
1 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

 
 

Pre-election media Monitoring 
 

3-16 July, 2012 

 

The following are the key findings of the media monitoring for the period of 3-16 July: 

 Other than the First Channel and Real TV, the government dominates on all the 
channels in terms of the allocated time, while the Coalition Georgian Dream comes 
second.  

 Time distribution among subjects is equal on the First Channel, while it is the most 
disproportionate on the Real TV. 

 From the five channels where the most time is allocated to the government, more 
than 40% of direct speech was observed on Rustavi2 and Imedi channels, yet less 
than 30% of direct speech - on Maestro, Kavkasia and the Ninth Channel. 

 In case of the Coalition Georgian Dream, direct speech on Rustavi2 and Imedi is 
comparatively less. However, almost the equal distribution of direct and indirect 
speech was marked at Maestro, Kavkasia and the Ninth Channel. 

 On the First Channel, almost all the subjects except the government has more than 
50 per cent of direct speech. 

 In terms of the tone of coverage the First Channel, Kavkasia and Maestro are 
marked with more neutral coverage than other channels. 

 Rustavi 2 and Imedi show almost the same figures regarding the tone of coverage. 
The government, Christian-Democratic Movement and the President got positive 
tone on both channels, specifically 45-61%. The negative tone for the Coalition 
Georgian Dream is more than 53%. 

 The Ninth Channel was marked with more negative than positive tone of coverage. 
The coverage of government representatives was 30-51% negative of all the time. 

 The highest negative coverage, 65%, of the Coalition Georgian Dream was observed 
on Real TV. Positive coverage in case of the government and the president is more 
than 40%. 



2 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

 On the First Channel the journalists’ speech about the subjects, other than 3 
subjects, was 100% neutral. 

 Journalist’s tone distribution on Rustavi 2, Imedi, Ninth Channel and Real TV is the 
same as the general tone distribution. 

 Journalist’s tone on Kavkasia and Maestro is mostly neutral. On the both channels 
the government was allocated 18% of negative tone on each of the two channels. 

 On Real TV journalist’s tone towards the Coalition Georgian Dream is higher (69%) 
than the general share of negative tone (65%). 

 

Methodology and Analysis  

Election Media Monitoring of televisions includes quantitative and qualitative 
components. The quantitative component includes time allocated to the subject, direct and 
indirect speech and tone of coverage. Components of the qualitative monitoring are: 
balance, accuracy, fact-based coverage, manipulation with footage and music. 

The quantitative data are provided in the diagrams, which are attached to the report. The 
time allocated to the subjects is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals 
to the time allocated to all the subjects on each channel during the particular monitoring 
period, which is indicated in the title of the diagram. If the diagram does not show any 
political party, which is a monitoring subject, this means that no time was allocated at all 
to this party on this channel during this period. Those parties to which at least several 
seconds/minutes were allocated, are shown on the diagram (often with 0 per cent of time). 
The category “other” on each channel represents the group of subjects (except the political 
parties), to which 1 per cent of time or less was allocated on this channel. 

Direct and indirect speech differentiates whether the subject is talking in the news-item 
himself or if he is being talked about by: journalists or other respondents. The direct and 
indirect speech is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals to the time 
allocated to every subject on this channel, which is provided along the subjects on these 
diagrams. Those subjects, to which less than one minute was allocated on the channel, are 
not represented in the diagram in order to avoid any distorted picture. 

The coverage tone is assigned to the subject when somebody is talking about him 
indirectly and also when he is talking about himself, about other subjects or about general 
issues. The diagrams show three categories of tones: positive (green), neutral (yellow) and 
negative (red). While counting the time allocated to the subject, the tone of this allocated 



3 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

time is also evaluated. Attention is paid to the text of a journalist or a respondent, and also 
to the overall context of the news item. 

Tone-based evaluation of the time allocated to the subjects is given in two ways: 
evaluation of total time allocated to the subjects on a given channel based on the tone, and 
tone of coverage/mentioning of subjects by a certain journalist. The coverage tone is given 
in percentage. In the first case, 100 per cent equals the total time of talking about a subject 
on a particular channel, and also the time of talking about this subject by journalists. The 
subjects, to which less than 1 minute was allocated in each case, are not represented on the 
diagrams, because it may lead to an erroneous impression, say, for example, a subject who 
was mentioned for 2 seconds without a negative tone, would have a 100 percent negative 
or positive tone. 

While performing the qualitative monitoring, the emphasis is laid on the balance, i.e. if 
there are several different opinions about the covered subject represented in the news 
items. The emphasis is also laid on the accuracy, and for evaluating this, the monitor 
observes if the journalist’s conclusion and the materials used in the news items are 
compatible to each other (footage, comments of the respondents), or if there are any 
mistakes in the names, figures, identity of respondents. They also observe if the news item 
refers to any particular fact, and if there is any footage/comments provided in this news 
item to confirm this fact. 

