CR
RC

Election Media Monitoring of TV-Companies

May 11 - August 15, 2012

Key findings identified during the media monitoring for the period of May 11- August 15,
inclusive:

e According to the time allocated by Rustavi 2 and Imedi, the sequence of the first top
five subjects and time distribution coincide to one another. These are: the President,
the Government, the Coalition Georgian Dream, Christian-Democratic Movement and
the United National Movement.

e As for the remaining five channels (the First Channel, Maestro, Kavkasia, the Ninth
Channel and Real TV), the Coalition Georgian Dream ranks the first according to the
allocated time. However, the rates of allocated time are different.

e Time distribution is quite similar on Maestro and the Ninth Channel. Here we see the
following sequence: the CGD, government; in case of Maestro: President and UNM; in
case of the Ninth Channel it is vice-versa: UNM and the President.

e Out of these channels, the distribution of time allocated to the subjects is most unequal
on Real TV.

¢ On the First Channel, Maestro, Kavkasia and the Ninth Channel, the government has
the least share of direct speech. Out of them, the least rate was reported on the Ninth
Channel.

e The CGD has the lowest share of direct speech on Rustavi 2, Imedi and Real TV.
However, the President had more than 70% of direct speech on these three channels.

e In regards of the coverage tone, there is a trend that the subjects: President
government and CDM are positively covered in most cases on Rustavi 2 and Imedi;
whereas the CGD is covered with negative tone.

e Real TV dedicates main news releases of the day mostly to the CGD and almost
always covers it with negative or very negative context. The tendency of positive
coverage of President and government is also observed on this channel.

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



e Government, President and the UNM are more often covered in negative context on
Maestro and the Ninth Channel. However, it is noteworthy that this trend is more
observed on the Ninth Channel.

e Neutral tone is more prevalent on Kavkasia and the First Channel. We should point
out, however, that the President has quite a big share of positive coverage on the First
Channel.

Methodology and Analysis

This report covers the period from May 11 until August 15, inclusive. The exception is the
subjects coverage tone in the quantitative part, which has been analyzed for the period from
June 19 to August 15, inclusive, because of the changes made to the methodology. Five
biweekly reports have already been prepared! from May 11 until August 15. This report
summarizes the data of all the five periods (May 11 - July 30), and the results of the period of
July 31 - August 15 are also added.

Election Media Monitoring of televisions includes quantitative and qualitative components.
The quantitative component includes the time allocated to the subject, direct and indirect
speech and the tone of coverage. Components of the qualitative monitoring are: balance,
accuracy, fact-based coverage, manipulation with footage and music.

The quantitative data are provided in the diagrams, which are attached to the report. The
time allocated to the subjects is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals to
the time allocated to all the subjects on each channel during the monitoring period, which is
indicated in the title of the diagram. If the diagram does not show any political party, which
is a monitoring subject, this means that no time was allocated at all to this party on this
channel during this period. Those parties, to which at least several seconds/minutes were
allocated, are shown on the diagram (sometimes with O per cent of time). The category
“other” on each channel represents the group of subjects (except the political parties), to
which 1 per cent of time or less was allocated on this channel.

Direct and indirect speech differentiates whether the subject is talking in the news-item
himself or if he is being talked about by: journalists or other respondents. The direct and
indirect speech is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals to the time
allocated to every subject on this channel, which is provided along the subjects on these

! Please follow the link to find the reports: http://mediamonitor.ge/

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



diagrams (in the format of - hour:minute:second). Those subjects, to which less than 10
minutes were allocated on the channel during the period of May 11 - August 15, inclusive,
are not represented in the diagram.

The coverage tone is assigned to the subject when somebody is talking about him indirectly
and also when he is talking about himself, about other subjects or about general issues. The
diagrams show three categories of tones: positive (green), neutral (yellow) and negative
(red). While counting the time allocated to the subject, the tone of this allocated time is also
evaluated. Attention is paid to the text of a journalist or a respondent, and also to the overall

context of the news item.

Tone-based evaluation of the time allocated to the subjects is given in two ways: evaluation
of total time allocated to the subjects on a given channel based on the tone, and tone of
coverage/mentioning of subjects by a certain journalist. The coverage tone is given in
percentage. In the first case, 100 per cent equals the total time of talking about a subject on a
particular channel, and also the time of talking about this subject by journalists. The subjects,
to which in total less than 5 minutes were allocated in each case, are not represented on the
diagrams.

While performing the qualitative monitoring, the emphasis is laid on the balance, i.e. if there
are several different opinions about the covered subject represented in the news items. The
emphasis is also laid on accuracy, and for evaluating this, the monitor observes if the
journalist’s conclusion and the materials used in the news items are relevant to each other
(footage, comments of the respondents), or if there are any mistakes in the names, figures,
identity of respondents. They also observe if the news item refers to any particular fact, and
if there is any footage/comments provided in this news item to support this fact.

The monitoring pays attention to the cases of manipulating with footage and music in the
news releases. It is assumed that there was a case of manipulation with footage and music, if
the footage or photos used in the news item are represented, and there is a music
accompanying that footage, which creates certain disposition and results in sharply positive
or negative associations.

Based on these components, the results of monitoring of news releases are provided for the
period of May 11 - August 15, per channels. Summary of time allocated to the subjects in the
quantitative part covers the period from May 11 until August 15, and the subject coverage
tone - the period from June 19 until August 15 due to the slight changes made to the
methodology.

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



The First Channel

Time allocated to the subjects on the First Channel, which in total was 28 hours and 5
minutes, is quite equally distributed and there are no big differences between the
percentages. Headlines of news reports are neutral and descriptive on the First Channel. The
news items mostly leave neutral impression in regards to the subjects shown in the news
items. However, during the whole monitoring period we came across the cases when the
overall impression created by the news items tended to be positive towards the President
and other representatives of the authorities. Overall positive impression is mostly caused by
direct speech of the subjects and the footage shown. In regards to the respondents shown in
the reports, the news items are mostly balanced on the First Channel. As for providing facts
for supporting the information provided by the journalist in the report, such facts were
always provided in the news items on the First Channel.

During the whole monitoring period (May 11 - August 15), the time allocated to the subjects
on the First Channel, which was in total 28 hours and 5 minutes, is quite equally distributed
and there are no big differences among the percentage indicators. The CGD ranks first, to
which 20 percent was allocated out of the total time allocated to the subjects. Together with
the Coalition, the top five subjects are: the President, the government, CDM and New Rights,
with only slight differences among their percentage indicators: the President - 14%, the
government - 11%, CDM - 10% and the New Rights - 9%. As for other subjects, 5 per cent or
less of the time was allocated to them. (See the Diagram - Time 1).

From the viewpoint of direct and indirect speech, out of the subjects to which more than one
hour was allocated in total, the share of direct speech is always more than 54 percent except
the government, which had a chance of direct speech only in 37 percent of time. According to
the percentage indicators, the biggest share of direct speech was reported for: CDM (71%)
and New Rights (72%). (See the Diagram - Speech 1).

While performing the tone-based evaluation of subjects, it was reported that in total, the
President has the biggest share of positive tone on the First Channel (62%), then comes the
government (23%) and the CDM (16%). The positive tone was used also for covering the
CGD and New Rights, but they only got 4 and 5 percent of positive coverage (CGD 4%, New
Rights 5%). As for the negative tone, during the period from June 19 until August 15,
inclusive, the biggest negative tone was used for the government (11%). Negative tone was
also used for covering the CGD (5%), the President (5%) and the UNM (8%); (See the
Diagram - Tone 1).

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



As for the journalist’s tone, the most eye-catching is the share of positive coverage used for
the President, which equals 35%. It is noteworthy that the share of the journalist’s neutral
tone is no less than 96 percent towards any other subject on the First Channel. The positive
tone was also revealed in case of the government (5%) and the CDM (2%). The negative tone
was reported only in regards to two subjects: CGD (4%) and the government (2%). (See the
Diagram - Tone J1).

Headlines of news items broadcasted by the First Channel during the monitoring period
were neutral and descriptive.

In regards to the respondents shown in the reports, the news items are mostly balanced on
the First Channel and various opinions are provided about the covered issue. There are news
items in the first half of the monitoring, which leaves an impression that comments by other
side are also needed for creating a full picture about the issue. For example, in the news item
of June 9 “Demographic Policy”, opinions of only the political parties are provided in
regards to the demographic issues, but there is nobody representing the majority. In the
news item of June 19 “New Life of Old Tbilisi” there is no comment of representatives of the
construction companies. However, it should be pointed out that there are fewer cases like
this observed since the end of June.

In general, as the subjects are now in the active phase of the election campaign, more often
we see the news items, which describe one particular action of these subjects (e.g. a visit to
the region, a statement, etc.). These news items are mostly combined in the rubric “Election
Chronicles”, where the activities of campaigns of election subjects are covered. There is only
one source or one side represented in such reports. Despite this, it is difficult to speak about
the balance, because mostly there are short reports and election activity of one particular
party/subject is covered.

The monitoring observes the news items in total as well and reports the overall impressions
of these reports towards any particular subject. It is noteworthy that the news items mostly
leave neutral impression on the First Channel in regards to the subjects shown in the news
items. However, during the whole monitoring period we came across with the cases when
the overall impression obtained from the news items tended towards positive in regards to
the President and other representatives of the authorities. It is noteworthy that the number of
news items, which had such a general impression, started to increase since the end of July. It
is also interesting that the positive general impression is basically caused by the direct speech
of the subjects and the footage too. For example, the news item of July 16 “Insurance Cards”,
which shows Saakashvili shaking hands amiably with a pensioner, and the pensioner
thanking him.

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



The news item of July 24 “President in Guria and Samegrelo”? lasted for 5 minutes and 37
seconds. Besides, the President himself was talking for about 2 minutes and 20 seconds.
Besides, there were moments in the news item when the journalist was talking in a neutral
way; however, there was a very positive footage as a background. In the beginning of the
news item it is shown how the President handed over a house to the people affected by the
disaster; after that the footage shows how he visits various facilities, meets with the people.
The people are saluting him “Misha, Misha”. Old footage was also added to the news item
showing the President walking in the water up to his knees. At the end of the news item the
President is shown on visiting the Aversi Clinic, holding a newborn child and caressing it.
The news item ends by showing Saakashvili coming, surrounded with many people,
saluting, Saakashvili is caressing the children, shaking hands with the people, etc.

The news item of August 7 “Tribute to Heroes” shows the President hugging the family
members of people killed in the war of August. He has tears in his eyes. The family members
are thanking Saakashvili and his government because of identifying their son after a DNA
test.

There were news items during various periods of the monitoring, where the overall
impression tended to be negative towards various subjects: the local authorities, CGD, the
President, the government. For example, in the news item of June 23 “Election Moambe”
(election news release) negatively presented the local government. In the news item of July
12 “Briefing of Labor Party”, Paata Jibladze is negatively speaking about Ivanishvili, the
authorities and creates negative impression about them. The news item of August 3
“President in Poti and Svaneti” the President negatively talked about the CGD. He called
them “Group of Putinists”. Besides, the President’s words are accompanied with footage,
which shows some people smiling, which intensifies cynicism even more. The President is
also saying, “Prophets of Ruining” will not be able to ruin anything. And again, there is
footage of people where a lady is nodding, thus agreeing with the President.

As for supporting the journalist's information with facts (the respondent’s comments,
footage, reference to the source of provided information), such facts are almost always
provided in the news items on the First Channel. Very seldom there are the reports where
the journalist’s opinion is irrelevant to the material shown in the news item. Cases like these
were more often observed in May-June.

For example, in the news item of June 8 regarding the decision of the Chamber of Control, as
the journalist is saying, the Chamber of Control says that there were several facts of vote-

2 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=2mAF2mX9qské&feature=youtu.be

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



buying by Ivanishvili, and the Chamber of Control is disseminating the material according to
which 239 vehicles, which were registered to Elite Burji LLC, were providing services to the
election campaign of the Georgian Dream with a symbolic price. However, this is not
confirmed by the comment of a representative of the chamber of control, and neither is there
any official document or material shown.

Another example of irrelevance is the news report of June 14 about the decision on
conducting the elections at prisons. In the beginning of the report a journalist is saying that
all the parties say and agree that this is a step taken forward and that everybody agrees that

it is necessary that the international observers be there. This is not true if judging from the
viewpoint of the news item. Only Davit Gamkrelidze is speaking about the observers and
about correctness of this decisions, and Guram Chakhvadze only emphasizes the importance
of this decision and does not mention the observers. There are following respondents shown
in the news item: Levan Vepkhvadze, Zakaria Kutsnashvili and Sozar Subari. None of them
is speaking about the significance of the decision and its positive side, or necessity of having
observers. On the contrary, Vepkhvadze may have been speaking about the risks and
pressure, but Sozar Subari is speaking directly and negatively about the UNM. Thus, the
very first sentence of the journalist is misleading and creates different attitude, which is not
true.

Rustavi 2

During the whole monitoring period, in total, 32 hours and 23 minutes were allocated to all
the subjects on Rustavi 2. Three key subjects were identified: the President, the government
and the CGD, to which the most time was allocated compared to other subjects. The biggest
share of direct speech was observed in case of the President. The news items, for which the
overall impression tends to be positive, are about the President and the government or the
CDM. As for the news items where the overall impression tended towards negative, they
were mote often about Bidzina Ivanishvili and the CGD. There are news items where the
clear discrepancies are observed between the journalist’s narrative and the presented
material.

During the whole monitoring period (May 11 - August 15), in total 32 hours and 23 minutes
were allocated to all the subjects on Rustavi 2. Out of them 3 main subjects were identified to
which the longest time was allocated compared to other subjects. These top-three are: the
President (29%), the government (20%) and the CGD (17%). 9% of time was allocated to the
CDM, and 5% or less - to all other remaining subjects . (See the Diagram - Time 2).

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



In regards to the direct and indirect speech, the largest share of direct speech was reported in
case of the President. In total, 9 hours and 30 minutes were allocated to the President during
the whole monitoring period, and 73 per cent of this time is a direct speech. In case of other
subjects, to which more than 40 minutes were allocated in total, the share of direct speech is
not less than 45 per cent. The only exception is the CGD. On Rustavi 2 only 5 hours and 30
minutes were allocated to the Coalition, and out of this time they had an opportunity of
direct speech only in 36% of cases. (See the Diagram - Speech 2)

From the viewpoint of tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, we see
quite a big share of positive and negative tones. It is notable that the President has the
highest share of positive coverage (80 per cent out of 5 hours and 40 minutes) at all the seven
channels that were monitored. Besides, the government also has a big share of positive tone
50 per cent (out of 5 hours), CDM - 32 per cent (out of 2 hours and 43 minutes), UNM - 19
per cent (out of about hour and a half), also the local self-government - 62 per cent (out of 17
minutes). As for the negative tone, the biggest negative tone was reported in regards to the
CGD, which was covered negatively in 44 per cent of cases out of 4 hours and 13 minutes
allocated to it. (See the Diagram - Tone 2)

There is a similar picture if we look at the time allocated to the subjects according to the
journalist’s tone. Even in this case the President, the government, the CDM and the UNM
have the biggest share of positive tone (the President - 62%, the government - 33%, the CDM
- 20% and the UNM - 12%). In case of the CGD, thee shares of journalist’s tone was equally
distributed between neutral and negative, 50-50 per cent. (See the Diagram - Tone ]2).

