, 51 percent also think
that it reflects the interests of the government. Focus-groups suggest that the audience is
drawn by the quality of presentation in Rustavi 2, but simultaneously voices skepticism.
Commenting on its speed, one Tbilisi resident said that “Rustavi 2 does not provide
objective information, but they are fast, when something happens they are there first”.
Skeptical consumption may indeed be a broader pattern. Focus group participants
frequently commented that they watch a combination of news broadcasts from different
channels and then decide what to believe.

It is clear that Georgian viewers like professionally presented news broadcasts. In
describing their favorite journalists, the respondents value intelligence (59 percent),
courage (34 percent), the ability to ask the right questions (19 percent), as well as a clear
presentation of facts (18 percent). Respondents did not hesitate to identify journalists
that they respect. Bad pronunciation or a provocative demeanour were considered the
two most unpopular traits for a journalist to possess (by 25 and 19 percent of
respondents respectively) {tv19}, showing that good presentation is an important factor
for Georgian viewers. One focus-group participant spoke with disdain of journalists who
made grammatical mistakes in their speech.

Georgian news consumers are not only aware of potentially biased reporting on
television, but many feel they can make up for that by watching a variety of stations.
However, outside the capital, it is much more difficult to access channels with editorial
policies significantly different from Rustavi 2.

There is an ongoing divide in terms of access to different sources of TV news in
Georgia. Most of the country can only access Rustavi 2, Imedi TV and Channel 1 of the
state-funded Public Broadcaster. These stations are considered pro government by 51, 33
and 51 percent of respondents respectively. Tbilisi is also served by two channels,
Maestro and Kavkasia, widely considered to be supportive of the opposition (68 percent
of Tbilisi residents believe Kavkasia represents opposition interests, and 50 percent say
Maestro is also supportive of the opposition). Although this means that Tbilisi residents
can access a broader range of views, focus-group participants from the city showed little

5
Many respondents said they did not read newspapers because of their cost, or because they were not on sale in the

area. This suggests that there could be a latent appetite for cheap and widely distributed newspapers among much of
the Georgian population.
6

Focus groups, divided by age and media habits, were carried out in Tbilisi and Kutaisi.



5

confidence in the objectivity of any channel, also seeing Kavkasia and Maestro as
“biased” and “one sided”.

Biased reporting is unacceptable to 75 percent of respondents, but most feel that the
impartiality of TV news is compromised {tv36, tv35}. 61 percent believe that news
coverage is influenced by the owners of the TV stations. Controversy has dogged the
ownership of both Rustavi 2 and Imedi and most focus group participants felt that
station owners were themselves beholden to government. Given that 49 percent of
Georgians also agree to at least some extent that journalists serve the interests of the
government, there does seem to be genuine concern about the level of media freedom
{q9}.

Georgians are strongly opposed to any from of state censorship. 63 percent agree that
the government should not control media output, with just 22 percent agreeing that the
government has a right to control media output {q15}. In the focus groups, participants
agreed that censorship was only applicable in a time of war. In spite of this, many
respondents think that Georgia currently lacks freedom of speech. 44 percent at least
partially disagree with the statement that there is freedom of speech in Georgia,
compared to 35 percent who agree.

Most Georgians, therefore, are well aware of the problems in their media sector.
However, it is also clear that there is a real desire to have a more professional, unbiased
and independent media landscape. Many respondents have distinct ideas of issues they
would like to be reflected more extensively on national television. Generally, this shows a
preference for several issues that are relevant to their own lives.

Coverage on National TV
7

(%)

Too little
Right
amount Too much Don't Know

Social issues 50 27 4 16

Human rights 39 34 3 22

Freedom of speech 38 32 4 23

Healthcare 37 35 3 23

Religion 36 37 4 20

Court system 34 32 3 28

Property rights 31 35 4 27

Economic issues 24 47 7 19

Corruption 22 42 5 28

Education 22 47 7 22

Situation in Abkhazia
and South Ossetia 19 44 18 17

Territorial integrity 18 44 19 16

Political stability 15 47 14 22

Relations with Russia 13 47 21 18

Elections 9 41 26 21

Politics of other
countries 9 57 11 21

NATO membership 6 43 30 19

Moreover, respondents also show a clear appetite for investigative reporting. Beyond
investigative films shown on Kavkasia and Maestro, there are currently no dedicated