The monitoring pays attention to the cases of manipulating with footage and music in the 
news releases. It is assumed that there was a case of manipulation with footage and music, 
if the footage or photos used in the news item are represented, and there is a music 
accompanying that footage, which creates certain disposition and results in sharply 
positive or negative association. 

Based on these components, the results of monitoring of news releases are provided for 
the period of July 3 – 16 per channels. 

 

The First Channel 

Time allocated to subjects was evenly distributed on the First Channel. Coverage seems to 
be more neutral towards the presented subjects. News headlines are also neutral and 
descriptive on the First Channel. In terms of the coverage of presented respondents, except 
for rare cases, they were always balanced. As for the fact-based coverage by a journalist, 
on the First Channel the coverage was always supported by facts. 



4 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

During the monitoring period (3-16 July) the time allocated to subjects was equally 
distributed among the subjects and there was no significant difference observed in 
percentage.  It is worth mentioning that in terms of time allocation, 17% was allocated to 
the Coalition Georgian Dream, which is topping the chart, while on all other channels the 
biggest time share is not less than 28%. The Christian-Democratic Movement (17%) and 
the government (11%) are among the top three along with the Coalition Georgian Dream 
(See the Diagram: Time 1). 

If we look at the first 6 subjects in terms of time allocated for direct and indirect speech, 
the share of direct speech prevails – it is always more than 60% except for the government 
with only 22% of direct speech (See the Diagram: Speech 1). 

In terms of tone during the time allocated to subjects it is worth mentioning that the 
coverage of the subjects is mostly neutral. The most neutral tone was granted to the 
president and the Christian-Democratic party – 48% and 19%, respectively. The 
government was reported to get 13% and the Coalition Georgian Dream – 6%. According 
to negative tone, the most negative tone was given to the government (23%) and the 
United National Movement (15%). The Coalition Georgian Dream was negatively reported 
in 4% of cases (See the Diagram: Tone 1). 

According to journalist’s tone, it should be mentioned that it was neutral towards all 
subjects except for the three: Coalition Georgian Dream, the government and the United 
National Movement. Even in this case neutral tone does not fall lower than 96% (See the 
Diagram: Tone J1). 

During the monitoring, the news items are monitored as a whole, and we pin down the 
general impression regarding one specific subject. It shall be noted that the reports on the 
First Channel are mostly neutral towards the presented subjects. However, there are cases 
when the news items tend to be more positive towards government representatives or opt 
to be more negative towards the government or the Coalition Georgian Dream. It should 
be noted that the general positive impression is conditioned by the direct speech of 
subjects and presented facts (e.g. report of 16 July “Insurance Policy Cards” in which 
Saakashvili heartily shakes hands with a pensioner and thanks her) and negative 
impressions is created by respondent’s comments (e.g. 12 July report “Labor Party 
Briefing” in which Paata Jibladze negatively talks about Ivanishvili as well as the 
government thus creating a negative impression on both subjects). Journalists’ 
content/text is mostly neutral. 

Headlines of news items on the First Channel can be described as neutral and descriptive. 



5 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

According to presented respondents, the reports on the First Channel, except for rare 
cases, are always balanced presenting interviews of various parties involved in the story. 

As for fact-based reporting (respondents’ comments, shots, indication of source of 
information) the reports on the First Channel are always presented. 

During the monitoring period of 3-16 July one mistake was reported: In the story of 9th  
July “OSCE Resolution” a journalist said that OSCE Parliamentary Assembly has a new 
President – Riccardo Migliori. Simultaneously there was a background of Parliamentary 
Assembly hall shown where MPs were greeting a new President. Following that there was 
a Chairperson’s comment with wrong indication of the name and title of the Chairperson 
(Matea Mecachi, member of OSCE Parliamentary Assembly Member). Nevertheless, based 
on a story that person must have been a new Chairperson. 

 

Rustavi 2 

According to the time allocation, the government, the Coalition Georgian Dream, the 
President and the Christian-Democratic Movement are among the top four. 3 main 
tendencies were observed on Rustavi 2: 1) the reports which are more balanced and 
impartial are comparatively short; 2) often there are reports the general impression of 
which tends to be more positive, especially towards the President, the government and the 
Christian-Democratic Movement; 3) Also, frequently there are cases where the Coalition 
Georgian Dream representatives are presented in a negative context. Report headlines are 
mostly informative and neutral. Sources in reports are mostly balanced. 

According to time allocated to the subjects during 3-16 July the government, the Coalition 
Georgian Dream, the President and the Christian-Democratic Movement are among the 
top four. The government was allocated 28% of the total time allocated to the subjects, the 
coalition – 18%, the President and the Christian-Democratic Movement – 15% and 14%, 
respectively. All other subjects received 6% or even less (See the Diagram: Time 2). 