News headlines on Rustavi 2 are mostly informative and neutral. Sometimes there is an
indication on negative or positive tone observed in the headlines, but we have not identified
any headlines with particularly positive or negative tone.

During the monitoring period there was a trend revealed on Rustavi 2 that the news items
where the overall impression tends to be positive, are mostly about the President and
government or the CDM. It is also noteworthy that applauses and chanting is often shown in
the reports about the President, which creates a positive background. As for the news items,

where the overall impression tends to be negative, more often they are about Bidzina
Ivanishvili and the CGD.

For example, the news report of July 12 “Rehabilitation Works in Kobuleti”, where the
President is talking to a foreign tourist and children are chanting the President’s name. He
stops near the children, shakes hands with them and hugs them. The vacationers are waiving

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



to the President from the beach. Besides, the journalist is describing the rehabilitation process
positively, which creates a positive background.?

In the news item of 6 July “Prime Minister in Terjola” Vano Merabishvili is portrayed in a
positive context - the way he talks to the farmers about local problems, the way he promises
to help with the rehabilitation of a bridge and so on. Special attention shall be given to the
moment, when Merabishvili and one of the local farmers are joking thus creating positive
context for the Prime Minister.*

The news item of July 23 “5 Days after the Disaster”> shows that the government is working
very effectively even 5 days after the disaster. This is notable in the journalist’s text and the
footage as well. There is a very positive impression left by Saakashvili’s visit to a little child’s
birthday, where the children are saluting him “Misha! Misha!” and a lady are hugging
Saakashvili. It should also be mentioned that this part is a bit irrelevant to the contents of the
news item, as far as the news item was about the disaster, but in fact much time is allocated
to the President’s visit to the child’s birthday party.

The news item of August 13 about the President’s visit to Tskaltubo and Baghdadi very
positively portrays the President. He is shown with the people. Everybody greets, praises
and thanks him. Chanting of his name is often heard, mostly the children’s voices, applauses;
flags are waving. Saakashvili is addressing people and asking: if Georgia is better now than
it was 8 years ago. And the people are chanting: yes, it is, yes!

As for the CDM, since the beginning of July, when the party started its active election
campaign, the reports with overall positive impression on them were broadcasted more
often. It was also observed that often there were positive reports about the CDM, contents of
which resembled the reports about the President. For instance: Magda Anikashvili and Zaza
Gabunia’s visit to socially vulnerable families (6 July), Giorgi Targamadze’s visit in Kakheti
and peach picking (9 July), Targamadze helping bee-keepers in Teliani (11 July), Magda
Anikashvili milking a cow in Zestaponi and baking khachapuri, Giorgi Targamadze making
cheese (12 July), Giorgi Targamadze driving a bus (13 July), Giorgi Targamadze helping the
farmers to cut grass (July 17), Targamadze assisting the people affected by the disaster and
helping them to pump water from cellars, and visiting the affected people at the hospital
(July 20), Targamadze’s speech in Batumi at the sports complex, and going into the sea by

3 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=TBYBv5ehlyU&feature=youtu.be

4 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=36yUwPF_mDY &feature=youtu.be

5 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=yztxmFucSOs&feature=youtu.be

9
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



ship with fishermen (July 26), Magda Anikashvili injecting a patient and pouring Tkemali
into bottles (August 13). In all the above stories the Christian-Democratic Movement is
presented in a very positive way.

It is interesting that the negative news items broadcasted via Rustavi 2 during this period
mostly were about the CGD. For example, the news item of June 11 “Majoritarian Candidates
of the Georgian Dream”, which voices the list of majoritarian candidates, provides the
negative facts from the “political history’, and this is done in an ironical context.

In the news item of July 12 “Confrontation in Karaleti”, Kakha Kaladze, one of the coalition
leaders is shown fighting and swearing. All the citizens interviewed in the report are
negatively speaking about the coalition. One of the persons even swears at them. Journalist's
tone is often negative and blames directly Kaladze, his surroundings and the coalition
members of this confrontation. Facts of fighting are frequently shown, thus creating negative
background for the coalition during the whole report.

One more example of negative portrayal of Bidzina Ivanishvili is 16 July report on his
initiative regarding the revival of Ergneti market. The story is full of old reports from Ergneti
market where the respondents describe the market as a gateway for drugs, smuggling and
corruption. A journalist in the beginning and during the report is highlighting the negative
sides of the Ergneti market. Eventually, from the report its can be concluded that
Ivanishvili’s initiative serves an objective to resume corruption, smuggling and drug
trafficking, which negatively presents Bidzina Ivanishvili. In the same report a journalist
vividly creates negative impression on Ivanishvili’s candidate, Tamaz Tamazashvili, former
head of police, and focuses on his previous connections with corruption and notes that he
has been in the prison on his second term. By saying so the impression on Ivanishvili

becomes even more negative.®

The news item of July 17 “People’s Criticism” is negative towards the Georgian Dream and
Goga Khaindrava, because it mentions that Goga Khaindrava has addressed the public with
uncensored language several times, and the Georgian Dream is mentioned as a supporter of
Russia.

The news item of July 19 “New Offer” is to be pointed out, which talks about the Code of
Conduct initiative. Various parties and NGOs are presented in this report and all of these
subjects are covered in a neutral way except the Coalition Georgian Dream, coverage of
which tends to be negative. Besides, the journalist is using the footage of Karaleti incident as
the text background, where Kakhi Kaladze is swearing. There was a report on the same

6 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=yI3137 nukAé&feature=youtu.be

10
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



subject broadcasted on July 24 “Code of Conduct”, where the Coalition is again covered
negatively. The journalist is saying that all the parties have signed the Code of Conduct but
the Georgian Dream.

The news item of July 23 “Kbilashvili’s Scandalous Interview” is very tendentious and
negative towards two members of the Coalition (Zakareishvili and Kbilashvili). The report
lasts for more than 8 minutes and it is almost fully negative in regards to the Georgian
Dream. The negative impression is created by presenting interviews of 9 citizens in the
report, and their opinions are against the evaluations made by the Coalition Members. There
is an impression created as if the main goal of the report is to make the audience develop a
bad impression about the positive relationships between the Coalition and Russia.

The news item of August 6 “Apology to Abashidze’s Regime” starts with the interview of
Murman Dumbadze, one of the majoritarian candidates of the CGD, given to one of the
newspapers, where he is saying that they should apologize to Aslan Abashidze’s regime,
because worse regime has been established after him. After that there is some footage from
archive showing how the borders of Adjara was cut off and people were not allowed to go to
Adjara. The journalists are emphasizing that during Abashidze’s rule Adjara was isolated
from Georgia. Archive footage also shows Davit Berdzenishvili and Koba Davitashvili, who
fought against Abashidze’s regime at that time. But now they are members of the Coalition,
which feels nostalgia for old regime of Adjara.

During the monitoring period we observe cases of manipulating with footage on Rustavi 2:
showing archived materials in the context where the story given in the report is led to a
particular conclusion, or leaves positive/negative impression about a certain subject.

In regards to the manipulation with footage, the news item of May 22 “Ivanishvili and Peace
Bridge” stands out. The story is about Bidzina Ivanishvili’s attitude towards the Peace
Bridge. First the report shows some footage of the Peace Bridge, and how it has been used for
various events: catwalk, exhibition, wedding photos. Then the reporter is saying that
Ivanishvili’s statement made the experts recall one of the famous persons and a bridge. Here
they meant Aslan Abashidze and Choloki Bridge in 2004. At the same time they show the
footage of how the Choloki Bridge was exploded, which ultimately creates negative
impression about Bidzina Ivanishvili.”

Together with overall impression left by the reports, footage and respondents’” comments,
often the journalist’s narrative created positive or negative background. For example:

7 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=30Sw9u335] A &feature=youtu.be

11
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



e Journalist: “Bidzina Ivanishvili is creating parallel structures and there is an emerging
concern that in case of unfavorable results of the elections he will try to initiate a
protest wave through them” (July 17, the report “Parallel Politics”).

e Journalist: “the lady who was asking the President for a computer for her grandson
two years ago, became a cause of an incident recently, to which Mikheil Saakashvili
responded promptly” (July 25, report “President in Samegrelo”).

e Journalist: “Steering wheel was at the disposal of the Captain Giorgi Targamadze for a
half an hour” (July 26, report “Meeting in Batumi”).

e Journalist: “Favorite candidate of the Coalition did not conceal nostalgia for the
regime which had isolated Adjara from other parts of Georgia with concrete blocks”
(August 6, report “Apology to Abashidze’s Regime”).

e Journalist: “Leader of the Georgian Dream respondent to the memorial week only in
writing. The statement was posted on the Facebook page traditionally with mistakes”
(August 9, report “Ivanishvili’s Two-Day Silence”).

As for the irrelevance between the journalist’s narrative and respondents’ comments or
visual materials presented in the report, we come across with the news items where these
inconsistencies are evident. Fore example, in the story on “Dream Boxes” on 9 June the
journalist says that “according to the rules of the Georgian Dream, those wishes, which are
about the equipment, will be made come true only in exchange to attending the rally”. This
opinion is not supported by any interview of any subject or any visual material.

There was a quite broad report on June 26 about the restoration of Bagrati Temple, where the
journalist is saying at the end of the report: “One of the UNESCO experts produced quite a
superfluous and unqualified opinion about its reconstruction...” however, none of the
respondents have evaluated UNESCQO’s opinion in the news item, neither is the journalist
specifying, who expressed this opinion. Thus, it seems as if she expressed her own opinion.

In the news item of August 6 “president in the family of an Olympic Champion” there was a
discrepancy between the headline and contents of the report. The whole news item tells a
story about President Saakashvili’s visit to Karaleti and population. His speech is also
broadcasted. However, it is not mentioned or shown anywhere that he visited a family of the
Olympic champion.

Other than the discrepancy between the journalist’s opinion and the material presented in
the news item, the monitoring observes in the qualitative part if the presented information is
supported with facts. In this respect the news item of June 20 is interesting “Kaladze’s Secret

12
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Meeting”, which tells a story of Kaladze’s ‘secret’ meeting with thieves in law in a
fashionable restaurants of one of the European cities. In the beginning and end of the report,
the journalists are presenting the story of Kaladze’s visit to the audience as if it were a fact.
However, it is not seen from the news item what the source of information is. The journalist
is repeating the phrase “according to information of Rustavi 2” several times. There are shots
taken at the restaurants, where Kakha Kaladze is vaguely seen, but none of the thieves in law
is shown there, about which the journalist is talking. Dossier and footage about the thieves in
law leave a very negative impression on the audience, but there is nothing that would prove
their connection to Kaladze. For supporting Kaladze’s presence at a ‘secret’ meeting, the
journalist saying that he left Georgia on June 12 by Lufthansa flight and returned on June 14.
However, neither is there any source that would prove this information. There are 3
respondents in the report: Victor Dolidze, Eka Beselia and Vakhtang Khmaladze. None of
them confirm the fact of the meeting or Kaladze’s linkage with thieves in law. At the end of
the report Kaladze is again mentioned negatively in the context of the Italian football scandal
and it is assumed that this very scandal is one of the topics of the meeting. The footage and
information presented in the report leaves a very negative impression about Kaladze, who is
mentioned to be one of the leaders of the Georgian Dream and the majoritarian candidate.
However, the whole information is not supported with facts.®

As for presenting various sides and opinions in the stories, the majority of news items turned
out to be balanced during the monitoring period. However, comments of Georgian Dream
representatives are more lacking in the reports about the CGD. However, in the reports
about governmental programs and president’s activities, the counter opinions are seldom
provided.

Imedi

During the whole monitoring period, in total 36 hours and 39 minutes were allocated to the
subjects, which is the longest time out of the seven channels. According to the summarized
results, in case of Imedi and Rustavi 2, the time distribution among the subjects is quite
similar. The top three is also represented with the same subjects: the President, the
government and the CGD. Positive reports are mostly about the President and the
government, also for the CDM, but the negative reports are mostly about the CGD and its
members. We see the headlines with negative or positive contents. According to the
respondents presented in the stories, the reports are more or less balanced. In the unbalanced
reports we feel the need of having comments of the representatives of the CGD. As for the

8 http:/ /www.youtube.com/watch?v=IAMSWo-YFtU&feature=youtu.be

13
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



inconsistencies between the journalist’s report and the facts provided in the news item, such
cases were revealed during the monitoring period.

During the whole monitoring period, in total 36 hours and 39 minutes were allocated to the
subjects on Imedi, which is the biggest indicator out of the monitored seven channels. Based
on the summarized results, in case of Imedi and Rustavi 2, time is distributed among the
subjects the similar way. Like it was the case with Rustavi 2, the longest time, with the same
sequence, was allocated to the President - 28 percent, government - 20 percent and the CGD
- 16 percent on Imedi. According to the allocated time, the CDM rank fourth (10). As for
other subjects, 5 percent or less was allocated to them. (See the Diagram - Time 3)

In regards to the direct and indirect speech too, data of Rustavi 2 and Imedi are quite similar.
According to the allocated time (10 hours and 11 minutes) the President, who is ranking the
first, has the biggest share of direct speech - 71%. Also, the UNM has a big share of direct
speech - 70 percent (out of almost 2 hours). Other subjects, to whom more than 50 minutes
were allocated, have at least a share of 42 per cent of direct speech, except the CGD. The
Coalition ranks third based on the allocate time (6 hours and 2 minutes), and it had only 32
percent of direct speech. (See the Diagram - Speech 3)

As for the tone-based distribution of time allocated to the subjects, here also we observe
similarities with the data of Rustavi 2. Quite a big portion of positive and negative tone was
revealed in regards to some subjects. Out of the time allocated to the President (more than 6
hours and 30 minutes), 78 was a positive coverage. In case of the government, 46 percent of
allocated time (6 hours and 8 minutes) was a positive coverage; in case of the CDM, there
was 39 percent of positive tone (out of almost 3 hours allocated to them). The positive tone
was reported in case of the UNM as well (14% out of 1 hours and 38 minutes). As for the
negative tone, the largest share of negative tone was reported for the CGD, which ranks third
based according to the time allocated to it (4 hours and 44 minutes) - 37 percent. (See the
Diagram - Tone 3)

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, the tendency of
general tone is repeated. The biggest share of positive coverage was reported for the
President with 56 per cent, the CDM and the government 26-26. The Georgian Dream had
the most negative tone - 40 percent, which exceeds the share of negative tone revealed in
connection to this subject from the viewpoint of a general tone. (See the Diagram - Tone ]3).