7
Those refusing to answer are not shown, so numbers do not add up to 100 percent {tv7}.



6

investigative reporting programs on any national channel. Yet respondents were
overwhelmingly positive when asked if they would like to see a wide variety of issues
investigated by journalists.8 Over 75 percent of respondents said they would like to see
investigations into healthcare, the courts, elections, the protection of freedom of speech
and other issues. Interestingly, 64 percent of respondents said they would also like to see
relations between politicians and the Orthodox Church investigated. This is striking
given the overwhelming support the church receives, and the fact that it enjoys the trust
of 84 percent of the public {CRRC Data Initiative 2008}.

Overall, the data paints a complex picture of the Georgian public’s relationship with the
media. It is clear that Georgians are familiar with the shortcomings of even their most
popular news sources, but still watch in vast numbers. While most people demand
unbiased, independent reporting from journalists, they also want professional
presentation and a high quality product. Although TV news is by far the most influential,
most Georgians also turn to other sources at least occasionally, and a large majority
would like to see crucial current events be investigated by journalists without interference
either from the government, or from the owners of media outlets.

In spite of the problems of the Georgian media, 64 percent of Georgians trust journalists
to at least some extent. Over sixty percent {d15} would be happy for their children to go
into journalism. This suggests that many respondents might be cautiously optimistic for
the future of the Georgian media.

Media professionals: critical and concerned
Compared with the general public, media professionals are much more uneasy about the
state of the Georgian media, and their own place within it. CRRC surveyed and
interviewed forty-seven media professionals in October 2009, and it is clear that most are
much more critical toward the media sector than the rest of the population.9 While
almost 40 percent of general respondents broadly agreed with the statement that
Georgian journalists served the interests of people like them, 79 percent of media
professionals broadly disagreed {q8}.

Media professionals are also much more concerned about government interference, with
83 percent believing that journalists are often influenced by government interests,
compared to just 18 percent of the general public {tv16}. Many of the professional
respondents said that pro-government bias was most detectable in TV stations. Most said
that a lack of ownership transparency in these media outlets made it easier for pressure
to be exerted: “The fact that the ownership of the various TV channels is not made
transparent proves that they are associated with particular [political] leaders and parties,”
said one respondent. 79 percent of media professionals believe the owners of TV
channels influence coverage to a great extent {tv35}.

While problems in TV were mainly seen as arising from government interference, it was
lack of professionalism that was highlighted as a primary concern in the rest of the
media. Many thought this was particularly apparent in the print sector, as well as on the
Tbilisi based Kavkasia and Maestro channels, which most respondents said sided with
the opposition. “Georgian journalists write for the politicians they are trying to please,

8 This question was asked about all types of media, not only TV.
9

The professionals included journalists, managers and academic experts. They represented TV, print, radio and
internet outlets, and came from across the political spectrum.



7

from one or another political group” said one respondent, another felt that Georgian
journalists “don’t serve the public, they serve the political class.”

54 percent of journalists agree to some extent that they have freedom of speech but this
agreement is muted. Respondents stressed that there were strong constraints to
journalists' freedom. Several issues were highlighted as limiting freedom of speech,
including lack of training and professionalism on the journalists’ part: “journalists do not
know their rights, and this hinders freedom of speech.” Other factors hindering freedom
of speech included lack of ownership and financing transparency in media outlets and
lack of confidence in the court process.

Self-censorship is also mentioned as a problem. “You don't like it, but you are still doing
it”, is how one journalist put it. Another commented that those who did not censor
themselves were marginalised, and that “a 'clean-up' has been in progress for so long that
a new breed of journalists has appeared, who are inherently, consciously pro-
governmental”. In this context, the preferences of the government (83 percent) and the
media owner (79 percent) are more important than personal views (49 percent) in
influencing how TV journalists report on issues {tv16, tv15, tv35}. Again and again,
journalists highlighted the weak institutional base for sustained independent journalism
as a major challenge for quality journalism.