In terms of direct and indirect speech it is interesting that in case of the government, 
which was allocated the most time (1 hr. 25 min.), direct and indirect speech is evenly 
distributed (46% of direct speech, and 54% of indirect one). The Coalition Georgian Dream 
was given 39% of direct speech out of total 56 minutes. The rest of the subjects with more 
than 10 minutes of coverage are reported to have more than 60% of direct speech (See the 
Diagram: Speech 2). 

Tone used during the time allocated to subjects is reported to be diverse. Significant share 
of positive and negative tone is observed. It’s worth mentioning that the government was 



6 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

dedicated 52% of positive and only 5% of negative tone. Positive tone prevails in case of 
the President (61%). The Christian-Democratic Movement is reported to have a big share 
of positive tone – 45%. The coalition Georgian Dream which comes the second with 
regards to the allocated time (almost 1 hr) has 58% of negative tone (See the Diagram: 
Tone 2). 

The same can be said with regards to journalist’s tone. The government, the President and 
the Christian-Democratic Movement were granted the most time with positive tone (the 
government and the Christian-Democratic Movement got 30%, the President – 41%), the 
Coalition Georgian Dream  - 63% of negative tone (See the Diagram: Tone J2). For instance, 
in the news item of 6 July about the critical response in the European Parliament regarding 
the Georgian Dream a journalist reported: “Tina Khidasheli complained about the 
knowledge of English of media outlets. Although, logically, the media could also have a 
claim regarding the knowledge of maths of the leader of the Republican Party”. In the 
story of 16 July “Controversial Statements” a journalist says: “After stepping down from a 
podium and being deprived of a prompter and a specially written speech, Bidzina 
Ivanishvili got back to the previous version and his genuine opinion”. 

As for general opinion, during 3-16 July three tendencies have been reported:  

1. Balanced and informative reports are comparatively short.  

2. Frequently there are reports with general impression being prone to be positive towards 
the President and the government, and sometimes towards the Christian-Democratic 
Movement. For instance, in 12 July report “Rehabilitation Works in Kobuleti” where the 
President was talking to a foreign tourist and children were chanting the President’s 
name. He stopped and started to shake their hands and to hug them. The President was 
greeted by the visitors from the beach. Moreover, a journalist positively describes the 
construction process thus creating a positive background.1 

In the news item of 6 July “Prime Minister in Terjola” Vano Merabishvili is portrayed in a 
positive context – the way he talks to local rural population about local problems, they 
way he promises to help with the rehabilitation of a bridge and so on. Special attention 
shall be given to the moment, when Merabishvili and one of the local farmers are joking 
thus creating positive context for the Prime Minister.2 

                                                             
1 To see the video please follow a link: 
http://www.youtube.com/watch?v=TBYBv5ehIyU&feature=youtu.be 
2 To see the video please follow a link: 
http://www.youtube.com/watch?v=36yUwPF_mDY&feature=youtu.be 



7 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

During July 3-16 Rustavi 2 was reporting on the activities of the Christian-Democratic 
Movement every single day and mostly in a positive context. For instance: Magda 
Anikashvili and Zaza Gabunia’s visit to socially vulnerable families (6 July), Giorgi 
Targamadze’s visit in Kakheti and peach picking (9 July), Targamadze helping bee-
keepers in Teliani (11 July), Magda Anikashvili milking a cow in Zestaponi and baking 
khachapuri, Giorgi Targamadze making cheese (12 July), Giorgi Targamadze driving a 
bus (13 July). In all the above stories the Christian-Democratic Movement is presented in a 
very positive way. 

3. Frequently there are the reports where the Coalition Georgian Dream members are 
shown is a negative context – either the respondents are negatively talking about them or 
negative shots are used. For instance: 12 July report “Contradiction in Karaleti” shows one 
of the coalition leaders Kakhi Kaladze fighting and swearing. All the citizens interviewed 
in the report are negatively speaking about the coalition. Journalist’s tone is often negative 
and blames directly Kaladze and his surroundings for confrontation. Facts of fighting are 
frequently shown in the report thus creating negative background for the coalition. 

One more example of negative portrayal of Bidzina Ivanishvili is 16 July report on his 
initiative regarding the revival of Ergneti market. The story is full of old reports from 
Ergneti market where the respondents describe the market as a gateway for drugs, 
smuggling and corruption. A journalist in the beginning and during the report is 
highlighting the negative sides of the Ergneti market. Eventually, from the report its can 
be concluded that Ivanishvili’s initiative serves an objective to resume corruption, 
smuggling and drug trafficking negatively shading Bidzina Ivanishvili. In the same report 
a journalist vividly creates negative impression on Ivanishvili’s candidate, a son of Tamaz 
Tamazashvili, former head of police, and focuses on his previous connections with 
corruption and notes that he has been in the prison on his second term. By saying so a 
journalist makes impression even more negative.3 

News headlines are mostly informative and neutral. No extremely positive or negative 
tone in headlines during the monitoring period of 3-16 July was observed. 

