
1 
 

Election Media Monitoring 

1-18 June, 2012 

 

TV media monitoring involves qualitative and quantitative components. Quantitative 
monitoring includes the allocated time, direct and indirect speech and the tone of 
coverage. Components of qualitative monitoring are: balance, accuracy, facts-based 
coverage, manipulation by shots and music. 

Quantitative data is visualized through diagrams attached to the report. The time 
allocated to subjects is expressed in percent. 100 percent is made of the total time 
allocated to all subjects, as indicated in the diagram headline, during the monitoring 
period on a particular channel. If any political party or any monitoring subject is not 
presented on a diagram, it means that no time was allocated to that political party 
during the monitoring period. The parties, which have been covered for even a couple 
of seconds, are reflected (frequently with 0%) on the diagrams. The subjects (other than 
the political parties), which were assigned l% or even less, fall under the category 
“Other” on each channel. 

Direct and indirect speech is differentiated by whether the subject speaks or the subject 
is spoken about by journalists or other respondents. On the diagrams direct and indirect 
speech is visualized in percent. 100 per cent indicates the total time devoted to each 
subject on a particular channel and is provided along the subjects. The subjects with 1 
per cent of time allocation have not been shown on the diagrams with the purpose of 
avoiding any misunderstanding. 

The tone of coverage is assigned to a subject only when the subject is spoken about. The 
diagrams show three categories of tones: positive (green), neutral (yellow) and negative 
(red). Calculation of the time allocated to the subjects as well as description of tone is 
performed simultaneously. Focus is made on the text of a journalist and respondents, as 
well as on the overall context of the coverage. 

There are two ways of calculating the tone of the time allocated to the subjects: the tone 
of a journalist and that of a respondent. 100 percent indicates time allocated to 
journalists and respondents separately on a particular channel. The subjects with less 
than 1 per cent of coverage have not been included into the diagrams in order to avoid 
any misunderstanding. 



2 
 

The qualitative analysis is focused on balance, i.e. how diverse the coverage of a 
particular issue is. Accuracy - how relevant a journalist’s conclusion is to the facts 
provided in the coverage (stories, comments by respondents), whether there are any 
flaws in headlines, figures, identity of respondents. We observe how the coverage 
relates to the story and whether the facts are supported by frames/comments. 

During the monitoring, attention is paid to cases of manipulation with music and 
frames/images. Manipulation takes place when footage, frames, and music are used in 
a way that creates certain impression and provokes clear positive and negative 
associations. 

Based on these components a media monitoring report of 1-18 June news releases is 
presented per channels in the following sequence. 

 

The First Channel 

During the monitoring period (1-18 June) the following innovation was observed in 
“Moambe”: the invited guest was interviewed by a journalist for 7-10 minutes. During 
the monitoring period the representatives of following political parties were invited as 
guests: the Coalition Georgian Dream, National-Democratic Party, Free Georgia, New 
Rights. Their presence had an affect on the findings of quantitative media monitoring. 

On the First Channel the most time was allocated to the Coalition Georgian Dream 
(26%). It is worth mentioning that less than 13% was allocated to all other subjects. 
However, the political parties: New Rights (8%), National-Democratic Movement (5%) 
dominates among other subjects (See the Diagram - 1). 

In terms of direct and indirect speech there were no important tendencies observed 
during monitoring of the First Channel news-service (See the Diagram - 2). 

As for the time allocated to the subjects according to journalist’s tone, it should be 
mentioned that a negative tone was used towards only 2 subjects: Democratic 
Movement – for United Georgia (24%) and United National Movement (5%), and 6% of 
positive tone towards the government. Journalist used mostly neutral tone towards 
other subjects (See the Diagram - 3). 

Due to the fact that “Moambe” hosts leaders of opposition political parties three times a 
week, tone evaluation based on the other respondent’s talking is very diverse. The most 
positive tone (51%) goes to the Free Georgia party, which is caused by Kakha Kukava 



3 
 

speaking positively about his party and its program. The most negative tone was 
observed towards the United National Movement (49%) justification to which can be 
the same. High share of negative tone also goes to the President (28%) and Chamber of 
Control (43%) (See the Diagram - 4). 