Another issue raised was the polarization of the media scene: “journalists do not have
freedom of speech in Georgia. This is because of the absence of a neutral media—
channels either serve the government’s or the opposition’s interests.” Media
professionals see the TV landscape as more polarized than the rest of the population.
Whereas 51 percent of the general public think Rustavi 2 serves the government’s
interests to at least some extent, that view is held by 94 percent of media professionals
{tv17.5}.

Media professionals also believe that the public is much more distrustful of the Georgian
TV sector than is actually the case. Whereas 59 percent of the general public trusts
information provided by Rustavi 2 to at least some extent, media professionals thought
that figure was just 28 percent. The difference is equally striking in regard to the news
provided by Imedi, while 60 percent of the public trust it to at least some extent (and it is
the nation’s most trusted broadcaster according to another question, tv13), media
professionals thought it was trusted by just 25 percent of people{tv14.3}.

One area where survey results from the general population and media professionals
coincide is in the desire for investigative reporting. While there is significant donor
funding for investigative programs, and some are broadcast on Maestro and Kavkasia, no
investigative programs run on a national channel. Over 90 percent of media professionals
would like to see investigative reports into issues as diverse as education reform to the
situation in Abkhazia and South Ossetia. However, 62 percent of media professionals
would not like to see investigations carried out into the private lives of politicians,
compared to the 53 percent of the general public that would. In interviews, most media
professionals held up journalistic ethics as the reason such an investigation would be
inappropriate, suggesting that there is a strong desire for professional and ethical
reporting within the media sector.



8

The TV sector: stations in conflict, standards in
jeopardy
Given the importance and the attention focused on the television sector in Georgia,
CRRC commissioned three phases of in-depth media monitoring to be carried out this
year.10 The monitoring targeted national broadcasters often seen as serving the
government’s interests, Rustavi 2, Imedi and Channel 1 of the public broadcaster, as well
as Kavkasia and Maestro, Tbilisi-based channels generally seen as sympathetic to the
opposition. The monitoring was carried out in early April, coinciding with large scale
anti-government street protests, late May, when those demonstrations reached their
apogee, and September, when a highly publicized EU-commissioned report into the
causes of the 2008 war was released.

In general, qualitative analysis of news reports from the five targeted stations found that
viewers could expect to see radically different versions of events portrayed on Rustavi 2,
Imedi and Channel 1 as compared with Kavkasia and Maestro, meaning that it might
indeed be possible to watch a number of channels and then come to one’s own
conclusions. When channels covered the same news event, it was often possible to
discern the editorial sympathies of the station through the differences in reportage. For
example, when the EU-commissioned report was released, Imedi gave priority to MPs
from both the ruling party and the opposition, who discussed how the report backed up
Georgia’s claim of Russian aggression. This was then followed by excerpts from
President Saakashvili’s speech which served to validate the earlier claims. Kavkasia, on
the other hand, did not show President Saakashvili at all, and dedicated fifty percent of
its coverage to the non-parliamentary opposition (who are considered more radically
anti-government and had not appeared on Imedi). These speakers categorically blamed
the president for the war, and suggested that his resignation was necessary to move
beyond the crisis. Thus, viewers watching Imedi were informed that the report basically
confirms the government’s claim of Russian aggression, whereas Kavkasia’s viewers were
led to believe that the EU-report laid the blame for the war squarely at the feet of
President Saakashvili.

The media monitoring also found that the targeted channels do indeed fall into opposing
‘camps’, with Imedi, Rustavi 2 and Channel 1 often broadcasting similar stories and not
criticizing one another, with Kavkasia and Maestro doing much the same thing from the
other side. This is highlighted by a report from September: Channel 1 broadcast a
statement from the Patriarchate, saying that it was not involved in inviting some
controversial Russian journalists to Georgia. The report on Kavkasia showed the same
statement, but also broadcast another part, where the patriarchate criticized Imedi TV for
airing a previous report saying that the patriarchate had indeed invited the Russian
journalists. Thus, Channel 1 refrained from airing criticism of Imedi. The two camps also
frequently refrain from criticizing the political groupings they are seen to be allied with.
During the anti government protests in April, Rustavi 2, Imedi and Channel 1 broadcast
the story of a student who addressed the protestors, he called on them not to use swear-
words or threatening language about their political opponents, and was booed and jeered
off the stage. The incident, potentially bad publicity for the opposition, was not covered
by Kavkasia or Maestro. Incidents such as these demonstrate the extreme polarization of
the Georgian TV landscape.