Rustavi 2 reports in terms of sources are mostly balanced. There were only few reports 
where comments from the coalition representatives seemed to be needed. 

 

Imedi 

                                                             
3 To see video please follow the link: http://www.youtube.com/watch?v=yI3137_nukA&feature=youtu.be 



8 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

In the given monitoring period the findings of Rustavi 2 and Imedi are identical. The same 
subjects make up the top four. Some reports often tend to be positive to the government 
representatives and Christian-Democratic Movement. Also, there are reports that often 
tend to be negative to the Coalition Georgian Dream. Some headlines are reported to be 
significantly negative. In terms of presented respondents, the news items are more or less 
balanced. In some reports there was a need for a comment by the Coalition Georgian 
Dream representatives. Number of news where journalists’ conclusions and facts 
presented in reports do not coincide were reported. 

In the given monitoring period the findings of Rustavi 2 and Imedi are identical. On Imedi 
channel, as well as on Rustavi 2, the most time was dedicated to the government – 28%. 
The same subjects are among the top four in the similar sequence: government (28%), the 
Coalition Georgian Dream (20%), the President (19%) and the Christian-Democratic 
Movement (12%). Other subjects were allocated 5% and even less (See the Diagram: Time 
3). 

In regards to direct and indirect speech, distribution in case of the government, which was 
allocated the most of the time (1 hr. and 1 min.), is more or less even (43% of direct speech, 
57% of indirect one). The President and the Coalition Georgian Dream were dedicated 
almost equal duration (the President - 1 hr. 1 min, the coalition – 1 hr. 4 min). However, 
the share of direct speech in case of the president is 73%, while the Coalition Georgian 
Dream – only 34%. As for other subjects, which were covered for more than 10 minutes, 
share of direct speech is always more than 50% (See the Diagram: Speech 3). 

According to time distribution by tone, some subjects were reported to have been granted 
big share of positive and negative tone. From the total time allocated to the government (1 
hr. 44 min) 45% of positive tone and only 3% of negative tone is reported. Positive tone 
dominates in case of the government as well (58%). The Christian-Democratic Movement 
also received high indicator of positive tone – 44%. As for the Coalition Georgian Dream, 
which comes the second in the chart (1 hr. 10 min), got 53% of negative tone (See the 
Diagram: Tone 3). 

According to journalists’ tone general tone tendency is repeated here. The President, the 
Christian-Democratic Movement and the government possess the biggest share of positive 
tone (38%, 23% and 31%), the Coalition Georgian Dream though – the most negative tone 
– 52% (See the Diagram: Tone J3). 

As for general impression of reports, it is worth mentioning that they tend to be positive 
towards government representatives, specifically, Mikheil Saakashvili, Vano Merabishvili 
and David Bakradze. Also, very often reports are positive towards Christian-Democratic 



9 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Movement. Frequently Imedi channel reports are prone to be negative towards the 
Coalition Georgian Dream. 

For example, the story of 11 July “New Insurance Policy” reports how Zurab 
Chiaberashvili and Vano Merabishvili visited the Imerlishvilis family. Chiaberashvili hugs 
one of the family members, Merabishvili shakes hands with children. Following that they 
hand over an insurance policy to family members. In the report both government 
representatives are positively portrayed. 

12 July report on the President’s visit to Kobuleti was very positive. It was reported that 
Mr. Saakashvili visited all the ongoing projects in Kobuleti and got interested in all the 
details, especially in employment issues. The report shows how he greets people. People 
also heartily greet him. Tourists shake hands with the President from the beach. In the 
report the local population approach the President and shake his hands saying “Misha is 
great”. In the end it is reported how the President meets local population. Children are 
chanting “Misha, Misha” and Saakashvili hugs them. Positive tone of the report is 
supported by a journalist’s comment: “Mikheil Saakashvili unexpectedly visited Rustaveli 
Street in Kobuleti spurring special feelings of local people”.4 

For example: 10 July story “Christian-Democratic Movement in Gori municipality” reports 
on Magda Anikashvili’s visit to Gori, how she talks to the local population, puts on a 
doctor’s uniform and talks to the patients, she even check pressure to one of them. The 
local population surrounds her and listens to her. Also, 12 July story reports on Giorgi 
Targamadze’s visit to Zestaponi – how the Christian-Democratic Movement 
representatives are involved in household activities; they go to markets and check on 
prices; they meet the locals in trains. The report shows Giorgi Targamadze who talks 
about people’s problems keeping his hand around the neck of a kid.  

For example, 12 July story “6 millions for Javakhishvili: what for did Ivanishvili and 
Khvedelidze transfer the money?” created negative impression on Ivanishvili and his 
Georgian Dream for, as reported, they had been involved in financial scandals number of 
times. 