The monitoring is focused on the news items in general and pins down overall attitude 
towards a specific subject. It should be mentioned that frequently the coverage is done 
in a neutral tone. However, in some cases, the coverage of government, president and 
authorities is prone to be positive. For instance, the President in a crowd hugging local 
people creates positive impression (12 June, President in Kakheti). Also, in the news 
item of June 11 the only one respondent, James Appathurai, responds positively about 
the observers’ mission in Georgia saying: “I think that the government has already 
made a great statement by inviting international observers“. A journalist translates and 
repeats his words several times, and though the journalist’s tone is neutral, the overall 
impression from the story is positive. 

As for the respondents, news items are balanced on the First Channel. However, 
mention should be given to the stories, where there is such a feeling that the comments 
from government authorities are needed to get a full picture on the issue, but there are 
not any. For example, in the story of June 6th a journalist gives platform to NGOs and 
some political parties, but not to the government authorities, to share their views on 
minorities’ problems regarding the elections. The coverage of June 9 can also serve as an 
example where only opposition parties were given an opportunity to talk about a 
“demographic policy”. 

Number of discrepancies between the journalists’ conclusions and respondents’ 
comments has been observed on the First Channel. For instance, on June 8th a journalist 
talks about the decision made by the Chamber of Control, and says that as stated by the 
Chamber of Control, there were number of cases of vote-buying by Ivanishvili and that 
the Chamber of Control disseminated materials proving that 239 vehicles used during 
electoral campaign were on the balance of Ltd “Elita Burji” at a symbolic (lowest 
possible) price; however the comment of the representative of the Chamber of Control 
does not back up the above-stated and does not present any supporting material. 

Another example of discrepancy is a story on the decision about voting at prisons aired 
on 14 June. In the beginning a journalist says that all parties claimed and agreed that 
that was a step taken forward and all of them agreed that it was necessary to have 
international observers. Yet, coming from the story itself it is not quite true. Only David 
Gamkrelidze talks about the observers and about fairness of the decision, while Guram 



4 
 

Chakhvadze highlights the importance of the decision and never mentions any 
observers. The other respondents are Levan Vepkhvadze, Zakaria Kutsnashvili and 
Sozar Subari. None of them talks either about the importance of the decision and its 
strength or need for observers. Contrary to this, Vepkhvadze talks about the possible 
risks and pressure, while Sozar Subari negatively describes the United National 
Movement. Therefore, the very first sentence of a journalist is misleading and causes 
wrong prejudice. 

 

Rustavi 2 

During the period of June 1-18, the most time (35%) was allocated to the President. By 
time allocation the second and third places were shared between the government (19%) 
and the Coalition Georgian Dream (18%). All other subjects were given 5 % (only 
Christian-Democratic party) or even less (See the Diagram - 5). 

With regards to the direct and indirect speech, the President, who is dominating the list, 
talks ¾ (73%) of the time. This tendency was marked during the qualitative monitoring 
as well. For instance, on 6 June, the news item lasted for 6 min 46 sec out of which the 
President talked for 6 min and 37 sec during his visit to Varketili population. The story 
“Agro-tours in Villages” on 15 June lasted approximately 10 minutes where he talked 
for 5 minutes, and for the remaining 5 minutes he was seen on the background. 

The share of direct speech is distributed as follows: Christian-Democratic Movement 
(70%), local self-governance (74%), New Rights (65%), United National Movement 
(81%), National-Democratic party (67%). The Coalition Georgian Dream (33%) and 
Labor Party (37%) both have the lowest share of direct speech (See the Diagram - 6). 

On Rustavi 2 the journalists use neutral tone when talking about subjects: the most 
positive tone was used when talking about the President (7%) and the most negative 
tone (7%) – for the Coalition Georgian Dream (See the Diagram - 7). 

On 13 June the whole news item about the Farmers Service Centers is structured on the 
President and journalist’s discussion about activities and benefits of the centers to the 
public. This reflects the efforts of the President and the government and presents them 
in a positive way. 

News item of June 11 about the majoritarian candidates of the Georgian Dream 
negatively portrays the Coalition Georgian Dream, specifically, the list of majoritarian 



5 
 

was voiced, and the negative facts from the “political history” were presented in ironic 
context. 

Among the reports, where respondents are talking about subjects, the most positive 
tone was marked towards the President (22%). Comparatively big is the share of 
positive tone towards the government and the Christian-Democratic Movement, 16% to 
each, and only 3% - to the Coalition Georgian Dream. The latter got the highest negative 
tone (18%). It shall be noted that the subject “government” based on the respondents’ 
tone is balanced (See the Diagram - 8). 