10
The monitoring was carried out by the Center of Social Sciences (CSS) at Tbilisi State University, with external

double-blind review and extensive practical project management by CRRC.



9

Furthermore, the lack of professionalism which was complained about by a large number
of focus group participants and media professionals, was readily apparent across the
targeted channels. Monitoring detected several examples of unbalanced reporting,
opinions presented as facts, and misleading and confusing information. After a clash
between protestors and municipal officials on April 12, Rustavi 2’s coverage dedicated 55
seconds to the official side of the story, and just 12 seconds to the views of the
protestors. On April 1, Kavkasia broadcast an item about a group of people protesting
against the alleged sale of Georgian art treasures abroad. The protest was shown, as well
as sound-bites from the participants, but there was no attempt to show the other side of
the story. The channel did not interview anyone from the government, the Ministry of
Culture or the national museums, and the allegations of the protestors were presented as
facts, with no evidence being offered. Incidents like this were in evidence regularly in all
three monitoring phases.

Overall, the monitoring showed that many of the issues raised by both the general public
and the media professionals are genuine concerns. Biased and unprofessional reporting is
frequently in evidence on all the targeted channels. Furthermore, the perception that
Channel 1, Rustavi 2 and Imedi favour the government, while Kavkasia and Maestro
favour the opposition is borne out. The ongoing polarization of the television sector is
one of the biggest challenges facing media development in Georgia today.

Analysis
Although much needs to be done to guarantee a free and professional media scene in
Georgia, it is important not to overlook some fundamental strengths that have led to the
diversity of views available to many Georgians today. News broadcasts are the most
popular TV programs in the country, and more than 84 percent of Georgians watch
news every day. Georgia, therefore, has a tremendous appetite for news, and the fact that
high percentages of respondents think popular channels like Rustavi 2 represent
government interests suggests that Georgians are not uncritical viewers. Several focus
group respondents said that they watch a number of different channels in order to work
out the issue for themselves, something also re-iterated by one of the media professionals
interviewed. Respondents expressed a strong desire for professional and balanced
reporting, showing that the Georgian population know what they want from their
journalists.

Furthermore, although television is still the dominant force in the Georgian media, it is a
mistake to discount print, radio and the internet as insignificant. Over 80 percent of
Georgians read weekly newspapers at least once or twice a month, and this sector is
renowned for the diversity of its political views. The growth of internet use also matters.
The most popular activity among Georgian internet users is social networking, practiced
by more than 50 percent of respondents who use the internet. Social networking sites are
ideal forums to exchange information, articles and videos, and there have been several
instances of internet-based discussions spilling over into the traditional media in
Georgia.11 Almost every journalist interviewed said that the internet has the potential to
be the main source of information in Georgia within the next ten years.

However, there are significant weaknesses in the Georgian media landscape. Among the
most significant is the deep polarization in the TV sphere. As the media monitoring
shows, channels considered pro-government and pro-opposition both frequently

11
Currently, a scandal surrounding videos insulting the Georgian Orthodox Church is one of the top stories in

Georgia. The story began when these videos were posted onto social-networking site Facebook.



10

broadcast information that is misleading, inaccurate and highly partisan. Media
professionals underscore this challenge, with one focus group participant saying that
there are no “neutral” channels in Georgia, just pro-government or pro-opposition.

Georgian journalists themselves highlight a range of further shortcomings of the media
sector, and are significantly less trusting of media outlets than the general public. Almost
all of the media sector interviewees highlighted the need for more professionalism on the
part of Georgian journalists, as well as less interference from owners.

Media professionals were also critical of themselves. One media professional commented
that one of the biggest challenges facing the media sector was that there is “no solidarity”
among journalists. This situation is not helped by the financial dependence of journalists.
Media jobs, especially in TV, are relatively highly paid, and there is therefore pressure to
toe the line of the media outlet’s owner rather than risk unemployment. Moreover, it is
said that the problem is compounded by the poor contracts staff are employed under.