During the monitoring period, the news items on Imedi often had non-neutral headlines. out
of the reports about the CGD, there were headlines with more negative tone, for example,
“Ivanishvili’s RossCredit - from pocket to pocket: pre-election fiction?” (May 11); “Kaladze’s
August” - Russian position of the Georgian Dream (July 10), “Political Corruption? - from

14
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



pocket to pocket - unlawful donations to the Dream” (July 17); “Gia Burjanadze, Dream and
a Megrelian Accent: what does Burjanadze want from Megrelians” (August 1); “Ivanishvili
vs. Georgia: at whose expense the tycoon is trying to recover 230 million USD” (August 2);

Vel

“Ivanishvili could not see Adjarian people in Besuhmi: “Going to a Leftover Party”” (August
4); “Bidzina and NIno: Dream patriotism” (August 13). The headlines of reports about the
officials used to be more positive. For example: “Public Service Hall - an innovative project -
highest evaluation by the Chamber of Lords” (July 17), “Liquidation of the disaster effects -
non-stop rehabilitation works are going on” (July 21); “Merabishvili’s agriculture
development program: getting ready for vintage - Prime Minister at Gurjaani Winery”

(August 6).

There was a trend identified during the monitoring period that the positive reports are
mostly made about the President and the government, also about the CDM, whereas the
negative reports are mostly about the CGD and its members. It is noteworthy that this
tendency was identified right at the beginning of the monitoring and has not changed for the
next three months. On the contrary, as the elections get closer, this tendency has been

intensified even more.

For example, in the report of May 11 “Ivanishvili’s RossCredit - from pocket to pocket: a pre-
election fiction?” a journalist is saying: “the oligarch knows well that the origin of money,
which he has already spent for coming to the Georgian politics, is one of his main political
stains. However, as it seems he’s got lot more left to spent”.

News item of July 12 on the President’s visit to Kobuleti was very positive towards
Saakashvili. It was reported that Mr. Saakashvili visited all the new ongoing projects in
Kobuleti and got interested in all the details, especially in employment issues. The report
shows how he greets people. People also heartily greet him. Tourists wave hands to the
President from the beach. In the report the local population approach the President and
shake his hands saying “Misha is great”. In the end it is reported how the President meets
population. Children are chanting “Misha, Misha” and Saakashvili hugs them. Positive tone
of the report is supported by a journalist's comment even more: “Mikheil Saakashvili
unexpectedly visited Rustaveli Street in Kobuleti spurring special feelings of local people”.®

The news item of July 20 “President in the disaster affected regions: recovery works -
meeting with population”? leaves a very positive impression about the President. It is
notable that the news item is not constructed on the disaster occurrence and the inflicted

9 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=c4boloROtMU &feature=youtu.be

10 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=PLItHfS8]fo&feature=youtu.be

15
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



damage, but on the President’s meeting with the people and on having Saakashvili praised
by the people. The report lasts for 7 minutes and 40 seconds and two third of the report is
dedicated to the positive coverage of the President: respondents talking about the President
or his appearance, or Saakashvili’s direct speech.

In the report of August 10 “President in Racha”, the tone is clearly positive towards the
President. We hear his name chanted several time in the report. Many people are gathered to
meet him. On seeing the president there are applauses and exclamations (“thank you so
much for employing my son”, “you have dragged Georgia out of the swamp, from the
swamp!” “be happy in the whole territory of Georgia”). Majority of them are wearing red
caps with an inscription “I love Georgia”. Some of them are waving red flyers with Number
5, and some are holding the national flag. Some are holding the inscription “Misha, the
people of Racha love you”. The president’s speech is also often interrupted by the loud
applauses and exclamations. At the end of the news item there is a middle-aged man who
want to say something. He is saying that he is 73 years old, he has seen 5 governments and
none of them has done so many things as this government, and he addresses everyone to
vote again for them. This is followed by applauses and chanting again. The President is
kissing him.

It is noteworthy that this report is not a rare or different case. The reports about the
President’s visit in various regions, or his meetings with voters look like one another. These
reports always present the President’s speech, often a long one, show many people with
smiling faces and party attributes, there are applauses and chanting, thanking and remarks
of different positive contents.

It is interesting that the reports about the CDM also looks similar to the news items of the
President or the government, especially since July, when the Christian-Democrats started an
active election campaign, which have extensive coverage by Imedi.

For example, the report of June 19 “CDM at a Children’s Center” covers a visit of
representatives of the CDM to the center for disabled children. Contents and footage of the
news item leaves a positive impression about this party.

The news item of July 17 “Christian-Democratic Movement in Martkopi - presenting their
election program” shows how the CDM members are helping the farmers in haying grass,
how they are giving promises about addressing their problems, and also the comments of
local residents are provided, who are talking about Christian-Democrats in a positive way.
The news item of July 18 “Christian-Democratic Movement in Lanchkhuti Districts” presents
Giorgi Targamadze applying chemicals on the trees for protecting them from fall webworm.

16
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



The CDM members are shown surrounded by people and a positive impression is created
about them.

News item of August 1 “CDM in Kakheti: election campaign - meeting with the population
of the region” tends to be positive towards the CDM. Besides, the talks of the members of the
CDM about their party are positive. At the end of the report there is footage of members of
the youth wing of the CDM who went to the monument of the Soldier’s father with torches,
and Giorgi Targamadze symbolically lit up number 10, which is their party number.

News item of August 2 “Election Campaign of the CDM: leaders of the movement in
Stepanstminda and vulnerable people” shows how Magda Anikashvili took a citizen to the
hospital and attended the childbirth. Then she informed the child’s father about his son’s
birth. In the news item of August 10 “CDM in Chiatura”, Akhvlediani and Targamadze are
putting on the miner’s uniforms, go down at the depth of 6 km and do everything like
miners. At the end of the report they extract some minerals too.

As for the CGD and its members, often there is a negative impression created by the reports
aired about them during the monitoring period.

For example there was a report in the news release of July 12 “Majoritarian candidates of the
Dream: sportsmen, Santa Clause and Tbilisi”. The report created negative impression on
Bidzina Ivanishvili and the Georgian Dream. Highlighted was the lack of political
knowledge of majoritarian candidates nominated by the Georgian Dream. It was reported
that most of the candidates were sportsmen, and one of them served as Santa Clause. Also, it
was stressed that media knew that Ivanishvili was going to nominate majoritarian
candidates for Tbilisi. However, he nominated candidates of the region instead. The focus
was made on technical failures of the briefing, for instance a microphone that went wrong.

In the news item of July 13 “Kaladze and a Weapon: What happened in Karaleti?” is about a
conflict between Kaladze and Karaleti population. A journalist says: “The situation was tense
at it got even worse when the former football player surrounded by 12-men group of
bodyguards decided to start swearing at the local population”. This is followed by footage
where Kakha Kaladze is swearing at locals. This moment is repeated twice in a row.

The news item of July 17 “Dream Architecture: projects disapproved by Ivanishvili and
Stalin’s statue”!! reports that Bidzina Ivanishvili does not like the “glass buildings”
construction during the rule of Saakashvili. There is also the majoritarian candidate of the
Georgian Dream for Gori, who says that if the people so wish, it is possible to return Stalin’s

11 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=KVHY Coght2U &feature=youtu.be

17
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



statue to its initial place. For illustrating the restoration of Stalin’s statue the edited version of
dismantling the statue is shown as if the statue has gone back to its initial place. This footage
is accompanied with a specific music and then the journalist’s words follow - “this is one of
the plans of the Georgian Dream”. The news item presents Bidzina Ivanishvili negatively
(July 17, news item #5).

News item of August 2 “Ivanishvili vs. Georgia: at whose expense the tycoon is trying to
recover 230 million dollars” leaves negative impression about Ivanishvili, as far as the
reports says that Ivanishvili is requesting money from the government. After that there is an
expert presented as a respondent and he is involved in calculation of what this 230 million
USD can be used for. Based on the report it seems that this is the money that will be taken
from the social state programs. Ivanishvili is shown as a person who is requesting money
from the state government unlawfully.

News item of August 4 “Magic of the Dream”?? tells a story about what the CGD is trying to
do for obtaining votes for elections. They show Murman Dumbadze several times, who is a
majoritarian candidate in Batumi and who is saying that the people should now way circle
number five on the polling day, because “there is a medical opinion”, that the person who
circles number five, will have cancer, and those who will do it with the left hand, will have
some infection. This footage is followed by some shots about tribal rituals and the journalist
is saying that even those tribes, where it is unimaginable to fight for power without black
magic elements, would be jealous because of Murman Dumbadze’s fantasy. Besides, the
journalist is paraphrasing his words for 30 seconds with an ironical tone. Interesting thing is
that it is shown again at the end of the report how Ivanishvili put on National Movement's
hat, and this is accompanied by the journalist’s words “it is interesting to see according to his
prophecy what disease a coalition leader Bidzina Ivanishvili will contract, as far as today he
could not cope with the sun of the village Beshumi in Adjara, and by the way, in front of
Murman Dumbadze, put on a cap with the Number Five of the National Movement”.

From the viewpoint of the respondents interviewed in the news items, they are sometimes
balanced, sometimes - not. However, it was revealed during the monitoring period that the
majority of unbalanced stories were about the CGD. One of the good examples of
unbalanced reports is the news item of

June 7 with the headline “What They Are Thinking about in the Dream”. The story does not
show the representative of either the Coalition Georgian Dream or the Chamber of Control,
and only one source -the Facebook page of Ivanishvili is provided (Facebook logo and

12 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=ImUdu3 UdA8&feature=youtu.be

18
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



running text), but in a way that it’s difficult to be sure that is a Facebook page. This story is
attractive for another reason as well - running text in the story doesn’t correlate with what
the journalist is saying.

It is also worth mentioning that the reports about the regional visits of various party leaders,
some representatives of the government and the President, or news items about election
activities are basically constructed on one source, or the respondents express similar opinions
like one another.

As for inconsistency between the journalist’s opinion and facts presented in the news items,
there were some cases like this revealed during the monitoring period.

For instance, story of 14 July “Ivanishvili's “August” and Ergneti: “Dream” Leader’s
Changing Statements”. In the story a journalist says that Ivanishvili called Karaleti
population sonderkommandos and miserable. However, after that Ivanishvili never
mentions in his speech that he ever called people of Karaleti so. His interview is not shown
in full, as if it is cut in the middle. He says: “They faced impediments everywhere, miserable,
of course, started to throw stones in Karaleti, swearing is heard from some

4

sonderkommandos...” and here his interview is cut, thus whom he called

“sonderkommandos” and what he meant in this particular context is ambiguous.

As for inconsistencies between the journalist’s opinion and the facts presented in the report,
there were several cases like this revealed. For example, in the news item of July 25
“Laborists” Briefing: Dzagania’s statement”!® the journalist is saying that according to
Dzagania, 80 million, which was transferred by Bidzina Ivanishvili, will be used for the
election campaign of the National Movement, and this is what Ivanishvili has agreed with
Saakashvili secretly in Alaverdi. However, after that they show Dzagania who is not saying
the same and it is difficult to draw any conclusion from his speech.

Maestro

In total, 24 hours and 3 minutes were allocated to the subjects of monitoring on Maestro
during the whole monitoring. There is quite a big similarity observed between Maestro and
the Ninth Channel according to the time allocated to the subjects. The longest time was
allocated to the CGD and the government. Majority of news items on Maestro leaves overall
neutral impression about the subjects. However, in case of representatives of the authorities,

13 For watching the news item please follow the link: http:/ /www.youtube.com/watch?v=2y4FoO-
1k7U&feature=youtu.be

19
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



there is a negative coverage observed, although this is done in the light of criticism. In most
cases, negative impression is created as the result of respondents’ comments and not because
of the journalist’s narrative or footage. The unbalanced reports are mostly about the cases
where there is a clear need of having a comment by the representatives of authorities and the
UNM, State Audit Service (Chamber of Control), court and law enforcement bodies. There
were also cases when the journalist’s words / opinion was irrelevant with the material
presented in the case.

In total, 24 hours and 3 minutes were allocated to the subjects of monitoring on Maestro
during the whole monitoring period. It is noteworthy that there was quite a big similarity
observed between Maestro and the Ninth Channel from the viewpoint of time allocated to
the subjects. This is the case especially for the top four subjects. Both channels allocated the
biggest time to the CGD (25 percent) and the government (21 percent). Also, there is a very
big similarity between the President and the UNM, which rank third and fourth,
respectively. 13 percent was allocated to the President and 12 percent to the UNM on
Maestro. As for other subjects, 5 percent or less time was allocated to them. (See the Diagram
- Time 4 and the Diagram Time 6)

Monitoring of direct and indirect speech revealed that out of the subjects to which more than
1 hour was allocated (CGD, the government, the President, the UNM and the CDM), the
government (5 hours and 2 minutes) had the least share of direct speech - 27 percent. As for
others, they have 45 percent of direct speech. Other subjects, to which less than 1 hour was
allocated from May 11 until August 15, the local self-government (36 percent out of 56
minutes), and the State Audit Service (18 percent out of almost 27 minutes) got the least
share of direct speech. (See the Diagram - Speech 4)

As for the tone-based evaluation of time allocated to the subjects, it is noteworthy that
according to the time allocated on Maestro, there were both positive and negative tones
towards the top four subjects. However, among them the government has the most negative
tone (25%), and the UNM and the President have 17 and 18 percent of negative tone. The
local self-government has quite a big share of negative tone - 43 percent, and the CGD - only
4 percent. High rate of negative tone is observed for the local self-government (43 percent), to
which more than half an hour was allocated in total. As for the positive tone, the most
positive tone was reported for the President (28 percent) and the government (11 percent).
(See the Diagram - Tone 4)

In regards to the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, here again
we see the same picture that repeats the trends of an overall tone. The biggest share of
negative tone in the journalist’s tone was observed during the period of June 19 - August 15,

20
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



inclusive, towards several subjects: the government (20%), the UNM (18%), the President
(12%), the local self-government (41%). (See the Diagram - Tone J4)

The news items on Maestro mostly had descriptive and neutral headlines. However, since
July the headlines with critical contents are observed in regards to the government, the
President, the local self-government, the National Movement and the State Audit Service,
which leave negative impression about these subjects. For example, “Charity or vote-buying?
1 sack of potato for 420 households, present of the Rustavi City Hall to the vulnerable
families” (June 19); “Village left without water: despite the money allocated from the budget,
no water is supplied to the village Erge” (July 4); problems of the coastline villages:
population of Frone Ravine is still waiting to get compensation for the damage inflicted
because of the war” (July 9); “Party of Legal Violation” - leader of majority confirms he was
with Davit Tsiskarishvili and teachers at the restaurant (July 18); “In Ozurgeti before the
president’s visit: a man who came to meet Saakashvili was fined with 400 GEL by the police”
(July 25); “Seized Institute: the court seized the accounts of the Development Research
Institute of Georgia” (July 31); “Gamgebeli’s Bet: Gamgebeli of Sachkhere had to listen to
reproaches” (August 1); “Failed information campaign: coast guard service did not let the
members of the CGD go to Batumi” (August 3); “Affected Kakheti and bonuses to officials:
Gamgebelis, Deputy Gamgebelis and Heads of Sakrebulos in Kakheti received bonuses of
about 3-6 thousand GEL” (August 4); “Election poster on the administrative building: there
was a poster of the National Movement displayed on the wall of the building of the
territorial body in the village Akura” (August 14).