The same day there was a report “Majoritarians of the Dream: sportsmen, Santa Clause 
and Tbilisi”. The report created negative impression on Bidzina Ivanishvili and the 
Georgian Dream. Highlighted was the lack of knowledge of majoritarian candidates 
nominated by the Georgian Dream. It was reported that most of the candidates were 
sportsmen, and one of them served as Santa Clause. Also, it was stressed that media knew 

                                                             
4 To see the video please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=c4bo1oROtMU&feature=youtu.be 



10 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

that Ivanishvili was going to nominate majoritarian candidates for Tbilisi. However, he 
nominated candidates of the region instead. The focus was made on technical failures of 
the briefing, for instance a microphone that went wrong. 

13 July report “Kaladze and a Weapon: What happened in Karaleti?” is about a conflict 
among Kaladze and Karaleti population. A journalist says: “The situation was tense at it 
got even worse when the former football player surrounded by 12-men group of 
bodyguards decided to start swearing at the local population”. This is followed by footage 
where Kakha Kaladze is swearing at locals. This moment is repeated twice. 

During the monitoring period of 3-16 July often Imedi reports did not have neutral and 
informative headlines. There were cases, when significantly negative headlines were 
reported, that, of course, would give negative shade to the entire story. For instance, 6 July 
– “Back to USSR: Soviet Dream”; 10 July – “Kaladze’s August” – Russian Position of 
“Georgian Dream”?; 12 July – “Majoritarian candidates of the Dream – sportsmen, Santa 
Clause and Tbilisi”; 16 July – “Ergneti of the “Dream”: “Black Hole” – Ivanishvili’s pre-
election promise. 

It is worth mentioning that in the story of 11 July “Berdzenishvili vs Ivanishvili: 
Sensational Statement”, which is structured based on Levan Berdzenishvili’s interview on 
Maestro TV where he was commenting on the appointment of Vano Merabishvili on the 
position of Prime Minister. At the talk show Levan Berdzenishvili errs and says Ivanishvili 
while he means Merabishvili. In the beginning of the news an anchor rightly comments 
that Berdzenishvili is very critical towards the Prime Minister. Nevertheless, news title 
refers to Berdzenishvili-Ivanishvili confrontation.5 

As for interviewed respondents, the reports are sometimes balanced and sometimes 
imbalanced. In some cases there was a need for a comment by the coalition Georgian 
Dream representative. 

With regards to correlation between journalists’ conclusion and presented facts number of 
cases have been reported. For instance 14 July story “Ivanishvili’s “August” and Ergneti: 
“Dream” Leader’s Changing Statements”. In the story a journalist says that Ivanishvili 
called Karaleti population sonderkommandos and miserables. However, following that 
Ivanishvili never mentions that he ever called them so. His interview is not full; it is cut in 
the middle. He says: “They faced impediments everywhere, miserable, of course, started 
to throw stones in Karaleti, swearing is heard from some sonderkommandos…” and here 

                                                             
5 To see the video please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=k_THq5lPjo8&feature=youtu.be 



11 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

his interview is cut, thus whom he called “sonderkommandos” and what he meant in this 
particular context is ambiguous. 

 

Maestro 

In terms of time allocation the government and the coalition Georgian Dream are among 
the top two. General impression of the reports on government representatives is mostly 
negative. News headlines were informative and sometimes critical. In terms of 
interviewed respondents, mostly the reports balanced. Number of cases of inconsistence 
between a journalist’s report and a respondents’ comment was observed. 

The most time was dedicated to the government – 30%. The second comes the Coalition 
Georgian Dream (21%). The third and fourth places were shared among the United 
National Movement and the President (11 % each). All the other subjects were allocated 6 
and even lesser percent of total time (See the Diagram: Time 4). 

Monitoring of Maestro news revealed that out of four subjects, which were allocated the 
most of the time, the government (1 hr. 10 min.) has the smallest share of direct speech – 
22%. Direct and indirect speech of the Coalition Georgian Dream, the United National 
Movement and the President were proportionally distributed (See the Diagram: Speech 4). 

According to time allocation by tone neutral tone is widely used. It’s worth mentioning 
that on Maestro channel during the monitoring period both positive and negative tones 
were used towards the top four subjects. Yet, the most negative tone (26%) was used 
towards the government, the United National Movement and the President got 19% and 
18% of negative tone. The Coalition Georgian Dream was given only 4% of negative tone. 
It is worth mentioning here that local self-government, which was allocated 10 minutes, 
got 56% of negative tone. As for positive tones, positive coverage of the top four subjects 
ranges between 6 and 13 per cent (See the Diagram: Tone 4). 

According to time allocated by journalists’ tone, tendency here is preserved. The most 
negative tone was monitoring towards the following subjects: the government (18%), the 
United National Movement (17%), the President (16%), local self-government (47%) (See 
the Diagram: Tone J4). 