Nevertheless, the research findings indicate opportunities. Transparency of ownership,
mentioned by many respondents, can be addressed in a short time frame. Also, with the
overwhelming majority of both media professionals and the general public keen to see a
wide variety of issues investigated, there is an ideal opportunity for any channel to
produce a high-quality investigative show. Not only would such investigative reporting
be a welcome addition to the airwaves, but with over 75 percent of the public interested
in such a programme, it is likely to be popular. Moreover, the demand for policy-related
programming is evident from the preferences that the public has expressed.

In addition to this, many media professionals interviewed put forward concrete ideas
about how to improve the media environment. There is no shortage of ideas on how to
move forward. In terms of ideas, the sector is not in stagnation.

Yet if there are opportunities and ideas, the research suggests that complacency is
misplaced. In the most extreme case, an entrenched polarization can be a threat to
political stability. Political disagreements should be negotiated in one arena, rather than
remaining segregated in separate realms. A losing side that considers itself consistently
marginalized will question the very legitimacy of the system and goes in search of radical
alternatives. Once it enjoys the support of considerable parts of the population, this
begins to undermine the institutional and parliamentary processes that the Georgian
public is keen to see functioning.

In May 2009, when asked what issues the government and the opposition should resolve
between themselves, media freedom was cited by 69 percent, closely following the issue
of judicial independence (73 percent) and legislative reform to guarantee free and fair
elections (70 percent). In other words, respondents believe that a further improvement
of media is an integral part of the ongoing process of Georgian democratization {CRRC,
Politics & Protest Survey}.

More broadly, results from ongoing opinion research suggest that this is a good time to
tackle fundamental issues. Since September 2007, Georgia has faced a number of bitter
internal and external challenges. By comparison, survey results indicate that the country
right now is less divided than it has been for more than two years. Relatively speaking,
this therefore is a real window of opportunity to move forward on the major issues
facing the Georgian media, many of them highlighted by this research.



11

Research Methodology
The findings presented in this report are based on several research components. CRRC
undertook

1. baseline desk research, to summarize the existing state of research;
2. a nationally representative public opinion survey throughout Georgia with 1768

respondents;
3. 8 targeted focus groups in Tbilisi and Kutaisi;
4. in-depth semi-structured interviews with 20 media professionals;
5. a mini-survey among 47 media professionals;
6. media monitoring, both quantitative and qualitative, of Georgia's main television

channels.

Baseline Desk Research
The baseline desk research synthesized previous studies, but also drew on CRRC's
extensive research in Georgia and the Caucasus on social, political and economic
developments. It drew on multiple surveys that were conducted throughout 2007, 2008
and 2009, and contained relevant media data. The desk research helped to guide further
parts of the research effort.

Public Opinion Survey
The public opinion survey (also referred to as Media Consumer Survey) was undertaken
by the CRRC with its own fieldwork staff from October 3-15, 2009, with 1768 full
interviews. The response rate was 64%, and the targeted sample size included a total of
2,750. To draw the sample, the country was stratified into two macro-strata (capital, non-
capital), and subsequently 120 primary sampling units were selected throughout the
country (70 in Tbilisi, 50 outside Tbilisi, to reflect routine higher non-response in Tbilisi).
Primary sampling units coincided with electoral districts. Households were selected based
on random route sampling, and the respondent within the household was selected using
the last birthday method. Nonresponse arose primarily from not being able to locate the
selected respondent within the survey time frame, and is not expected to have a major
impact on the accuracy of results. As other surveys done according to international
standards, this survey has a 95 percent confidence interval, with a 5 percent margin of
error.

The survey language was Georgian, since the survey targeted those following the
Georgian media. The sample excluded primary sampling units with more than 60% of
non-Georgian residents. (For surveys including Armenian and Azerbaijani interviewing
language, please check the annual CRRC Data Initiative.) It also excluded areas that are
difficult to access, such as Svaneti.