Very often it happens on Rustavi 2 that only one respondent is interviewed regardless 
of what the topic of coverage is or which political party is covered. 

There are many stories where the discrepancies among journalists’ narrative, 
respondents’ comments and visual material are vivid. For example, in the story on 
“Dream Boxes” on 9 June the journalist says that “according to the rules of the Georgian 
Dream, those wishes, which are about the equipment, will be made come true only in 
exchange to attending the rally”. This thesis is not supported by any interview of any 
subject or any visual material. 

In the news item of June 9 about “Twinning Cities” the journalist says: “Latvian 
investors got interested in Anaklia”. However, the journalist’s words were not 
supported by any fact and no comment of Latvian investor followed. 

Number of cases of manipulation with frames/stories and editing were monitored on 
Rustavi2. For instance, in the story on “Dream Boxes” on 9 June the journalist says: 
“Vote buying is a same kind of crime, like giving false promises to voters or misleading 
them”. On the background one could see the activists and logos of the Georgian Dream, 
which, in overall, provokes negative associations. 

 

Imedi 

During the period of 1-18 June the most time (35% - 2 hrs. 9 min.) was allocated to the 
President. The top three most spoken subjects after the President were the Coalition 
Georgian Dream and the government (15% each). The Christian-Democratic Movement 
was allocated 6% of the total time. The other subjects got less time (See the Diagram - 9). 

Interesting is the way the time is distributed between the President and the Coalition 
Georgian Dream. Though the time between these two subjects is not evenly distributed: 
2 hours were allocated to the President and almost an hour to the Coalition Georgian 



6 
 

Dream, for 72% of the time the President was talking himself, for the rest of the time 
(28%) he was talked about. For instance, the story “Medea 2012” on 14 June lasted for 4 
min and 23 sec, out of which the President talked for almost 3 minutes. In the same 
news program on Ureki rehabilitation the President’s speech lasts for half of the report 
itself. 

Contrary to the above-mentioned, the Coalition Georgian Dream is talked about in 73%, 
and the representatives are allocated only 27% of the total time (See the Diagram - 10). 

As to the time allocation based on a journalist’s tone, neutral tone dominates on Imedi. 
Positive tone was monitored towards the President and the government (4% each). As 
for the negative tone, a journalist’s tone towards the Coalition Georgian Dream was 
negative in 16% of 25 minutes. Negative tone was marked towards the Voters League as 
well – 51% of 1 min and 15 sec (See the Diagram - 11). 

Time allocation based on respondent’s tone is as follows: the most positive tone was 
observed towards the Labor party (67%); however, the respondent speaks about the 
party only for 2 minutes. Positive tone was observed towards the government (30% of 9 
minutes), Christian-Democratic Movement (18% of approximately 2 minutes), the 
President (15% of 7 minutes) and the Coalition Georgian Dream (2% of 11 minutes). The 
negative tone towards the coalition is remarkably higher than towards other subjects – 
27% of 10 min and 46 sec (See the Diagram - 12). 

With regards to the overall impression on news items, irrespective of dominating 
neutral tone, there are cases when the stories prone to be positive, however those stories 
are mainly about the authorities or the Christian-Democratic Movement. 

News item of 11 June covering the President in Ozurgeti can serve as one of the 
examples of positive tone towards the President, where the President meets and talks to 
the locals, among them with children too, and the positive disposition of the people is 
highlighted1. 

The stories based on the interviewed respondents are sometimes balanced, sometimes - 
not. Thus, it is difficult to talk about the tendencies during the monitoring period. One 
good example of imbalanced coverage is the news item of June 7 with the headline 
“What They Are Thinking in the Dream”. The story does not show the representative of 
either the Coalition Georgian Dream or the Chamber of Control, and only one source –
the Facebook page of Ivanishvili is provided (Facebook logo and running text), but in a 

                                                             
1 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=JeiurTbaExU&feature=youtu.be 



7 
 

way that it’s difficult to be sure that is a Facebook page. This story is attractive for 
another reason as well – running text in the story doesn’t correlate with what the 
journalist is saying. 

 

Maestro 

During the period of 1-18 June, the most time on Maestro was devoted to the Coalition 
Georgian Dream – 26%. The second and third places were shared between the 
government with 20% and the President with 16%; United National Movement was 
allocated 11% of the total time, and the rest – 5 and even less percent (See the Diagram - 
13). 