In total, majority of news items on Maestro leave overall neutral impression about the
subjects. However, negative coverage is noticed in case of government representatives, but
mostly in the light of criticism. It is also noteworthy that in most cases such negative
impression is created because of the comments of the respondents, and not because of the
journalist’s text or footage.

For example, in the news item of May 11 about the business trip expenses of the government
members, the journalist refers to the government as “fast and swift-footed” in the very first
sentence and says that “the President will study the issue of per diem amounts of the fast
and swift-footed government.”

The news item of July 24 with the headline “New Rules for Journalists” tends to be negative
towards the government and Merabishvili. The report is about having stricter conditions for
journalists at government sessions at the Chancellery after appointment of Merabishvili.
Merabishvili is presented negatively as the one to be blamed for making the rules stricter. In
this report the journalist is saying: “despite the Prime Minister Vano Merabishvili promised

21
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



that the government would be accessible for the Georgian media, this promise was not kept”.
It is mentioned several times that Merabishvili has not kept his promise and on the contrary,
set stricter rules for the journalists for having access to the governmental sessions.

In the news item of July 11 “Rally in front of Lagodekhi Gamgeoba” leaves a negative
impression because of comments by some local people, who are unhappy with Gamgeoba
activities. Also, 16 July story “Code of Conduct for Parties” is prone to be negative towards
the United National Movement and towards the authorities in general. Although journalist’s
text is mostly neutral, the negative comments by respondents interviewed change the overall
tone towards negative.

/4

We need to point out the news item of 13 July “Next Seizure - “Elita Burji's” bank accounts
have been seized for printing “Georgian Dream” newspapers”, where general impression is
created by a journalist. General impression towards the Chamber of Control is more
negative. The journalist points out that Elita Burji has implemented number of government
projects and Chamber of Control never had a “reasonable doubt” about those. They started
to question only after Georgian Dream ordered to print on their T-shirts.

In the news item of July 26 “President in Telavi: Mikheil Saakashvili opened a square in the
disaster-affected town together with Gigi Ugulava”14, the President and the authorities were
criticized. The dissatisfied local people created a negative impression towards Saakashvili.
The journalist emphasized that some part of the local population could not bring their
problems to the President. The criticism was also caused by the fact that the President’s
Facebook page only showed the parts where the local people were expressing their
satisfaction. Although Saakashvili’s speech was broadcasted, where he was giving hope to
the population and was promising them to address the problems, still, his words did not
sound positive any more because of the context. There was also a comment presented by a
dissatisfied woman saying, “Yes, the orchestration was OK” and this created a negative
background.

The news item of August 9 “War of August in Poti”1> is constructed so that to prove that the
story, which is told by the President in his speech about flying to Poti during the Russian
occupation, is false. The President’s speech is shown in the news item where he describes his
trip to Poti. Despite the President is saying in his speech that the roads were blocked and
there were Russian occupants all around, he does not specify the exact date of his flight.
After the President’s speech the journalist is saying that according to one of the reporters the

14 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=7RBKZw7qvXY &feature=youtu.be

15 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=19tmJ6hgdsA&feature=youtu.be

22
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



President arrived in Poti only on August 29. Comment of this reporter is also provided in the
news item. It is concluded from the report that the President’s story is wrong, which leaves a
negative impression about the President.

It is also interesting that the President was positively covered in some stories as well. For
example the news item of July 17 “Meeting with the public” presents the President
surrounded by people and talking positively. In addition, there was a news item of July 21
“Recovery works in Telavi” which shows how Saakashvili is talking to the public and
promising them to solve their problems. The report also shows how Saakashvili is hugging
and kissing the people and how they are praising him. The news item of August 10 “Prime
Minister in Agara: Vano Merabishvili opened a construction of Ruisi-Agara Highway” is
positive towards the government as far as Vano Merabishvili and Ramaz Nikolaishvili are
presented on opening the construction of a highway where 1,500 people will be employed.

In regards to the respondents and different opinions, news reports are mostly balanced on
Maestro. However, it should be pointed out that the unbalanced stories are mostly about the
issues where the comments are clearly needed by the representatives of the authorities and
UNM, State Audit Service (Chamber of Control), court and law enforcement structures.
Besides, in some cases the journalist is saying that they tried to contact the respondents, but
they were not successful.

For example, the news item of June 9 “Court trial of members of the Georgian Dream”
presents 5 respondents; all of them are from the Coalition and thus the position of the CGD is
completely presented, although there is no comment by any representative of the Ministry of
Internal Affairs, or a Prosecutor’s Office or authorities.

The news item of July 31 “Seized Institute: the court has seized the accounts of the
Development Research Institute of Georgia” shows only the representatives of the
Development Research Institute of Georgia and other subjects protecting their interests.
However, there are no representatives of the court or the authorities shown in the report.

The news item of August 4 “Pressure on the activities of the Georgian Dream - Nikoloz
Kikalishvili was put under pressure by the deputy head of police of Signagi District” does
not represent the other side, i.e. there is no comment by the representatives of the Ministry of
Internal Affairs or those of Signagi Police.

There were also cases revealed on Maestro when the journalist’s narrative/conclusion was
irrelevant to the material presented in the story, or to the respondent’s comments and
footage.

23
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



For example, the news item “One Day before the Rally” on 9 June a journalist says: the
Coalition considered that it was a compromise by the authorities when they allocated
alternative space for the rally”. This is followed by a comment of the Coalition’s press
speaker Maia Phanjikidze where she did not even mention the authorities at all.

In the first story on June 12 -“22 or 121 Euro? Kutaisi-Kiev airfare is much higher than 22
Euro” a journalist says that Airzena, the management of which was disliked by the
government, refrained from commenting; although s/he has not provided evidences of the
government’s dislike. In the same story nobody confirmed the journalist’s statement -
neither the President, who does not even mention that particular company.

In the news item of June 25 “Peach Harvest” the journalist has pointed out that as the
farmers are saying, the government promised them to construct a food processing plant;
however, the promise was not kept. Although the respondents expressed dissatisfaction
about the prices on medicines, nobody mentioned the food-canning factory.

In the news item of July 3 “From the Minister of Defense to the Minister of Interior: former
Minister of Defense will lead the Interior Ministry.” In the report a journalist says: As stated
by Nikolaishvili, Bacho Akhalaia pounded the prisoner under his protection. However, in
the following report the lawyer, though negatively speaking about Bacho Akhalaia never
blames him of pounding.

In the news item broadcasted on July 26 “On Secrete Games of Thilisi in the Caucasus” the
journalist said that Khizri Aldamov was blaming Mikheil Saakashvili of the murder of
Zhvania, Patarkatsishvili and Roman Dumbadze. However, Khizri Aldamov is not saying
this in the part shown in the report. He blames Saakashvili in setting up the terrorist gangs,
but neither does not mention the above-mentioned persons nor does not call him a murderer.

Except certain inconsistencies, we see some reports on Maestro, which contain footage or
comments that support the main story presented in the report. In this respect, the report
broadcasted on July 13 is interesting about the incident in Karaleti. There are two versions of
Karaleti incident described in the report - the one presented by ITV agency and the other by
Info-9. Maestro shows some frames provided by Info-9, where they show what preceded
Kaladze’s swearing. A citizen is talking to Kaladze about his brother saying that he (Kaladze)
lost his brother because of money. That makes Kaladze furious. Rustavi 2 and Imedi
channels cut the film and showed only Kaladze’s swearing. Maestro, however, tried to show
full picture.1®

16 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.yvoutube.com/watch?v=wNXesz_STb8&feature=youtu.be

24
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Kavkasia

In total, 21 hours and 49 minutes were allocated to the subjects on Kavkasia. According to
the allocated time, the top three subjects are the CGD, the government and the UNM.
Percentage indicators are distributed among them alimost equally. The reports mostly leave
neutral impression about the subjects, however, the overall impression tends to become
negative since the beginning of July, which more observed in regards to the President, the
government, the local authorities, the UNM and the court. The stories are more or less
balanced, however, there are cases when the news items are based on one source only. In case
of unbalanced reports, we often feel the lack of comments by the authorities, National
Movement and state structures. The stories are mostly supported with footage and
respondents’ comments. As for the inconsistency between the journalist’s opinion and the
material provided in the report, such cases are not often and do not establish a trend, but we
still see them during the monitoring period.

Main evening news release on Kavkasia “Dges” (Today) lasts for a half an hour on average,
unlike the news releases of all the other channels, duration of which usually ranges between
50-90 minutes. Kavkasia is also distinguished with the less duration of reports as well.

Starting from May 11 until August 15, inclusive, Kavkasia allocated 21 hours and 49 minutes
to the subjects in total. According to the allocated time, the top three subjects were: the CGD,
the government and the UNM. The percentage indicators were distributed among with
almost equal intervals. The CGD - 26 percent, the government - 18 percent and the UNM -
11 percent. Time was almost equally distributed among other subjects, and 8 percent or less
were allocated to them. (See the Diagram - Time 5)

In regards to the percentage distribution of direct and indirect speech we should point out
that in case of the CGD and the UNM the shares of direct and indirect speech are almost
equally distributed. In case of the Coalition - 47% direct, 53% - indirect; in case of the UNM -
52% direct and 48% indirect. Majority of other subjects have no less than 43 percent of direct
speech. Only the government and the State Audit Service are the exceptions. Out of 1 hour
and 44 minutes allocated to the government, 32 percent is direct speech; and out of 35
minutes allocated to the State Audit Service, it had only 16 percent of direct speech. (See the
Diagram - Speech 5)

As for the tone-based evaluation of time allocated to the subjects, it is noteworthy that the
biggest share of negative tone was observed in regards to the government - 21 percent; CGD
had 7 percent, and UNM - 9 percent of negative tone. It is interesting that the President has
equal share of positive and negative tones: 19 percent positive and 20 percent negative. It is

25
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



also notable that among the positive tones observed on Kavkasia, the President has the
highest share of positive tone. The positive tone was also revealed in case of the CGD and the
government: 5 and 9 percent. (See the Diagram - Tone 5)

According to the journalist’s tone, distribution of time allocated to the subjects according to
the journalist’s tone mostly creates a neutral picture. In case of the government a relatively
big share of negative tone was reported - 12 percent. The journalist’s negative tone was also
revealed towards the UNM - 8 percent, and the CGD has 5 percent of negative tone. (See the
Diagram - Tone J5).

During the whole monitoring period there were no headlines provided for the news items on
Kavkasia, thus it was impossible to monitor them. In most cases the respondents shown in
the reports are not identified, which often creates difficulties for monitoring.

In regards to the sources used in the news items, or variety of presented opinions, the news
items are more or less balanced on Kavkasia during the monitoring period. However, there
are cases when the reports are based on one source only. In case of unbalanced stories, often
there is a feeling that the comments are lacking from the authorities, the National Movement
and the state structures.

The reports mostly leave neutral impression about the subjects, however, there are reports
where the overall impression about a certain subject tends to be more positive or more
negative. In this respect, it is noteworthy that since the beginning of July the overall
impression became more negative, which is observed in case of covering the President, the
government, the local self-government, the UNM and the court. This impression is mostly
created by the comments of respondents shown in the news items, which are sometimes
repeated by the journalists. The overall impression rarely changes to positive, and mostly it
is observed towards the CGD and Bidzina Ivanishvili.

The news items are mostly supported with footage and respondents’” comments. As for the
inconsistencies between the journalist’s opinion and the material shown in the report, there
are no frequent cases like this and no trend is created, but still, we find certain cases during
the monitoring period.

For example, the first and sixth news items of June 22 (on seizing the Global TV and on
Bakradze’s initiative on Must Carry) - both stories have an interview of Giorgi Tugushi, a
public defender. In the first report the journalist said that Giorgi Tugushi responded to the
fact of police entry into warehouses of Global TV. However, in the sixth news item,
according to the journalist, Tugushi responded to the statement of the speaker of the
Parliament. In both reports one and the same part of the comment is shown. In general, it is

26
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



unclear in connection to which issue Tughushi’s comment was made. Besides, in both cases
the journalist is saying that according to Tugushi, the authorities should be especially careful
in regards to the media-related issues. However, Giorgi Tugushi has not mentioned the
authorities in his interview. He just said that any party should be especially careful.

In regards to statement of a social-democratic party about appointment of Vano Merabishvili
on the position of a Prime Minister, expressed in the news item of July 5, the journalist said
that according to the Social-Democratic Party “reshuffle of state priorities was caused by
Bidzina Ivanishvili” and “Social-Democrats think that in the repressive and authoritarian
regime established by the National Movement it is absurd to introduce and implement their
social policy”. The only source of information, the member of Social-Democratic party,
presented in the report who is speaking about appointment of Ivanishvili, only says that the
program presented by the National Movement is completely different from the program
developed by them earlier.!”

In the news item of July 24, a journalist said about a new candidacy for the State Audit
Service that according to the disseminated information Eka Kherkheulidze would replace
Lasha Tordia. However, the journalist did not specify the source of information. Besides, Eka
Kherkheulidze said in the report that she was not aware of this information.

In the news item of August 11 on imposing fines on Ivanishvili and Kaladze, the journalist is
saying that Kaladze is not going to pay the fine amount. However, the report does not
contain any comment by Kaladze or his lawyer.

The Ninth Channel

During the whole monitoring period, the Ninth Channel allocated the least time to the
monitoring subjects: 17 hours and 11 minutes. It is noteworthy that results are very similar
according to the distribution of time on the Ninth Channel and on Maestro. The top two
subjects are the CGD and the government. In most cases, the President, various
representatives of the government and the authorities, and the UNM are mostly covered in
negative context as the result of the respondents’ comments, also general context and the
journalist’s narrative. In regards to the news headlines, they are mostly informative on the
Ninth Channel. However, sometimes the critical and ironic headlines are observed towards
the authorities. As for the headlines, they are mostly informative. However, sometimes we
observe critical and ironic headlines about the authorities. As for presenting various
opinions in the reports, in this respect the news items are more or less balanced. Howeuver, it

17 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=g77XSdof-60&feature=youtu.be

27
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



is noteworthy that in most cases the reports do not contain the comments of representatives
of the government, various state structures and the UNM. There were cases when the
journalist’s narrative and the material presented in the news item were irrelevant to each
other.