Monitoring of reports in light of general impression revealed that the coverage of the 
government structures, the President, the Prime Minister, Tbilisi Mayor and local self-
government is mostly negative. The reason can be presented respondents. For instance, 11 
July story “Action in front of Lagodekhi Gamgeoba” leaves a negative impression because 
of comments by some local people, who are unhappy with Gamgeoba activities. Also, 16 



12 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

July story “Code of Conduct for Parties” is prone to be negative towards the government 
and the United National Party. Although journalist’s text is neutral, the negative 
comments by respondents interviewed change the overall tone towards negative.  

It should be pointed out that 13 July report “Next Seizure – “Elita Burji’s” bank accounts 
have been seized for printing “Georgian Dream” newspapers”, where general impression 
is created by a journalist. General impression towards the Chamber of Control is more 
negative. The journalist points out that Elita Burji has implemented number of 
government projects and Chamber of Control never had a “reasonable doubt” about 
those. They started to question only after Georgian Dream ordered to print on their T-
shirts. 

Interesting is the coverage of an incident taking place in Karaleti. There are two versions 
of Karaleti incident described in the report – the one presented by ITV agency and the 
other by Info-9. Maestro shows some frames provided by Info-9, where they show what 
preceded Kaladze’s reaction/swearing. A citizen is talking to Kaladze about his brother 
saying that he (Kaladze) lost his brother because of money. That makes Kaladze furious. 
Rustavi 2 and Imedi channels cut the film and showed only Kaladze’s swearing. Maestro, 
however, tried to show full picture.6 

Maestro news headlines are mostly informative and sometimes critical. 

The coverage in terms of presented respondents is mostly balanced. However, it should be 
noted that imbalanced coverage are those which lack comments/feedback of the 
government or the Chamber of Control. Yet, such reports are few.  

The cases of inconsistency between journalists’ comments and those of respondents have 
been observed. One of the examples of this is 3 July report “From the Ministry of Defense 
to the Ministry of Interior: then Minister of Defense will manage the Interior Ministry.”  In 
the report a journalist says: As stated by Nikolaishvili, Bacho Akhalaia pounded the 
prisoner under his protection. However, in the following report the attorney, though 
negatively speaking about Bacho Akhalaia never blames him of pounding. 

It is worth mentioning that in 16 July report regarding seized antennas owned of Maestro 
Lasha Tughushi’s interview was repeated twice, slightly changed though, with a 30 
second interval. There is an impression that it is not a technical problem but this 
mechanism is used to make a negative impression stronger.7 

 

                                                             
6 To see video please follow a link: http://www.youtube.com/watch?v=wNXesz_STb8&feature=youtu.be 
7 To see video please follow a link: http://www.youtube.com/watch?v=NkNEYSHC9zY&feature=youtu.be 



13 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

 
Kavkasia 

There are two subjects which were allocated more time than others: the government and 
the Coalition Georgian Dream. In many cases the coverage is neutral. However, the 
reports where government representatives are covered tend to be more negative. News 
reports do not have headlines that makes the monitoring difficult. In terms of the 
presented respondents, reports are more or less balanced. Coverage is supported by facts 
and respondents’ comments. Cases of inconsistency between journalists’ and respondents 
comments are rare. 

According to time allocated to subjects only two subjects can be singled out as they were 
dedicated the most of the time: the government (29%) and the Coalition Georgian Dream 
(24%). All other subjects were allocated 8 or even lesser per cent (See the Diagram: Time 
5). 

In terms of direct and indirect speech it is worth mentioning that direct and indirect 
speech of the coalition Georgian Dream is more evenly distributed (53% of direct and 47% 
of indirect speech), that those of the government, where direct speech is 29%. Direct 
speech of the majority of other subjects is not less than 50% (See the Diagram: Speech 5). 

According to tone mention shall be given to the fact that neutral coverage dominates 
towards all subjects. The most negative tone was used towards the government – 27%. The 
President has 17% of negative tone, the Coalition Georgian Dream – 8%. As for positive 
tone, the most positive tone was used towards the government (8% of 54 minutes) and the 
president (10% of 11 minutes) (See the Diagram: Tone 5). 

According to journalist’s tone, the reports are mostly neutral. Only towards the 
government negative tone was reported – 18% (See the Diagram: Tone J5). 

General impression of Kavkasia reports are in most cases neutral; however, where 
government representatives are covered (the president, the government, leading party) 
general impression tends to be negative. For instance, in 13 July report regarding seizure 
of Maestro antennas the sources of information negatively talk about the government and 
the journalist is repeating their words. 

Reports on Kavkasia do not have headlines, therefore no monitoring is possible. 

Reports on Kavkasia are more or less balanced. The reports are imbalanced when there is a 
lack of the comments by the government representatives. 