Focus Groups
Eight focus groups were conducted in total, with four in Tbilisi and in Kutaisi each. The
FG in Kutaisi also recruited participants from neighboring rural areas. FGs were divided
by respondents’ age (21-40, 41-70) and by the sources of information (those who rely
primarily on TV for news versus those who also draw on other sources of information
for news; both groups were screened for an active interest in politics in Georgia).



12

The respondents were recruited from two sampling points, one centrally located, and one
in a suburb, and screened participants through questions to identify their eligibility.
Focus groups in Tbilisi were conducted on October 14-15, and in Kutaisi on October
16-17, 2009.

In-depth Interviews
In-depth interviews were conducted with 20 top media professionals. These comprised
journalists, media managers, and academics specializing in journalism or media studies.
They also represented a mix of TV, radio, newsprint and online journalists, from across
the political spectrum. These interviews were mostly pre-structured, to ensure
comparability. Interviews lasted between 40 minutes and one hour, and were conducted
by a team of four specifically trained interviewers, under the supervision of an
experienced journalist and academic with international standing. This activity focused on
Tbilisi. Interview language was Georgian, and the interviews were conducted between
October 7-14, 2009.

Media Professionals Mini-Survey
To compare public opinion with the views of experts, CRRC conducted a mini-survey
among media professionals. The media professionals targeted for in-depth interviews
were asked more than 30 questions that had been directed at the Georgian public, to
allow for comparison. To increase the number of respondents, CRRC used
judgmental/purposive sampling to identify further interviewees. Media experts were
asked to name further media professionals who play a significant role in opinion-making
in Georgia. In addition to the 20 media professionals interviewed, CRRC identified a
further 30 journalists, from which 27 were interviewed, yielding a total of 47 completed
interviews. The interviews were again conducted between October 7-14, 2009. These
results are only indicative, and not representative, since a representative survey of
journalists would require a clearly defined target population of journalists. In Georgia, at
this point, the concept of journalism is too fluid to allow for such precision. (In countries
with a more established profession similar surveys are sampled from lists of unions, or
journalism accreditations.)

Media Monitoring
The media monitoring component of the project was undertaken by the Center for
Social Sciences (CSS) at Tbilisi State University from September 15-November 15 with a
sample of 350 news broadcasts. The monitoring periods were April 1-14, May 19-31, and
September 1-October 13, 2009. News broadcasts were monitored from the networks
Imedi, Rustavi2, Georgian Public Broadcasting (GPB), Kavkasia, and Maestro. One
broadcast was monitored per network per day; specifically the broadcast of longest
duration during the prime-time period (defined as 8:00 PM - 12:00 AM). Monitors
collected data on variables including time allocation to various actors (e.g. the state, the
non-parliamentary opposition), the portrayal of news items as positive, negative, or
neutral, and the number of instances of inflammatory language or hate speech. In
addition, the inclusion or omission of news items broadcast by the independent sources
Radio Liberty and Civil.ge was recorded. Qualitative examples of the types of media bias
observed during the monitoring process were collected to complement the quantitative
data.



13

Final Report
The report has been written by a team and received structured feedback at various stages
of the drafting process, and reflects a consensus view on the findings. It focused on
highlighting the main findings that are relevant to a broader debate about the current
stage of Georgian electronic media and its future development.

To facilitate independent analysis, CRRC provides an appendix presenting the main data
from the research. Other research findings not directly pertaining to the report have been
omitted, and can be made available separately. The data set and other items will be made
available online in the coming weeks. This will allow for a detailed analysis according to
age, location of residence, education, sex, employment, and many other variables.
Additional presentations or targeted analysis can be offered on request. Please address
your requests for more information to nana+media@crrccenters.org.

Questions or Comments
This report is circulated in advance of the EU-Georgia Civil Society Human Rights
Seminar on Media Freedom, due to take place in Tbilisi on November 10-11. Specific
comments or questions before the workshop are gratefully received by CRRC's Regional
Director, Hans Gutbrod, at hans@crrccenters.org.

-----------------------------------------------------

This publication has been produced with the assistance of the European Union. The
contents of this publication are the sole responsibility of the Caucasus Research Resource
Centers (CRRC) and can be in no way taken as to reflect the views of the European
Union.