The Ninth Channel allocated the least time to the monitoring subjects during the whole
monitoring period - 17 hours and 11 minutes. It is notable that the results are very similar on
the Ninth Channel and Maestro in regards to the allocated time. In case of the first top-four
subjects, their sequence and their percentage indicators are quite similar. As it was the case
on Maestro, the CGD and the government ranked top two on the Ninth Channel as well: 28
and 23 percent. There is more similarity in case of the UNM and the President. The Ninth
Channel allocated 13 percent to the UNM and 12 percent to the President, though it was vice
versa on Maestro - 13 percent to the President and 12 percent to the UNM. Other subjects got
5 percent or less. (See the Diagram - Time 6 and the Diagram - Time 4)

As for the distribution of direct and indirect speech, the most equal distribution is seen in
case of the CGD (49% direct and 51% indirect), and by the way this is the subject to which the
most time was allocated - 4 hours and 4 minutes. It is noteworthy that mostly the share of
indirect speech prevails in case of almost all the subjects on the Ninth Channel. The only
exception is the CDM with its 62 percent of direct speech, and the local NGOs with their 66
percent of direct speech. The lowest share of direct speech - 18 percent - was reported for the
government, which ranks the second from the viewpoint of the allocated time (4 hours and 1
minute). (See the Diagram - Speech 6)

In regards to the subject coverage tone, there is an eye-catching prevalence of negative tone
towards the top-five subject on the Ninth Channel. The government, the UNM, the President
and the local self-government had more than 33 percent of negative coverage. Out of them,
the biggest share - 51 percent was reported for the local self-government. The government
had 37 percent, the National Movement - 33 percent and the President 44 percent of negative
coverage. As for the positive tone, only the several subjects had positive coverage, though
still little. Relatively bigger share was for the President (9% out of 1 hour and 17 minutes)
and the CGD (6% out of 3 hours and 15 minutes). (See the Diagram - Tone 6)

According to the journalist’s tone, the distribution of time allocated to the subjects is similar
to the overall tone tendency. The share of negative tone is quite big right towards those
subjects that had big share of negative coverage from the viewpoint of overall tone; the
government (35% out of 1 hour and 39 minutes), the UNM (41% out of 46 minutes) and the
President (42% out of 35 minutes). As for the local self-government, in this case the
percentage indicator of the journalist’s tone and the percentage of the overall tone are

28
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



identical: 49 percent neutral and 51 percent negative tone of coverage. (See the Diagram -
Tone J6)

Reports on the Ninth Channel mostly have informative headlines. However, sometimes we
observe critical and ironical headlines towards the authorities. For example: “Pre-election
promise - President declares zero tolerance to the opponents” (June 26); “Nepotism in the
government: the Kardava brothers will assist the Akhalaia Brothers” (July 9); “Merabishvili
in Gori: Premier Minister repeated one and the same text nine times at meetings” (July 18);
“In anticipation of meeting with the President: people are punished for their attempted
meeting” (July 20); “Works for show: Mikheil Saakashvili opened a square in a disaster
zone” (July 26); “Dreamer National Movement: the National Movement is hiding behind the
name of the Georgian Dream” (July 30); “Ignored confidentiality: the authorities are
imposing stricter control on financial transactions (July 31)”; “Agitation done in the National
way - they address the audit service to study the violations” (August 13); “The Magnificent
Ten - the ruling team presented their candidates” (August 13).

Our observation on the overall impressions of the reports during the qualitative monitoring
revealed the tendency on the Ninth Channel that in most cases the President, the
government and other representatives of authorities and the UNM were mostly covered in
the negative context as the result of the respondents’ comments, also because of the general
context and the journalist’s narrative.

However, it is noteworthy that during this period of monitoring, there were a few reports
broadcasted on the Ninth Channel where the President and the government were presented
positively. This was for example the news item of June 29 “Natural Disaster in Tsalenjikha”,
where the President is presented positively. It is pointed out that the President stopped his
visit to Azerbaijan because of the disaster. There is footage of the President meeting with the
population, hugging a crying woman and then giving promises that everything will be
recovered. Although the overall impression of the report is positive as a whole, there is a
shot showing Saakashvili attempting to enter the water, then he stumbles and changes his
mind. It is noteworthy that other channels broadcasted the reports on the same issue with
footage of President’s entry into water, but the Ninth Channel only showed this part
(stumbling). It is also noteworthy that in the same news item the police is represented in a
negative way. It is mentioned that they interfered in the activities of journalists, they blocked
the road and did not let them shoot the President’s whole visit. There is a shot of a journalist
going to a car that had already started off, and asking, they blocked the road on purpose.
However, at that moment the road is not blocked.8

18 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=aiZ rlq3uro&feature=youtu.be

29
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



There was another positive report about the Presidents and the government aired on August
7 “Funeral of a military officer: the President attended the funeral of Gela Tijishvili”. There
was footage showing the President hugging the mourning woman, supposedly the deceased
officer’s mother, and saying to them that “he will take revenge”. There is a close-up of the
President’s eyes full of tears and the deceased officer’s father’s comment, when he is
expressing his thanks to the government for assistance.

There is another interesting report of August 11 “Mikheil Saakashvili in Oni”. There is a
story about the President’s visit to Racha. The journalist’s text is neutral and there are
comments of three respondents, out of which the comments of the first two ladies are quite
positive towards the President, which leaves on average a positive impression about the
President. However, the last respondent is saying how the representatives of the local self-
government did not let her approach the President. The woman is saying that she had only
seen such incidents on TV and thought that they were exaggerated, but then she is saying
“Oh no, what was that?! They stood in front of me and blocked my way...” In total, the news
item is leaving a positive impression about the President, but at the same time leaves a
negative impression about the local self-government.

As it has been mentioned already, there are many news items on the Ninth Channel, where
the President, the UNM and other representatives of the authorities are covered in a
negative, ironical or critical way.

For example, the news item of May 24 about the construction of Poti Airport is a reminder
that it was Mikheil Saakashvili’s idea to construct an airport in Poti. The report creates a
negative impression about the authorities, as far as it is proved by the report that the
construction of Poti Airport and drying up the wetlands will disrupt the environment.

One of the news items which leaves a negative impression about the authorities, is the news
report of June 7 “Tragedy in Kutaisi: new casualty at the construction of the Parliament”. The
news item actually was about blowing up the War Glory Memorial in Kutaisi 3 years ago,
which resulted in casualties. In total, the headline is irrelevant to the news item. The report
shows the video of blowing up the memorial in Kutaisi twice. Besides, the second video had
been shot by a non-professional camcorder, and there is a screaming voice of a woman,
which aggravates the context even more.!?

For example, in the news item of July 11, “Coordinators Directors” a journalist reports:
“From Chakvi Oasis to Bazaleti resort, Order of Honor, money. All these - for school
directors of the National Movement.”

19 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=EmiigF-hXEs&feature=youtu.be

30
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



News report of July 18 “Merabishvili in Gori: the Prime Minister repeated one and the same
text nine times” is ironical and negative towards Vano Merabishvili. The whole story is
constructed on one motif that Merabishvili was repeating one and the same sentences, which
he had learned by heart, during all his meetings in the villages, which creates a negative
impression about Merabishvili.

The news item of July 20 “Compensations for Disaster: the government fails to calculate the
total damage” is getting negative for the authorities, as far as it mentions that the authorities
evaluate the farmers’ year-long labor only for 1,000 Lari and according to the expert, these
figures look like a PR campaign of the authorities rather than the attempt to provide real
assistance to the victims.

The news item of July 21 “10 million for charity” tends to be positive towards Ivanishvili and
negative towards the government. The journalist points out several times that it was
Ivanishvili’s charity, but the government does not recognize this. Besides, it is highlighted
that the Reserve Fund is empty and that the government needs money. The journalist is
saying: “the government has an ambition to cope with the state loss itself and refuses to get
assistance of a political rival.” In general, there is an impression created that Ivanishvili is
acting with dignity and is helping the victims, but the government does not recognize this,
though on the other hand it cannot cope with the damage itself.

The news item broadcasted on August 10 “Village without water” is negative towards the
local self-government. The Gamgebeli and Head of Sakrebulo are criticized and presented in
a negative context. There is an interview with Ilia Chiaureli, head of the Sakrebulo of
Sagarejo Municipality, which was recorded in May. He is saying in the interview “There will
be water in august, for sure”, and then there is footage of the population in the village
Udabno, saying that they had not had water for a long time. It is notable that it is not seen
anywhere in the interview that the Head of Sakrebulo is speaking about that very village
Udabno. The respondents are saying that there is no running water and they have not
received anything. Besides, there is a villager shown who is talking about the books
distributed by the activists of the National Movement. The books are about the
reconstruction going on in Georgia, and they were distributed to the people who do not have
water today, and “these thirsty people should look at these buildings and photos and enjoy
it”.

News item of August 13 “Lists of Didgori” describes the meeting arranged by the National
Movement on Didgoroba Holiday. According to the report, the National Movement is
appropriating the public holidays and turning them into a party holiday, thus does not let
other people with different political opinions to go to that place and celebrate the holiday.

31
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Besides, the journalist’s narrative is quite negative and ironical towards the National
Movement. There is footage shown which create negative impression in addition, from
different angle, about the ruling team. The journalist is saying “What a Didgori Field looks
like after the meeting of the National Movement, at the 890t anniversary of the battle by
David Agmashenebeli”, and with these words there are shots of food leftovers scattered in
grass and garbage. During the whole report there is a discussion about the lists “found in the
field together with garbage”, containing the names, surnames and other personal
information of the people attending the event. The journalist is emphasizing that there was a
list of even for people that would cook barbeque. After that there is a shots of patrol police
officers standing on the road, and one of them confirm that indeed, there was a list given to
them by the National Movement. There is a comment by Chiora Taktakishvili where she is
saying that other parties may not bring their supporters to the meeting arranged by another
party, though she is saying as well that the National Movement has not mobilized its
supporters and that the Georgian Dream also had organized similar meeting the same day.
This is followed by Panjikidze’s comment, where she is saying that the ruling team tries to
disturb the election campaign of the Georgian Dream. There is another respondent in the
news item - a psychologist Marina Chitashvili saying that it is not possible to forbid people
to go to the place where the holiday of 12th August is celebrated. The whole report, including
the shots, the journalist’s text and respondents’ comments, leave quite a negative impression
about the National Movement.

There are reports on the Ninth Channel, where the negative impression towards a particular
subject is intensified by the journalist’s text. Examples:

e Journalist: “this happens whereas Saakashvili wrote off 34 million from National
Channels two years ago.” (July 18, story about the Revenues Service)

e Journalist: “Government emptied the money-boxes of Georgian citizens that they
were saving for hard times” (July 24, the news item about “Minister of Finance at the
Parliament”)

e Journalist: “Citizens who were beaten up for attempting to meet the President neither
got an apology nor a pleasure of seeing” (July 25, the news item “President’s

Apology”)

e Journalist: “The authorities are now starting to persecute doctors because of political
considerations” (August 3, news item “release because of political considerations”)

32
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



e Journalist: “What kind of rigging scheme the government is working for, and how the
National Movement is collecting the votes” (August 15, news item “threat of
liquidation: Eliso Chapidze uncovers the plan of her possible liquidation”).

As for presenting various opinions in the news items, in this respect the reports are more or
less balanced. However, it is noteworthy that in most cases they do not contain the
comments of the representatives of the government, various government structures and the
UNM. However, in several cases they have noted that they could not contact the respondents
or to get comments form them.

There were cases revealed on the Ninth Channel when the journalist’s narrative and the
material presented in the news item were irrelevant to each other. For example, the news
item of May 22 discusses a banner in English, which is displayed on the House of Parliament
in Thilisi. The journalist is saying that the publicist Vasil Maglaperidze evaluates the banner
as “political retardation”. However, Vasil Maglaperidze is talking about another issue in his
comment and expresses a concern that the government lays more emphasis on the
construction in their words than on freedom, as it was in the times of the Soviet Union.

In the news item of June 11 “Ivanishvili was fined with 148 million” a journalist says: “In the
Coalition Georgian Dream this fact has already been named the honorarium of the leaving
government, which requests it within 7 days”. None of the coalition members says these

words.

In the news item of June 7 that covers Bidzina Ivanishvili’s interview regarding Kutaisi and
the rally in Kutaisi, a journalist says: “From Bidzina Ivanishvili’s interview, where he claims
that the government will achieve nothing by threats”. Yet, Bidzina Ivanishvili said nothing
like this in the broadcasted interview.

The news item of July 19 “Empty Parliament”?® says that according to the information
disseminated by the Georgia’s Way, the building is to be bought by a Georgian businessman
living in France and Moscow. After this the journalist is saying that according to the
Georgians living in France, this person has close ties with the Georgian authorities and
namely with Saakashvili. After there is a broadcast from France, where the reporter of the
Ninth Channel in France gets live via Skype. She only lists the sites that belong to this person
and repeats that this person has close linkages with the Georgian government. However,
there is no source or fact provided in the report to support this.

20 For watching the news item please follow the link:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=ubRSdwY5LEE&feature=youtu.be

33
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



In the news item of July 25 “The President’s Apology”?! the journalist is speaking about the
citizens who tried to have a meeting with the President different times and that they were
detained for this. All the listed people are shown in the footage. They are telling their story
themselves. In the end the journalist is saying that one of the citizens was in prison for 6
months only because when the President was visiting Rustavi and was talking to the people
about new roads and infrastructure, he yelled at him “Shall we eat asphalt then?!” however,
there is no fact or source provided to prove that this really happened and that this person
was really detained.

In the news item of August 3 “Peace in Caucasus” the journalist is reading Ivanishvili’s
quotation. There is a text seen in the frame, but the first part does not coincide with the text
that the journalist is reading out.

Real TV

In total, 26 hours and 37 minutes were allocated to the subjects on Real TV during the period
of May 11 - August 15. This time was quite unequally distributed among the subjects of
monitoring. The CGD ranks first with 42 percent. During the whole monitoring the Coalition
used to be on the first place in all the five reports produced so far, and there was always 40
percent and more time allocated to it. The President and the government are among the top
three subjects. There are two main tendencies revealed: positive news items about the
President and the government, and reports with sharply negative contents about the CGD.
The negative coverage is mostly caused by the text of journalists, also there are frequent
cases of manipulation with music and footage. In regards to the headlines of stories, it
should be pointed out on Real TV that we often see descriptive and brief headlines. However,
when the report is about the representatives of the CGD, the reports mostly have the
headlines with negative tone. The reports are sometimes balanced, sometimes - not.
However, It should be pointed out that the majority of unbalanced reports are caused by the
lack of the comments of representatives of the CGD or by the lack of the respondents with
different opinion.