Monitoring of direct and indirect speech revealed same results for the Coalition 
Georgian Dream and the President – 55% and 56%, respectively, although the Georgian 
Dream Coalition was allocated more time – 58 minutes, while the President – 36 
minutes. The result of Christian-Democratic Movement catches attention - 73% of 7 
minutes devoted to them was a direct speech. In case of the Labor party, though, only 
23% of 7 minute coverage was a direct speech (See the Diagram - 14). 

Overall impression about the coverage of the government representatives was critical 
and ironic with a tendency towards negative. For example, in the news item of June 7 
“Details of Avaliani’s Disappearance” the anchor gives floor to the journalist with the 
words: “now Nino Arghvliani will tell us whether Vardzelashvili wanted to eat 
Avaliani or not”. However, later in the story it is said and shown that the Minister joked 
about it. 

Quantitative monitoring results show the same. Time allocation based on the 
journalists’ tone provides an interesting picture. Journalists’ tone is generally neutral, 
except for several subjects when the tone is negative. These subjects are: local self-
government (13%), United National Movement (10%), the government (7%) and the 
President (5%). The Coalition Georgian Dream is also marked with negative tone – 1% 
only (See the Diagram - 15). 

The same can be said regarding time allocation based on the respondents’ tone. The 
United National Movement, the President and the government have the most negative 
tone. However, there is positive tone observed towards the above-listed subjects as well 
(See the Diagram - 16). 



8 
 

There are many cases on Maestro when the journalist’s narrative does not coincide with 
the comments made by the respondents or with visual material. For example, in the 
news item “One Day before the Rally” on 9 June a journalist says: the Coalition 
considered that it was a compromise by the authorities when they allocated alternative 
space for the rally”. This is followed by a comment of the Coalition’s press speaker Maia 
Phanjikidze where she did not even mention the government. 

In the first story on June 12 -“22 or 121 Euro? Kutaisi-Kiev airfare is much higher than 
22 Euro” a journalist says that Airzena, the management of which was disliked by the 
government, refrained from commenting; although s/he has not provided evidences of 
the government’s dislike. In the same story nobody confirmed the journalist’s statement 
– neither the President, who does not even mention the company. 

In terms of having multiple respondents representing different sides of the story, some 
of Maestro’s reports are balanced and some - imbalanced. Therefore it is difficult to talk 
about the tendencies. However, it should be mentioned that unbalanced stories are 
mostly when there is a lack of feedback from government representative. For instance, 
the news item of June 9 “Trial against Georgian Dream Members”. There are 5 
respondents interviewed and all of them represent the coalition, thus presenting only 
one side of the story, and there is no comment from either a representative of the 
Ministry of Interior and the Prosecutor’s Office, or any representative from the 
government. 

 

Kavkasia 

On the channel Kavkasia the most time was allocated to the Coalition Georgian Dream– 
28%. The second and third places were shared between the government (17%) and the 
United National Movement (12%). It should be mentioned that Kavkasia is the only 
channel, where the time allocated to the President is not even among the top three. The 
president was devoted 10% of the time. The other subjects got 6 or even less percent 
(See the Diagram - 17). 

When talking about direct and indirect speech, it is worth mentioning that the subjects 
to which 9 minutes were allocated, share direct and indirect speech almost evenly. 8 
minutes were allocated to the Christian-Democratic Movement out of which 67% was 
direct speech. Though the Chamber of Control, which was subject of a discussion 
during this period, had 3% of direct speech (See the Diagram - 18). 



9 
 

Time allocation based on a journalist tone gives the following picture: when talking 
about the subjects, a journalist mostly has a neutral tone, but also uses a negative tone 
when talking about the following subjects: the government (8%), the parliament (9%), 
the President (7%), the United National Movement (3%), the Chamber of Control (7%) 
and local self-government (54% of 1 min and 21 sec) (See the Diagram - 19). 

The same picture is created when respondents are talking about the subjects. The 
government has the highest negative tone (45% of 6 min.), the President - 28% of 
approximately 3 minutes, the United National Movement – 24% of 1.5 minutes and the 
Chamber of Control – 30% of about 2 minutes. The Coalition Georgian Dream got 4% of 
negative and 6% of positive tone. It is worth mentioning that the Labor party has the 
most positive tone – 22% of about 1.5 minutes (See the Diagram - 20). 