14 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

The reports are supported with pictures and respondents’ comments. With regards to the 
inconsistencies between journalists’ comments and materials used in reports, the report of 
5 July is interesting on the statement made by a Social-Democratic party member about 
the appointment of Vano Merabishvili for the position of the Prime Minister. The 
journalist stated that the Social-Democratic Party reckoned that “reshuffle of state 
priorities was caused by Bidzina Ivanishvili” and “Social-Democrats think that in the 
repressive and authoritarian regime established by the National Movement it is absurd to 
introduce and implement their social policy”. The only source of information, the member 
of Social-Democratic party, presented in the report only says that the program presented 
by the National Movement is completely different from the program developed by them 
earlier.8 

During the period of 3-16 July there were number of technical mistakes and errors 
observed. Some reports lacked identification of respondents. The news item of 7 July on 
OSCE 10-point document shows a completely different picture. 

 

 

Ninth Channel 

The most of the time was allocated to the government and the coalition Georgian Dream. 
The government representatives are covered in negative context. News headlines are for 
the most part informative. However, sometimes critical and ironic comments towards the 
government have been observed. In terms of presenting various opinions in the reports, the 
coverage on Kavkasia channel is more or less balanced. 

On the Ninth Channel time was unevenly distributed among the subjects. The most time 
was dedicated to the government – 38%, the coalition Georgian Dream - 22%. The 
President and the United National Movement – 10 and 9 per cent. Local self-government 
was dedicated 6%. The remaining subjects were given 2 and lesser percent (See the 
Diagram: Time 6). 

According to direct and indirect speech allocation the Coalition Georgian Dream has the 
most even distribution (52% of direct and 48% of indirect speech) among the subjects that 
were dedicated more than 9 minutes during the monitoring period. The United National 
Movement, the president and local self-government share the similar direct speech share – 
only 35-39 per cent. As for the government, which was allocated the most of the time on 
this channel (almost 1 hr.) got only 16% of direct speech (See the Diagram: Speech 6). 

                                                             
8 To see video please follow a link: http://www.youtube.com/watch?v=g77XSdof-60&feature=youtu.be 



15 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Tone is interesting especially regarding the subjects that were allocated more than 9 
minutes – only the tone towards the Coalition Georgian Dream exceeds 90% of neutral 
tone. In case of the government and the President - neutral tone reaches 46-47 per cent. 
The government has 51% of negative tone, the President - 42%, the United National 
Movement – 30% and local self-government – 54% (See the Diagram: Tone 6). 

According to journalists’ tone here we have the same picture as with general tone. 
Negative tone share is clearly big towards the following subjects, like: the government 
(43% of 34 min.) and the United National Movement (40% of approx. 7 min.) (See the 
Diagram: Tone J6). 

During the qualitative monitoring the tendency of negative coverage of the stories 
regarding the president, the government and local self-government representatives was 
observed. Negative coverage is enriched by the respondents’ comments and journalists’ 
texts. 

For instance, 12 July report “Seized Plates: the Prosecutor’s Office is Blamed for 
Fraudulent Activities” leaves negative impression on the Prosecutor’s Office, the Interior 
Ministry and the government as such. A journalist questions the video recorded by the 
Ministry saying that in the video neither load nor date is shown. The General Director of 
TV company Maestro blames the Interior Ministry and the Prosecutor’s Office for being 
involved in satellite antennas and they replace with the boxes with a Global TV name on 
them. Tamar Kordzaia, the member of the group “This Concerns You”, describes this fact 
as a “rude interference into business”. Negative is impression on Mikheil Saakashvili. In 
the end of the report Saakashvili does not respond to a journalist’s question regarding the 
seized antennas. 

 In the same 10 July report on Akhalgori people negative impression is towards the local 
self-government and the government, by and large. Elderly respondent made the reports 
heavy by speaking about houses that, in his words, had been improperly distributed, 
compensation had not been paid and promised not kept. 

For instance, 11 July report “Coordinators Directors” a journalist reports: “From Chakvi 
Oasis to Bazaleti resort, Order of Honour, money. All these - for national school 
principles.” 

News headlines on the Ninth Channel are informative. Although, there are reported 
critical and often ironical headlines are used towards the government. For instance: 9 July 
– “Nepotism in government: Brothers Kardava will assist Brothers Akhalaia.” 



16 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

As for presenting various opinions in the news items, the reports are more or less balanced 
from this standpoint. However, it is worth mentioning that in most cases reports lack 
comments/feedback of government representatives and government structures. 

 

 

Real TV 

Among the seven channels at the Real TV the highest percent was monitored towards only 
one subject – the Coalition Georgian Dream. Two tendencies have been observed: positive 
reports on the President and the government and clear negative coverage on the Coalition 
Georgian Dream. Also, there are many cases of negative headlines. Covered reports are 
sometimes balanced, sometimes not. However, it is worth mentioning that imbalanced 
coverage is caused mostly by lack of comments by the Coalition Georgian Dream 
representatives. 