In total, 26 hours and 37 minutes were allocated to the subjects on Real TV from May 11 until
August 15. This time was distributed quite unequally among the subjects of monitoring.
There are 3 main subjects that attract attention, to which the most time was allocated on Real
TV. However, there is quite a big difference among the percentage rates. Out of them the
CGD ranks first with 42 percent. It is noteworthy that during the whole monitoring the

21 For watching the news item please follow the link:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=mGhC3rmhlg&feature=youtu.be

34
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Coalition used to be on the first place in all the five reports produced so far, and there was
always 40 percent and more time allocated to it. The President and the government are
among the top three subjects with 15 percent. 4 percent or less were allocated to other
subjects. (See the Diagram - Time 7)

As for the percentage-based distribution of direct and indirect speech, out of the four subjects
to which more than 1 hour was allocated, the CGD has the lowest share of direct speech
(29%), and highest rate of indirect speech (71%). It is interesting that in case of the Coalition
and the President, the distribution of direct-indirect speech is disproportionate. The
President has 76 percent of direct speech. The government has 46 percent of direct speech,
and the UNM has 69 percent. (See the Diagram - Speech 7)

As for the subject coverage tone, if we look at the main three subjects: there is 64 percent of
negative coverage for the CGD, to which the most time was allocated to this channel - 7
hours and 7 minutes. The president is mostly covered with positive tone and it has 74
percent of positive coverage. Out of 3 hours and 5 minutes allocated to the government, the
coverage was positive in case of 39 percent. (See the Diagram - Tone 7)

While evaluating the tone of journalist’s speech about subjects, it is revealed that the CGD
has a bigger share in case of journalist's tone - 66 percent, than the overall tone. The
government and the president are the subjects, which have the biggest share of positive tone:
government - 17%, President - 39%. (See the Diagram - Tone ]7)

From the viewpoint of headlines of reports on Real TV, it is noteworthy that we often see
descriptive and brief headlines. However, when it refers to the representatives of the
Georgian Dream, the news items mostly have negative headlines.

Examples: “Thief’s brother in the Dream” (June 7); “Thieves of honey in the Dream” (June
11); “Self-respecting Lady Nino” (June 20); “Property seized for vote-buying” (June 21);
“Surrounding and scared Bidzina” (July 3). There were reports with one and the same
headline broadcasted on July 5 and 6 - “European Failure of the Dream”; “Self-satisfied
Bidzina” (July 9), “Plagiarist Bidzina” (July 9); “Ivanishvili - plagiarist or cheater” (July 16);
“Bidzina’s Vicious Circle” (July 18); “Bidzina’s Soviet Dream” (July 19); “Ivanishvili’s Trick”
(July 20); “Liar Izoria” (July 24); “A month of Bidzina’s Conscience” (July 30). However,
when the reports are about the representatives of authorities, the headlines are neutral or
positive. For example, “Public Service Halls: world recognition” (July 17); “Employment -
Government’s Key Priority” (July 25); “Prime Minister’s Gratitude to Doctors” (July 26);
“President’s Gratitude to Soldiers” (July 30); “Liar Gujabidze” (August 3); “Dreamer
Batsikadze” (August 3); “Liar Ivanishvili” (August 6); “Liar Abashidze” (August 7);

35
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



“Bidzina’s Soviet Nostalgia” (August 6); “Ivanishvili’'s Hysteria on the War” (August 10);
“Putin’s Favorite Nino” (August 14).

In general, there are two main trends in the news releases on Real TV: when the reports are
made about the government and the President, they create a positive impression about them.
As the elections come closer, there are more frequent reports about the visits of the President,
government representatives and candidates of the UNM to the regions and their meetings
with voters. It is also noteworthy that in these reports big time is allocated to the speeches of
leaders and candidates, which intensifies the positive impression even more.

The news item of June 6 “Unofficial part of the Visit” starts by showing beautiful views over
Batumi, which is accompanied by nice music. After such an introduction there comes an
airplane of Hilary Clinton. Following that there is a scene of her meeting with government
representatives. In the story there is also footage of Clinton and Saakashvili walking in the
streets of Batumi and boulevard again accompanied by the pleasant music.??

For example, the news item of July 4 “Intoxication by Chlorine” describes the President’s
visit to a hospital and his meeting with the victims. In the same news release “New Cabinet
of Ministers” the journalist is referring to Shashkin as an “idea generator”. Besides, the news
item of July 9 “Prime Minister’s meeting with the population” positively portrays Vano
Merabishvili. There is footage showing him hugging one of the men out of the people
gathered there, and greeting a child ‘by kicking him’.

The news item of July 23 “President and Patriarch in Kakheti” shows the President’s meeting
with people and with the church. The President is kissing the people, and they are saying
thank you to him. Besides, people’s words are heard: God bless you. The President walks
among the people, shakes hands with them, and hugs them.

The news item of July 24 “President in Tsalenjikha” shows Saakashvili sitting in the family of
the Kutelias and talking to them. The housewife is thanking the President. Then they
broadcast old footage where the President is trying to find his way in the elevated river hand
in hand with this woman.

There is a positive impression created about Vano Merabishvili in the news item of July 26
“Distribution of Insurance Policies” and “Prime Minister in GeoClinic”, because in one case
he very diligently explains the insurance terms and conditions to the Bekauri family, and in
another case talks to the child and promises to the doctor that they will increase their
salaries.

22 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=¢gbUdhnb7pPQ&feature=youtu.be

36
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



The news item of August 10 “President in Racha” is clearly positive towards the President.
There are many people gathered for meeting with him. There are applauses and
exclamations on seeing the President, such as: “You have taken Georgia out of swamp, out of
swamp”, “be happy in the territory of Georgia”. Majority of people are wearing red caps
with inscription “I Love Georgia”. Some of them are waving red fliers with Number 5, and
some of them are holding the national flag. One of the people is holding an inscription “We,
the people of Racha love Misha”. At the end of the news item an elderly man is asking for the
floor. He is saying that he is 73 years old and he has seen 5 governments, and none of them
has done so many things than this one and addresses everybody to vote for them again. This
is again followed by applauses and chanting. The president is kissing him. The story ends on
the background of applauses.

On the other hand, there is much time allocated to the coverage of Bidzina Ivanishvili and
the CGD on Real TV, and the overall impression remains clearly negative. There are frequent
cases of clipping, or manipulating with shots and music, or the opposition representatives
are mentioned with ironical and cynical adjectives, often by the journalists as well.

One of the good examples of negative coverage and manipulation with footage is the shots
about the rally of the Georgian Dream, which took place on May 27 and was broadcasted on
May 28, where Kaladze is making his speech and addressing the people. The shots are made
in black and white. The video is accelerated, there is an accompanying music from the movie
“Peola” and there is a clip from this movie where Ipolite Khvichia (actor playing the role of a
main character Peola) is saying: “mind the defense, Khvedelidze, mind the defense”. Then
there is footage from old football match of Kaladze, where he is coming and shrugging. After
that there is a video of Ipolite Khvichia again, where he is feeling bad and is shouting: “I
need a Goal, a Goal!”, which is making reference to Kaladze’s own-goals. The news item
provides a very negative coverage of Kakha Kaladze, member of the Georgian Dream.??

In the news item of June 26 “Where Bidzina was on holiday during the war” the footage and
journalist’s text is used for emphasizing contrast between the war-related misfortunes and
Ivanishvili’s holiday at the seaside.?*

In the story of 9 July “The Dream of a Dream Tycoon” Ivanishvili’s photo is presented on the
background of a hammer and sickle. Same news item was full of pictures and reports of the
Soviet time and the respondents interviewed are often descendants of the ones subjected to

23 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=zbpy7t-CgoQé&feature=youtu.be

24 Please follow the link to see the report: http:/ /www.youtube.com/watch?v=N-
eUnXiOxCcé&feature=youtu.be

37
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



repression. In 5 July story “Russian Money in Georgian Politics” Ivanishvili’s photo is shown
on the background of St. Vasil Cathedral and there are dollars falling from the sky.

We should mention the story of July 10 “Next Dream Scandal” which is distinguished with
its very negative impression about the Coalition both in terms of journalist’s narrative and
shots used. Journalist’s negative introduction of the coalition lasts for 85 seconds. In the
report aired on July 12 “Tycoon’s Balance” a journalist calls Tina Khidasheli “The Queen of
the Casting held at Glass Palace”.

The news item of Julyl7 “Party of the Dream” leaves a negative impression regarding the
Coalition and Ivanishvili, because this is a story saying that the Coalition members have a
party at a restaurant after every rally, with Ivanishvili’s money. Then a dark night is shown
with Gubaz Sanikidze going to the Restaurant “Lord’.

The news item of July 19 “Bidzina’s Majoritarians”? is especially negative towards the
Georgian Dream, because it ironically presents Usupashvili and Khidasheli. The report
shows that nobody knows Tina Khidasheli and Usupashvili even in the regions where they
have been nominated. There is an ironical comparison of Khidasheli with Cassandra, a
character from a soap opera.

In the news item of July 19 “Bidzina’s Soviet Dream”?¢ the journalist tries to present the
phrases used by Bidzina Ivanishvili at different times in a negative way. The emphasis is laid
on Ivanishvili’s statement that Georgia was good during the Soviet times. Eventually, it is
concluded from the story that Ivanishvili has nostalgia for the Soviet Georgia.

The news item of July 24 “Kremlin’s Pitfall”?” is negative towards Ivanishvili. During the
whole report he is not shown in a neutral way even once. First he is compared to Burjanadze
and then it is mentioned that he shares the interests of Shevardnadze. Then Bidzina
Ivanishvili is compared to Putin. The respondents who were presented in the news item
were not identified and there is no information about whom these people are who speak
negatively about Ivanishvili.

25 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=S1MLV]VkPeO&feature=youtu.be

26 For watching the news item please follow the link: http:/ /www.youtube.com/watch?v=G2uNaCF-
ClE&feature=youtu.be

27 For watching the news item please follow the link:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=3iAwQSIJvKU&feature=youtu.be

38
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



The news item of July 26 “Failed Meeting”?® reports about Mirian Tsiklauri, majoritarian
candidate of the Coalition that while he was Gamgebeli in Kazbegi, he collected money and
cheated the people. Also, the report shows Levan Izoria’s meeting with people in Samegrelo,
where the fight took place. The report shows a local person from Khevi who calls “rabbits”
(also meaning cowards in Georgian) to the supporters of the Georgian Dream, and then
recites poems about them, where Ivanishvili and his supporters are mentioned negatively.
The journalist’s narrative is added to this report from the studio. For example, the journalist
says that historically the people of Khevi have been sincere and courageous, and this is
impossible for them to spread rumors. The journalist is also drawing many other opinions
that are not proved by anything and sounds quite unserious.

The news item of August 2 “The Dream in the Street”? says that in case of rigging the
elections the Georgian Dream is planning the demonstrations in the streets. Then the
comments of Bidzina Ivanishvili, Maia Panjikidze and Manana Kobakhidze are shown that
confirm the above mentioned. After that they show some shots of protest rallies arranged by
the opposition for the last few years in Tbilisi and also some parts from the speeches of some
opposition leaders (quite rude and harsh parts). It is noteworthy that the selected shots have
very negative contents and the journalist is also saying that the opposition demonstrations
always resulted in unrest, streets full of garbage, increased crime rate and impeded economic
development.

News item of August 6 “Bidzina’s Taste”3? describes the demonstration of the Georgian
Dream in Batumi. In the beginning of the demonstration there is a journalist’s text: “Batumi
welcomed Bidzina Ivanishvili with heavy downpour. Dark clouds appeared above the
Square of Dreams exactly when the tycoon stepped on the specially arranged and bulletproof
stage”. The report emphasizes that Ivanishvili was not wet because of the rain, but the
people did not wait until the end of Ivanishvili’s speech because of the rain and left the
demonstration - there is footage and comments of the population. It is mentioned in the
report that the things that millions of tourists like and that are recognized by the world
leaders, cannot satisfy Bidzina Ivanishvili’s taste. Here Batumi is implied and then beautiful
shots of Batumi are shown on the background of a pleasant music. This is a very broad

28 For watching the news item please follow the link:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=hsQPXdDFrFk&feature=youtu.be

29 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.voutube.com/watch?v=NQoamxtQv14&feature=youtu.be

30 Please follow the link to see the report:
http:/ /www.yvoutube.com/watch?v=Lv_TWTwcb6xQé&feature=youtu.be

39
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



report and it tells the story about the demonstration from different angles in a negative

context.

Overall impression is even more intensified because of the journalist’s texts, which often

were non-neutral on Real TV during the whole monitoring period. For example:

Journalist: “Sweating and excited Kakha Shartava made announcement of hot October
for the people of Khashuri”. (May 17, news item “Meetings of the Dream”)

Journalist: “The oligarch frequently makes similar absurd mistakes which makes the
members of the Coalition Georgian Dream to continuously correct his inconsiderate
actions”. (June 6, news item “Ivanishvili’'s Another Scandal”)

Journalist: “Bidzina Ivanishvili’'s camels loaded with gold and money stopped at
Maestro’s office... in exchange to this they have to perform liturgy ceremony/pray for
Bidzina in the air every morning and evening. Prayers are obligatory before and after
dinner... Thank you Bidzina for feeding me - will say somebody from Maestro

channel and Ramishvili and others will accompany”. (June 15, news item “Thanks to
Bidzina”)

Journalist: “Bidzina Ivanishvili, presumably, is in love only with his glass palace”
(July 17, “List of the Dream’s Majoritarians”)

Journalist; “There have been much talks among the parliamentary majority that Jondi
Baghaturia is doped with the flavor of Ivanishvili’s money.” (July 18, the news item
“Conspiracy Meeting”)

Journalist: “Putin is lamenting for the collapse of the Soviet Union, and Bidzina
Ivanishvili is missing Red Georgia.” (July 19, news item “Bidzina’s Soviet Dream”)

Journalist: “However, the apprentice of the leader of the Republican Party,
presumably, did not excel at school and since coming to politics the oligarch has
already made many mistakes” (news item of July 19 “Ivanishvili’'s Mentor”)

Journalist: “the fact that the billionaire Ivanishvili looks like a Mafioso ruler Putin
with height, gestures, way of speaking, outlook and much capital accumulated in

Russia, may not be advantageous for the billionaire.” (July 24, news item “Kremlin’s
Pitfall”)

Journalist: “He [Bidzina Ivanishvili], together with other dreamers, turns out to be
nostalgia for bended chairs and passionate nights”. (August 6, news item “Bidzina’s
Taste”)

40

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



e Journalist: “Bidzina Ivanishvili could not find time for expressing condolences to the
mothers of dead sons”. (August 8, news item “Where is Bidzina”)

e Journalist: “Although Ivanishvili is saying rare and memorable “precious” phrases,
none of them are found in so called comic show of Odishvili, as they belong to his
boss” (August 8, news item “Mentor Ivanishvili”)

e Journalist: “Although Lady Nino knocked much on the door of the Glass Palace some
time ago, nobody opened the door to her. Nino found herself in an off-site
position” (August 9, news item “Burjanadze’s refusal to elections”)

e Journalist: “Bidzina does not remember either Georgia without lights and or buried
rights. How can he remember that? Ivanishvili was making much money in Russia at
that time” (August 14, news item “Vazha Lortkipanidze in the Dream”)

e Journalist: “Imperfect Megrelian language skills are the main weapon of Alasania,
majoritarian candidate in Zugdidi... Nobody cares his proficiency in Megrelian,
however, he is quite good at forecasting a terrible future”. (August 15, news item
“Long Live Irakli”)

As for the balance of news items according to the presented respondents, during this period
the news items are sometimes balanced, sometimes - not. However, it is worth mentioning
that the majority of unbalanced reports are due to the lack of comments of the
representatives of the CGD, when their opinion would be significant reasoning from the
content. It is also notable that we come across not only with the unbalanced reports, where
we see the lack of comments by various sides, but also with the reports where some balance
is observed in regards to the respondents, but there is no diversity of expressed opinions.