The same is reflected in the qualitative monitoring. The coverage about the government 
representatives tends to be ironic and negative. Moreover, there were cases of severe 
criticism of the government activities by the respondents. 

In regards to the presented respondents, Kavkasia is more or less balanced. However, it 
should be mentioned that very often it is difficult to identify a respondent, as there are 
no names indicated. 

There were almost no other instances of other violations on Kavkasia. 

 

The Ninth Channel 

The most time was allocated to the Coalition Georgian Dream (31%), the government 
(22%), the President (17%) and the United National Movement (12%), which make the 
top group of four. Other subjects got less than 5% of the time (See the Diagram - 21). 

Distribution of direct and indirect speech displays an interesting picture. When 
observing the top four subjects based on time, the Coalition Georgian Dream has more 
than a half (54%) of direct speech. One of the examples is the news item of June 9 about 
Ivanishvili’s interview on Maestro. Ivanishvili talks for 11 minutes in this report. 

Unlike the Coalition, the government, the President and the United National Movement 
have 19, 32 and 43 percent, respectively. The Chamber of Control and the parliament 
were just the discussion topics of others (only 14 and 13 per cent of direct speech), local 
NGOs, however, got quite high indicator of direct speech – 72% of 4 minutes (See the 
Diagram - 22). 



10 
 

Time allocation based on a journalist’s tone reveals that the journalists use neutral tone 
when talking about the subjects, but the tone becomes negative when talking about: the 
government (15% of approx. 15 min.), the President (16% of 11.5 min.), local self-
government (27% of 3 min.) and the United National Movement (9% of 8 min.) (See the 
Diagram - 23). 

Tone is the same when respondents are talking about the subject. The government was 
negatively talked about in 40% of about 10 minutes, the President – 20% of about 4 
minutes. Also, 16 and 20 per cent of negative tone in 1.5 minutes was used towards the 
United National Movement and the Chamber of Control. The respondents positively 
talked about two subjects only – the Coalition Georgian Dream got 7% of 6.5 min. and 
the President – 4% of about 4 minutes (See the Diagram - 24). 

During the qualitative monitoring it was revealed that the Ninth Channel ironically and 
extremely negatively portrays the following subjects: the President, the government and 
local self-government. For example, the news item of June 7, where the President is 
making a statement regarding the national exams, ends with the words: “It’s not correct 
to expect from a child to know something that one has not studied at schoooool (in 
Georgian the last vowel is prolonged). Then just before starting a new story, the picture 
is changed and one can see a studio and an anchor smiling, which gives an irony to the 
story. 

One of the stories that leaves a negative impression about the government is the one 
entitled “Tragedy in Kutaisi: a New Victim of the Parliament Construction”, aired on 
June 7. The story referred to the explosion that took place in Kutaisi 3 years ago which 
ended in casualties. In general, the title isn’t relevant to the content. The explosion of the 
memorial is shown twice in the story. Moreover, the second shot is not recorded with a 
professional camera and is accompanied by the scream of another woman giving the 
story a more dramatic look.2 

On the Ninth Channel the coverage with regards to the presented respondents are 
sometimes balanced, sometimes not. Therefore, it is difficult to highlight any tendency 
during the reporting period. Nevertheless, it is worth mentioning that imbalanced are 
the stories which are about the issues where the comments from government 
representatives are clearly needed, but no such comments are provided in the reports. 

Coverages on the Ninth Channel are more or less characterized by discrepancies 
between what journalist is saying and what the footage is about. For instance, in the 

                                                             
2 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=EmiiqF-hXEs&feature=youtu.be 



11 
 

news item of June 11 “Ivanishvili was fined with 148 million” a journalist says: “In the 
Coalition Georgian Dream this fact has already been named the honorarium of the 
leaving government, which requests it within 7 days”. None of the coalition members 
says these words. 

In the news item of June 7 that covers Bidzina Ivanishvili’s interview regarding Kutaisi 
and the rally in Kutaisi, a journalist says: “From Bidzina Ivanishvili’s interview, where 
he claims that the government will achieve nothing by threats”. Yet, Bidzina Ivanishvili 
said nothing like this in the broadcasted interview. 

 

Real TV 

On Real TV the most time (42%) was allocated to the Coalition Georgian Dream. Real 
TV is the only channel which allocated 40% of its time to one subject. The first 3-4 
stories of each news program covered the Coalition Georgian Dream and Bidzina 
Ivanishvili. With regards to the allocated time the President (30%) and the government 
(13%) are also among the top three. Other subjects got 3 or even less percent (See the 
Diagram - 25). 