Real TV is the only channel which allocated more than 40% of its total time to one subject 
and during the monitoring period this subject is the Coalition Georgian Dream. During 3-
16 July the Coalition Georgian Dream was dedicated 43 of its time. Time was evenly 
distributed between the president and the government (21% and 20%). All other subjects 
were allocated 3% and even less (See the Diagram: Time 7). 

According to direct and indirect speech allocation, among the three subjects that were 
dedicated more than 8 minutes, the Coalition Georgian Dream has the lowest indicator of 
indirect speech (31% of 1 hr. 43 min.). The president got 74% of direct speech, the 
government – 42% (See the Diagram: Speech 7). 

As for the tone of coverage, the Coalition Georgian Dream got 65% of negative coverage, 
while the government and the president got 42% and 56% respectively (See the Diagram: 
Tone 7). 

When a journalist is talking about the subjects, it has been observed that in case of the 
Coalition Georgian Dream journalist’s tone is even more negative – 69%. The government 
and the President are the subjects which have the highest positive tone in light of general 
tone as well as a journalist’s tone (the government 12%, the president 32%). (See the 
Diagram: Tone J7) 

According to general impression of Real TV reports, two tendencies have been reported: 
on the one hand there are positive reports on the government and the president, and on 
the other hand there are clearly negative reports on the Coalition Georgian Dream and its 



17 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

members. In both cases general impression is created by a journalist’s text, respondents’ 
comments and used material. 

For instance, 4 July report “Intoxication by Chlorine” describes the President’s visit to a 
hospital. In the same news there was another report “New Cabinet of Ministers” where a 
journalist calls Shashkin “the generator of ideas”. Also, the report aired on 9 July “Meeting 
of Population with the Prime Minister” positively portrays Vano Merabishvili – he hugs 
one of the local men and “hits a hand” of a child. 

In order to give negative shade to the Coalition Georgian Dream Real TV often uses 
pictures/frames. For instance, in the story of 9 July “The Dream of a Dream Tycoon” 
Ivanishvili’s photo is presented on the background of a hammer and sickle. Same report 
was full of pictures and reports of the Soviet time and the respondents interviewed are 
often descendants of the ones subjected to repression. In 5 July story “Russian Money in 
Georgian Politics” Ivanishvili’s photo is shown on the background of St. Vasil Cathedral 
and there are dollars falling from the sky. 

 

 

 

We should mention the story of July 10 “Next Dream Scandal” which can serve as the best 
example of negative coverage both in terms of journalist’s comments and materials used. 
Journalist’s negative introduction of the coalition lasts for 85 seconds. In the report aired 
on July 12 “Tycoon’s Balance” a journalist calls Tina Khidasheli “The Queen of the Casting 
at Glass Palace”. 



18 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Negative tone is created by respondents as well. For example, in the report on July 3 
“Surrounding and Frightened Bidzina” the Labor party member Giorgi Gugava calls 
Bidzina Ivanishvili “Bidzina in Armors“ and “A Knight in Glass Flask”. 

On Real TV negative headlines are very frequent and all of them are related to the 
Coalition Georgian Dream. Examples are the following: 3 July – “Surrounding and 
Frightened Bidzina”; in 5 and 6 July news the first report was “European Failure of the 
Dream”; 9 July – “Self-satisfied Bidzina” and in the same news program – “Plagiarist 
Bidzina”; 16 July – “Ivanishvili – Plagiarist or Liar?”. 

According to balanced coverage in terms of presenting the respondents, the reports can be 
said are sometimes balanced and sometimes not. However, imbalanced are the reports 
where there is a lack of comments from the Coalition Georgian Dream.  

Mention shall be given to the fact that in the report aired on 6 July “European Failure of 
the Dream” a journalist provides false information. A journalist says that when searching 
Bidzina Ivanishvili through Google search engine, the following phrases pop up: Russian 
money, Russian Tycoon, Capital Collected in Russia, however no proof of the above-stated 
have been provided. 



19 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Annexes - Diagrams 

Diagram: Time 1 

 
 

Diagram: Time 2 

 



20 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Time 3 

 
 

Diagram: Time 4 

 
 



21 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Time 5 

 
 

Diagram: Time 6 

 
 



22 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Time 7 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



23 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Speech 1 

 

 
 

Diagram: Speech 2 

 
 



24 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Speech 3 

 
Diagram: Speech 4 

 



25 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Speech 5 

 
 

Diagram: Speech 6 

 



26 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Speech 7 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



27 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 1 

 

 
Diagram: Tone J1 

 



28 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 2 

 
 

Diagram: Tone J2 

 



29 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 3 

 
 

Diagram: Tone J3 

 



30 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 4 

 
 

Diagram: Tone J4  

 



31 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 5 

 
 

Diagram: Tone J5 

 



32 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 6 

 

 
 

Diagram: Tone J6 

 



33 
CRRC – Election Media Monitoring (3-16 July, 2012) 

Diagram: Tone 7 

 
 

Diagram: Tone J7. 

 
 