Very often there are inconsistencies between the journalist’s opinion and the comments or
shots shown in the report on Real TV. For example, the news item of June 7 “Acting with
Ivanishvili’s Money” - the whole news item is constructed on how much it cost for
Ivanishvili to come to politics. Then there is a list of offices, transportation, purchase of
shares, salaries; also how much Ivanishvili transferred to Maestro and Kavkasia and how
much it cost for him to appear in the air of Kavkasia. The journalist is providing a particular
amount along all these items in the list, but it is never mentioned based on which documents
or sources this figures were provided.

In the news item of August 6 “Dream’s promise to the prisoner women” the journalist is
saying that Medea Vasadze promised all the female prisoners that they would be released
from prisons if they supported the Georgian Dream. The news item shows Medea Vasadze’s

41
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



speech in Batumi, where she says that she is sorry because there are more than 4 thousand
women prisoners in Georgia, and she is also saying that she is aware of there implicit
support. Despite this the journalist is still repeating that the Georgian Dream promises the
prisoners to set them free, and then gives a list of crimes because of which these women are
serving their sentences: murder, trafficking, drug dealing, etc. They also show the shots of
arrest and drug dealing. At the end of the news item the journalist is saying that in any case,
there are frequent amnesties by the government for prisoners and especially for women.

It is especially important to point out that there are very frequent cases of manipulating with
footage and music on Real TV. In the majority of news items provided as examples above,
the music, shots, animation and effects are used that create positive or negative impression.

For example, the news item of June 20 “Self-respecting Lady Nino” tells a story how Bidzina
Ivanishvili and Nino Burjanadze forgot severe criticism expressed towards each other. After
this they show a fact that reconciliation between Burjanadze-Ivanishvili can be a “Russian
Project” as the journalist puts it.

The news item of August 10 “Fined Dreamers”3! ends with an animation, which is made in a
horror style, and is used as a background for the journalist’s narrative and heavy music for
13 seconds. There is an image of Bidzina’s face in black and white, where he has a very angry
and troubled expression. There is a body with black gown attached to this face, which is
moving separately from the head. From time to time there are hands shown in the animation,
which Bidzina is hitting into his head. Besides, during the whole 13 seconds, the dollars keep
falling from above.

Shuamtoba holiday in Beshumi

Several events took place in the country during the monitoring period, which was actively
covered by various TV channels. These events were: flood and natural disasters in various
parts of Georgia, incident in Karaleti, anniversary of the war of August, etc. However, a
special emphasis should be laid on the celebration of Shuamtoba holiday in Beshumi on
August 4, which was covered by all the monitored channels. The Beshumi Holiday is a good
example of how various channels present the same story, which speaks about their news
reporting policy and tendencies.

Leaders of two main political forces happened to go to Adjara at the same time for
Shuamtoba holiday on August. Mikheil Saakashvili met with the people and addressed them

31 Please follow the link to see the video: http:/ /www.youtube.com/watch?v=ArPdv10OP5]g&feature=youtu.be

42
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



with a speech. At the same time, Bidzina Ivanishvili, leader of the CGD went to the same
place with his supporters. This resulted in an incident after which the supporters of the
Georgian Dream left the place of celebration. However, seven TV-channels covered this
incident the following way:

It interesting that this story was the first news item in the main news releases on the Ninth
Channel, Maestro and Kavkasia. At the same time, Bidzina Ivanishvili’s visit to Beshumi and
Mikheil Saakashvili’s meeting with the people was combined in one story. The report lasted
for 3:18 minutes on the Ninth Channel (without a headline), on Maestro “Confrontation in
Beshumi: there was a confrontation between the supporters of the National Movement and
those of the Georgian Dream in Beshumi” - 4:44; and the same story was covered on
Kavkasia for 6:12 (without a headline).

There were two news items prepared on the First Channel, Rustavi 2 and Imedi about this
incident. One of them told a story about the President’s meeting with the population and the
celebration, and the other one was about how Bidzina Ivanishvili came there, to the same
place. Out of the seven channels, the first channel allocated the least time to these news items
- the 8th news item “President in Beshumi” 2:56; the 9th news item “Incident in Beshumi” -
1:14; the second news item on Rustavi 2 - “Shuamtoba in Adjara” - 6:45 minutes, and the
third news item “Georgian Dream in Beshumi” 5:33. It was the 5% news item on Imedi
“Ivanishvili failed to see Adjarian people in Beshumi: going to the food scraps” - 5:32; the 7t
news item “Shuamtoba” - 14:24. Besides, there is a president’s speech shown for 10 minutes
in this report on Imedi. None of the channels allocated so much time to the president’s
speech at Beshumi.

As for Real TV, as far as it was Saturday on August 4 (Real TV does not have a main news
release on Saturday evening), this news item was broadcasted on Monday’s news release. It
should be pointed out that on Sunday, August 5, the CGD had a demonstration in Batumi.
This is why most part of the news release was dedicated to the discussion of the Batumi
demonstration. Perhaps this is an explanation for having the Beshumi incident as the 12t
news item on Real TV - “Rejected Bidzina” (8 minutes). This was a report of only
Ivanishvili’s visit to Beshumi, and there was nothing mentioned about the President’s
meeting with the population. There was only one shot of the President when he was seen
together with the people.

In the introduction of the reports, journalists at various channels make mutually exclusive
summaries of what happened in Beshumi:

The First Channel: “Bidzina Ivanishvili also decided to go to the meeting of Supporters of
the National Movement in Beshumi”.

43
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Rustavi 2: “Members of the Georgian Dream also went to the Shuamtoba celebration in
Beshumi together with the coalition leader. They came to the village exactly when the
President of Georgia was there. This is why they went to the gathered people only after
Saakashvili left the village”.

Imedi: “Bidzina Ivanishvili failed to find people of Adjara in Beshumi. Leader of the
Georgian Dream came to Beshumi on Shuamtoba Holiday, and decided to participate in the
activity of the National Movement”.

Maestro: “Bidzina Ivanishvili came to the village together with the members and supporters
of the Coalition for congratulating the holiday to the locals. However, as they say, the
activists of the National Movement besieged Ivanishvili and did not let him meet with the
population gathered there”.

Kavkasia: “According to the agencies, Bidzina Ivanishvili was going to meet with the people
in Beshumi. Members of the National Movement blocked his way and did not let him meet
with the people”.

The Ninth Channel: “Bidzina Ivanishvili had planned to go to the resort Beshumi in Khulo,
where people celebrated Shuamtoba holiday today. Little before his visit, the President’s
escort appeared there”.

Real TV: “A day before the demonstration in Batumi, Bidzina Ivanishvili was trying to meet
with the President of Georgia. The billionaire tried again to use the public holiday in the
mountainous Adjara for his favor”.

All the channels showed the shots of confrontation and disturbances of supporters of two
political forces, in different sequence and amount. It is noteworthy that for 33 seconds the
people were chanting on Imedi “Go away! Go away!” In addition, all the channels put
Ivanishvili’'s comment in different context, where he is saying that this incident is a
provocation by the authorities. Ivanishvili’'s comment where he is saying that the people
were taken there on purpose, that they are “sonderkommandos”, that Saakashvili is trying to
split the society into two, that Saakashvili is coward - all of these were clipped different way
on different channels.

Besides, it was mentioned on the Ninth Channel, Maestro and Kavkasia that there was
pressure also on the journalists as well. In addition, only the Ninth Channel aired Sozar
Subari’s comment where he is saying that this provocation is planned and arranged by
Saakashvili, and people were instructed by Gamgeoba officers how to chant and do certain
things. Kavkasia is the only channel that aired the statement of the Ministry of Internal
Affairs about this incident.

44
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Right after beginning the report, the journalist is saying on the First Channel and Imedi that
the law enforcement bodies asked Ivanishvili not to go there in order to avoid confrontation
at the place of gathering. It was underlined on Rustavi 2 as well, that Ivanishvili did not take
into account the advice of police, and went there. There are shots shown on Imedi, Rustavi 2
and Real TV, where Ivanishvili is reproaching Murman Dumbadze, majoritarian candidate
of Batumi, that he had not planned this even properly and they were late there. The shots of
reproaching lasted for 1 minute on Imedi.

Unlike other channels, journalists on Imedi, Rustavi 2 and Real TV provided a critical
analysis of Ivanishvili’s words about having the people brought from different regions. All
the three channels emphasized that Ivanishvili “failed to find the people of Adjara in
Adjara”. This is followed by the comments of the local people, who confirm that they are
from Adjara and that they always attend this celebration.

It is interesting to see how mutually exclusive description was provided by Rustavi 2,
Maestro and Ninth Channel about Bidzina’s visit to Beshumi. According to the journalist of
Rustavi 2, the coalition members came to the people only after Saakashvili left the village.
Before that, they were waiting at one of the houses in Beshumi for 40 minutes. According to
the journalist on Maestro, before President made a speech and before having it broadcasted
live by the televisions, Ivanishvili had to go to the center on foot because of the blocked road.
The journalist on the Ninth Channel is emphasizing that as soon as Ivanishvili appeared, the
President left the place by helicopter, and they show the helicopter in the air.

There was a moment in Beshumi Incident, when Bidzina Ivanishvili is putting on a cap with
the number of the National Movement. It is interesting that this fact was covered differently
by seven channels. The first channel showed a frame for several seconds, where Ivanishvili is
wearing this cap, without a journalist’s text, and it is not emphasized. A journalist is saying
on Imedi, Rustavi 2 and Real TV that Gamgebeli of Khelvachauri advised Ivanishvili to put
on the cap of the National Movement. A journalist on Imedi is saying right at the beginning
of the report that “in the end, Ivanishvili left Beshumi with the cap of the National
Movement”. Then there is a compilation of photos in this news item, which shows how
Ivanishvili is putting on this cap, and it is greatly emphasized. A journalist of Rustavi 2 is
saying that “later Bidzina Ivanishvili still took into consideration the request of Khelvachauri
Gamgebeli, and put on the cap of the National Movement himself”. This was followed by the
video, showing Bidzina with the cap and walking this way. A journalist on Real TV is saying
that “he soon did as the local authorities wanted. He changed external political orientation
temporarily, and put on the election number of the ruling party so that the supporters
wearing the T-shirts of the Georgian Dream would see it.”

45
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



It is noteworthy that the Ninth Channel did not show any shots where Ivanishvili is wearing
the cap of the National Movement, talks to the Gamgebeli of Khelvachauri, and is
reprimanding Murman Dumbadze. As far as in its news item Kavkasia used the video aired
by the Ninth Channel during the afternoon news release, these shots were not shown on
Kavkasia, either. Maestro is the only channel, which showed the shots of Ivanishvili’'s
conversation with Khelvachauri Gamgebeli and where Bidzina’s words are clearly heard:
“you see, I've put on your cap, see?” and he is putting on the cap, thus emphasizing that
Ivanishvili did it voluntarily and not because someone asked him to do so.

Together with the reports on Beshumi Incident, the First Channel, Imedi and Rustavi 2
prepared other separate news items in connection to the President’s visit to the celebration.
All the three portray the President quite positively. It is also noteworthy that the least time
was allocated to this coverage on the First Channel - almost 3 minutes. All the three channels
show the footage where the President is meeting with the people, there are people’s
applauses and ovations, the President is seen when he is congratulating the just married
couple, etc. All the three channels show the President’s speech but with different duration,
and with different parts.

It is interesting that all the channels aired the part of the President’s speech, where he is
saying: “we want to tell them that there is no way to go back. Georgia and Adjara will move
only forward towards to the better future, as we have set the goal altogether... It does not
matter who is saying what, or who has what kind of position. The other day I accidentally
saw one... a person, a politician, and he was saying that yes, the government built many
things, this people did many things, now they should leave and it is time for us to come. I am
not going to give you the country that I have built and let you ruin it”. The Ninth Channel
and Maestro showed only the part of this speech where the President is saying that he is not
going to hand over the rebuilt country to others.

46
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



Annex - Diagrams

Diagram - Time 1

TextBaox 1

Government

New Rights
National-Democratic Party
Local NGOs

Parliament

International Organizations
Voters Lists Verification Commission (SIA)
Georgian Troupe
Voters League

Other

r Time allocated to the subjects on the First Channel
(total: 28 hours 5 minutes?
Coalition Georgian Dream 20%

I 14%
I 11%
I 10%
I %

N 5%

N 5%

N 2%

. 4%

Diagram - Time 2

7

President

Government

Coalition Georgian Dream
Christian-Democratic Movement
United National Movement

New Rights

Parliament

| National-Democratic Party
: Local Self-Government
Labor Party

Free Georgia

Democratic Movement
People's Council

Voters League

European Democrats
Georgian Troupe
Democratic Party of Georgia
Other

Time allocated to the subjects on Rustavi 2 (total: 32 hours 23 minutes)

P 29%
N 20%
N 17%
I o

N 5%

B ax

M 3%

M 3%

W 2%

M 2%

| 1%

| 1%

| 0%

| 0%

| 0%

| 0%

| 0%

B ax

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

47



Diagram - Time 3

Time allocated to the subjects on Imedi

o o E——
President 28%
Government NG 20%
Coalition Georgian Dream NN 16%
Christian-Democratic Movement N 10%
United National Movement Il 5%
Parliament W 4%
New Rights Bl 3%
Labor Party Wl 3%
Local Self-Government Il 3%
National-Democratic Party M 3%
People's Council I 1%
Free Georgia 1%
Democratic Movement I 1%
Georgian Troupe | 0%
Voters League | 0%
Democratic Party of Georgia | 0%
European Democrats | 0%
Other M 3%

< W

Diagram - Time 4

r Time allocated to the subjects on Maestro

(total: 24 hours 3 minutesi
Coalition Georgian Dream 25%

I 21%
President NN 13%
N 12%
Christian-Democratic Movement Bl 5%
[ 't
Local NGOs I 3%
M 3%
State Audit Service (Chamber of Control) = 2%
2%
New Rights W 2%
B 1%
Georgian Troupe 0 1%
I 1%

Labor Party 1%
| 1%

Voters League | 0%
| 0%

Democratic Party of Georgia | 0%
I 4%

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

48



Diagram - Time 5

Coalition Georgian Dream

United National Movement

Local NGOs

Parliament

New Rights

Free Georgia

Voters Lists Verification Commission (SIA)
National-Democratic Party

People's Council

European Democrats

Other

Time allocated to the subjects on Kavkasia (total: 21 hours 49 minutes)