It is interesting that according to the distribution of direct and indirect speech, the 
Coalition Georgian Dream has the lowest indicator (26% of about 2 hours) of direct 
speech. This indicator is half as much as those of the Chamber of Control and the Labor 
party. While the President, the parliament, the United National Movement, the 
Christian-Democratic Movement got almost 80% of direct speech (See the Diagram - 
26). For instance, in the news item of June 6 “Meeting with the Population”, which 
lasted for 17 minutes, Mikheil Saakashvili talked for 16 minutes. 

Tone-based allocation of time is well-described both in quantitative and qualitative 
reports. A journalist speaking about the Coalition Georgian Dream uses 40% (of about 
50 min) of negative tone (See the Diagram - 27). Below several quotes of journalists are 
provided. For example, in the story “Ivanishvili’s Another Scandal” on June 6th a 
journalist says: “The oligarch frequently makes similar absurd mistakes which makes 
the members of the Coalition Georgian Dream to continuously correct his inconsiderate 
actions”.    

In the news item of June 15 “Thanks to Bidzina” a journalist says: “Bidzina Ivanishvili’s 
camels loaded with gold and money stopped at Maestro’s office… in exchange to this 
they have to perform liturgy ceremony/pray for Bidzina in the air every morning and 



12 
 

evening. Prayers are obligatory before and after dinner… Thank you Bidzina for 
feeding me – will say one from Maestro channel and Ramishvili and others will 
accompany”. 

Journalists of Real TV use negative tone when talking about the Labor party (8% of 
about 2.5 minutes) and the Chamber of Control (4% of about 2 minutes), but their tone 
is positive regarding the government (11% of about 3 minutes) and the President (2% of 
about 5.5 minutes). Excerpts from the stories on Hilary Clinton’s visit to Georgia can 
serve as good examples of positive tone on Real TV. For instance, the June 6th story 
“Unofficial part of the Visit” starts by showing beautiful views over Batumi which is 
accompanied by nice music. After such an introduction there comes an airplane of 
Hilary Clinton. Following that there is a scene of the meeting with authorities. In the 
story there is also footage of them walking in the streets of Batumi and boulevard again 
accompanied by the pleasant music.3 

The same picture is created with the respondent’s tone when talking about the subjects. 
The Coalition Georgian Dream has 32% of negative tone and 5% of positive tone; the 
government – 15% of negative and 31% of positive tone, the President – 7% of negative 
and 26% of positive tone (See the Diagram - 28). 

On Real TV there are many inconsistencies among journalists’ comments, respondent’s 
comments and the visual material. For instance, the entire news item of June 7 with the 
headline “Action with Ivanishvili’s Money” is about how much it cost Ivanishvili to 
come to politics. Enlisted are office, means of transportation, shares purchased, salaries; 
also how much Ivanishvili transferred to Maestro and Kavkasia and how much it cost 
him to be shown on Kavkasia. A journalist mentions a specific figure, but never refers to 
a source of information based on what he/she is speaking.. 

  

                                                             
3 For watching the news item please follow the link: 
 http://www.youtube.com/watch?v=gbUdhnb7pPQ&feature=youtu.be 



13 
 

Annexes: Diagrams 

Diagram 1 

 

 

Diagram 2 

 

  



14 
 

Diagram 3 

 

 

Diagram 4 

 

  



15 
 

Diagram 5 

 

 

Diagram 6 

 

  



16 
 

Diagram 7 

 

 

Diagram 8 

 

 

  



17 
 

Diagram 9 

 

 

Diagram 10 

 

  



18 
 

Diagram 11 

 

 

Diagram 12 

 

  



19 
 

Diagram 13 

 

 

Diagram 14 

 

  



20 
 

Diagram 15 

 

 

Diagram 16 

 



21 
 

Diagram 17 

 

 

Diagram 18 

 

  



22 
 

Diagram 19 

 

 

Diagram 20 

 

 



23 
 

Diagram 21 

 

 

Diagram 22 

 

 



24 
 

Diagram 23 

 

 

Diagram 24 

 



25 
 

Diagram 25 

 

 

Diagram 26 

 



26 
 

Diagram 27 

 

 

Diagram 28 

 

 