I 269
I 18%
I 11%
I 8%

I 6%

N 5%

Il 4%

I 3%

M 3%

M 3%

W 2%

W 2%

B 2%

W 2%

TR .
e

coo
KR

B 3%

Diagram - Time 6

-

Coalition Georgian Dream
Government

United National Movement
President

Local Self-Government
Parliament
Christian-Democratic Movement
Local NGOs

State Audit Service

New Rights

Georgian Troupe
Democratic Movement
Free Georgia

Labor Party

People's Council
National-Democratic Party
Voters League

Other

TextBox 1

Time allocated to the subjects on the Ninth Channel
(total: 17 hou

rs 11 minutesa
28%

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)




Diagram - Time 7

i

Time allocated to the subjects on Real TV

(total: 26 hours 37 minutesi
Coalition Georgian Dream 42%

President NN 24%
Government [N 15%
United National Movement Bl 4%
Parliament M 2%
Democratic Movement M 2%
Local Self-Government M 2%
Christian-Democratic Movement B 2%
Labor Party M 1%
National-Democratic Party [ 1%
People's Council 1 1%
New Rights 1%
Georgian Troupe | 0%
Free Georgia | 0%
Democratic Movement of Georgia | 0%
Voters League | 0%
European Democrats | 0%
Other M 3%

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

50



Diagram - Speech 1

Time allocated to the subjects on the First Channel:
Direct-Indirect Speech (%)

" Direct ¥ Indirect

Coalition Georgian Dream (5:29:18)
Government (3:12:30)

New Rights (2:24:28)
National-Democratic Party (1:21:31)
Local NGOs (59:05)

Parliament (31:29)
International Organizations (30:30)
Voters Lists Verification Commission (SIA)

Georgian Troupe (19:23)

Democratic Party of Georgia (11:17)

Diagram - Speech 2

Time allocated to the subjects on Rustavi 2:
Direct-Indirect Speech (%)

President (9:31:20)

Government (6:23:39)

Coalition Georgian Dream (5:30:16)
Christian-Democratic Movement (2:49:42)
United National Movement (1:39:59)

New Rights (1:24:33)

Parliament (54:18)

National-Democratic Party (49:10)

Local Self-Government (43:35)

Labor Party (41:42)

Voters Lists Verification Commission (SIA)
Local NGOs (14:16)

Free Georgia (11:24)

Democratic Movement (11:02)
International Organizations (10:37)

¥ Direct ¥ |ndirect

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)




Diagram - Speech 3

President (10:11:25)

Government (7:14:00)

Coalition Georgian Dream (6:02:03)
Christian-Demaocratic Movement (3:31:09)
United National Movement (1:52:50)
Parliament (1:26:45)

New Rights (1:09:31)

Labor Party (1:05:47)

Local Self-Government (1:01:07)
National-Democratic Party (56:21)
People's Council (16:10)

Voters Lists Verification Commission (SIA)
Free Georgia (15:41)

Democratic Movement (15:19)
International Organization (11:48)

Time allocated to the subjects on Imedi:
Direct-Indirect Speech (%)

® Direct " indirect

[

N N N N . 2
=l
(=1
=~

Diagram - Speech 4

Coalition Georgian Dream (6:05:57)
Government (5:02:06)

President (3:04:09)

United National Movement (2:47:17)
Christian-Democratic Movement (1:08:23)
Local Self-Government (56:10)

Local NGOs (50:12)

Parliament (44:45)

State Audit Service (Chamber of Control)
Democratic Movement (24:30)

New Rights (23:26)

Free Georgia (16:52)

Voters Lists Verification Commission (SIA)
Georgian Troupe (12:46)

National Communication Commission
People's Council (11:21)

Labor Party (10:18)

Time allocated to the subjects on Maestro:
Direct-Indirect Speech (%)

¥ Direct ¥ Indirect

---lum|iiiiii||

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

52



Diagram - Speech 5

Coalition Georgian Dream (5:43:40)
Government (3:56:06)

United National Movement (2:24:42)
President (1:44:09)

Local NGOs (1:22:32)
Christian-Democratic Movement (1:04:43)
Parliament (53:13)

Labor Party (38:57)

New Rights (35:51)

State Audit Service (35:38)

Free Georgia (31:12)

Georgian Troupe (22:59)

Voters Lists Verification Commission (SI1A)
Local Self-Government (19:44)
National-Democratic Party (14:25)
Democratic Movement (10:53)

Time allocated to the subjects on Kavkasia:
Direct-Indirect Speech (%)

¥ Direct lndirect

""mmﬁii“
L
sl

Diagram - Speech 6

Coalition Georgian Dream (4:44:46)
Government (4:01:32)

United National Movement (2:13:32)
President (2:06:13)

Local Self-Government (46:54)
Parliament (33:15)
Christian-Democratic Movement (28:48)
Local NGOs (23:54)

State Audit Service (19:12)

New Rights (12:27)

Georgian Troupe (10:19)

Time allocated to the subjects on the Ninth Channel:
Direct-Indirect Speech (%)

¥ Direct ¥lndirect

-Iﬂﬂ.iiiii

CRRC - Election Media Monitoring (May 11

- August 15, 2012)

53



Diagram - Speech 7

Time allocated to the subjects on Real TV:
Direct-Indirect Speech (%)

= Direct " Indirect

Coalition Georgian Dream (11:17:14)
President (6:23:45)

Government (3:57:53)

United National Movement (1:03:04)
Parliament (30:37)

Democratic Movement (30:03)

Local Self-Government (27:51)
Christian-Democratic Movement (24:57)
Labor Party (21:22)
)

)

)

)

National-Democratic Party (12:29
People's Council {11:33

New Rights (11:30

State Audit Service (Chamber of Control

~J
=]

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

54



Diagram - Tone 1

Coalition Georgian Dream (3:44:15)
Christian-Democratic Movement (2:38:32)
Government (2:13:11)

New Rights (2:05:16)

President (1:56:52)

Labor Party (1:18:52)

United National Movement (1:11:23)

Free Georgia (40:51)

Local NGOs (29:59)

European Democrats (28:58)

International Organizations (28:33)
Georgian Troupe (23:39)

Parliament (18:54)

Democratic Movement (15:49)

Voters Lists Verification Commission (SIA)
Central Election Commission (13:45)
Local Self-Government (12:31)

National-Democratic Party (1:05:08) |

Time allocated to the subjects on the First Channel according to the tone
(%)

a Paositive rﬁutral ® Negative g
16 83 I
23 66 1

95
62 c X I |
98
91 |
99
98 |

100
98

| 97 |
100
97 |

100
96/
99|

[F:]

Diagram - Tone J1

Time allocated to the subjects on the First Channel according to the

jOUI’I’lalISt'S kone (%FJositiva Neutral ¥ Negative
Coalition Georgian Dream (53:44) a
Government (44:02) & 93 |
Christian-Democratic Movement (35:39) a8
President (34:51) 35 65
New Rights (26:59) 100
United National Movement (22:30) 100
Labor Party (20:25) 100
National-Democratic Party (16:59) 100
Free Georgia (13:07) 100
Local NGOs (13:06) 100
International Organizations (11:05) 100
Parliament (10:17) 100
European Democrats (7:27) 100
Georgian Troupe (5:42) 100
Democratic Movement (5:08) 100

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)




Diagram - Tone 2

| Time allocated to the subjects on Rustavi 2 according to the tone

President (5:40:00)

Government (5:01:59)

Coalition Georgian Dream (4:13:29)

Christian-Democratic Movement (2:43:24)

United National Movement (1:33:05)

New Rights (1:10:59)

National-Democratic Party (45:09)

Labor Party (32:43)

Parliament (31:02)

Local Self-Government (17:33)

Free Georgia (12:44)

Local NGOs (12:42)

Democratic Movement (11:32)

Voters Lists Verification Commission (SIA)
International Organizations (10:55) |
People's Council (8:35) |

Central Election Commission (6:58) |
\_State Audit Service (Chamber of Control) |

Diagram - Tone ]2

| Time allocated to the subjects on Rustavi 2 according to the
Journalist's Tone (%)
" Positive Neutral B Negative
Coalition Georgian Dream (1:48:25) 50 _
Government (1:37:13) _ 67
President (1:09:37) _ 38
|Christian-Democratic Movement (50:50) n 80
United National Movement (23:51) # 86 |
New Rights (21:44) | 97
Parliament (15:46) | 95
Labor Party (11:53) 98 ‘
National Democratic Party (11:19) 100
= 4

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

56



Diagram - Tone 3

7

President (6:35:11)

Government (6:08:15)

Coalition Georgian Dream (4:33:43)
Christian-Democratic Movement (2:57:50)
United National Movement (1:38:37)

New Rights (53:42)

Parliament (49:44)

Labor Party (40:22)

Local Self-Government (26:12)
People's Council (15:02)
Democratic Movement (13:03)
Free Georgia (11:37)

International Organizations (11:08)
| Opposition (8:05)
Local NGOs (7:53)

Georgian Troupe (7:48)

Voters Lists Verification Commission (SIA)
Central Election Commission (5:29)

National-Democratic Party (41:30) !

Time allocated to the subjects on Imedi according to the tone (%)

Negative, o

- 48 50 L]

Diagram - Tone J3

)
)
)
( )
United National Movement (21:06)
Parliament (20:12)

New Rights (16:56) | 98
Labor Party (16:12)
National-Democratic Party (13:08)
Local Self-Government (7:52)
People's Council {7:20)
)

Democratic Movement (5:54

Time allocated to the subjects on Imedi according to the journalist's

tone {%) " Positive MNeutral ® Negative
Government (2:10:53) 26 73 |
Coalition Georgian Dream (2:05:32) | 59 [ T T
President (1:23:13) 8 | a4
Christian-Democratic Movement (56:59 74

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)




Diagram - Tone 4

Coalition Georgian Dream (3:42:15)
Government (3:30:46)

United National Movement (1:57:37)
President (1:50:00)
Christian-Democratic Movement (43:49)
Local NGOs (34:17)

Local Self-Government (32:29)

\oters Lists Verification Commission (SIA)
Georgian National Communication
Democratic Movement (11:54)

Free Georgia (11:45)

People's Council (9:03)
National-Democratic Party (6:16)
International Organizations (5:45)

: Parliament (30:42) |
| State Audit Service (Chamber of Control) |
New Rights (18:24) |

(%)

85
82|
96|

Georgian Troupe (9:42) |

Time allocated to the subjects on Maestro according to the tone

" Positive gtiautral " Negative 4

64 [

Diagram - Tone J4

Government (1:34:25)

Coalition Georgian Dream (1:31:38)

Local Self-Government (15:40)
Christian-Democratic Movement (14:06)

Local NGOs (13:42)

State Audit Service (10:04)

Voters Lists Verification Commission (SIA)

President (37:20)

Parliament (13:24) |

United National Movement (50:00)

Time allocated to the subjects on Maestro according to the
journalist's tone (%P))

sitive Neutral " Negative

75 N

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

58



Diagram - Tone 5

%
Coalition Georgian Dream (4:05:57) (3) “Positive  gyeutral  BNegalive g
Government (2:57:05) & 70 U
United National Movement (1:43:40) 1 88 ]
Local NGOs (1:04:15) 99 |

President (56:43) 18 61 B0
Christian-Democratic Movement (42:04) | 97 |
Parliament (35:39) | 95 |
Free Georgia (25:40) | 98
State Audit Service (Chamber of Control) 84 |l
Labor Party (24:40) 100
New Rights (21:51) 100
Voters Lists Verification Commission (SIA) |96 |
Georgian Troupe (19:25) 89|
National-Democratic Party (12:41) 98l
Central Election Commission (8:34)
International Organizations (8:20)
Local Self-Government (7:10) ||
A Democratic Movement (5:04)

Diagram - Tone J5

" Time allocated to the subjects on Kavkasia according to the tone |

tOI’I_E (%) “ Positive Neutral " Negative
Coalition Georgian Dream (1:35:43) 94
Government (1:10:28) | 87 az
United National Movement (36:09) 92 8

Local NGOs (24:12) 100
President (18:28) | 83 |
Parliament (15:31) 100
State Audit Service (Chamber of Control) 95 |
Christian-Democratic Movement (10:53) 100
Free Georgia (9:14) 100
| Voters Lists Verification Commission (SIA) 100
Labor Party (7:44) 100
New Rights (7:31) 100
International Organizations (5:03)

[ Time allocated to the subjects on Kavkasia according to the journalist's

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

59



Diagram - Tone 6

Coalition Georgian Dream (3:15:23)
Government (2:59:09)

United National Movement (1:37:11)
President (1:17:34)

Local Self-Government (28:12)
Parliament (24:02)

Christian-Democratic Movement (22:16)
Local NGOs (18:23)

State Audit Service (Chamber of Control)
New Rights (8:10)

Democratic Movement (8:48)

|Voters Lists Verification Commission (SIA)
International Organizations (8:13)
Free Georgia (6:02)

Georgian Troupe (5:42)

Time allocated to the subjects on the Ninth Channel according to the
ton

" Positive MNeutral " Negative

e(%)
61 I -
I 65 33

9 47 [EAN

49 51

86 |

92 |

100

82|

Diagram - Tone J6

United National Movement (46:16) 59
President (35:16) |
Local Self-Government (14:42)

Parliament (13:45)

Time allocated to the subjects on the Ninth Channel according
to the journalist's tone(%)

" Positive Neutral = Negative
Government (1:39:31) | 64 _
Coalition Georgian Dream (1:16:51) 5 95 I

State Audit Service (7:46) 82
Christian-Democratic Movement (7:15) 91|

Local NGOs (6:31) 100

CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)

60



Diagram - Tone 7

Coalition Georgian Dream (7:07:29)
President (3:50:37)

Government (3:05:34)

United National Movement (54:55)
Democratic Movement (22:59)

Time allocated to the subjects on Real TV according to the tone (%)

ﬂ " Positive Neutral ¥ Negative
3s *

L T
s 59 |
Hs2|

N |

5|

Christian-Democratic Movement (19:37)
Parliament (16:33) |
Local Self-Government (15:37) |
People's Council (11:01) |
National-Democratic Party (10:55)
Labor Party (8:44) |
Voters Lists Verification Commission (SIA) ||
International Organizations (7:11) |
State Audit Service (6:25) |
New Rights (6:04)
Local NGOs (5:33) |
Georgian Troupe (5:17) |

Diagram - Tone J7

S

Time allocated to the subjects on Iiéal TV according to the journalist's
tone (%)

" Positive Neutral " Negative

Coalition Georgian Dream (3:43:17) 34
Government (1:07:43)
President (46:04)

Democratic Movement (13:31)

United National Movement (13:05)

Parliament (7:43)

People's Council (5:42) |

61
CRRC - Election Media Monitoring (May 11 - August 15, 2012)



