
1 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 

 

Election Media Monitoring  

July 17-30, 2012 

 

Key findings identified during the media monitoring for the period of July 17-30: 

 According to the time allocated by Rustavi 2 and Imedi, the sequence of the first 
top five subjects and time distribution coincide to one another. These are: the 
President, the Government, the Coalition Georgian Dream, Christian-Democratic 
Movement and New Rights. 

 Likewise, the time distribution is similar on Maestro and the Ninth Channel. 
Here the following sequence is present: Coalition Georgian Dream, the 
government, United National Movement, the President and local NGOs. 

 According to the time allocated by the First Channel, Kavkasia and Real TV, the 
Coalition Georgian Dream ranks first. However, there are big differences from 
the standpoint of time distribution. 

 Distribution of the time allocated to the subjects on the first channel is the most 
equal of all, and the least equal on Real TV. 

 On the First Channel, all the subjects, except the government, have a more than 
50% share of direct speech.  

 Distribution of direct and indirect speech on Rustavi 2 and Imedi is similar, like 
it is the case of distribution of allocated time. In both cases the Coalition 
Georgian Dream has the lowest share of direct speech out of those subjects to 
which more than 5 minutes were allocated.  

 The Coalition Georgian Dream has very similar distribution of direct and 
indirect speech on Maestro, Kavkasia and the Ninth Channel – almost half of the 
allocated time.  

 The government has a very little share of direct speech on the Ninth Channel. 
Such indicator has not been observed on any other channel among those subjects 
to which more than 4 minutes were allocated. 



2 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 On Real-TV, in case of the Coalition Georgian Dream and the President, the share 
of direct and indirect speech is inversely represented. The Coalition has 29% per 
cent of direct speech, and the President has the same amount of indirect speech. 

 In regards to the coverage tone, there is a similar picture in regards to certain 
subjects on Rustavi 2 and Imedi. On both channels, the President has more than 
80 per cent of positive tone. It is notable that such a big share of positive tone has 
never been observed during the whole monitoring period. Other than the 
President, there is a similar coverage trend for the subjects such as the 
government, Christian-Democrats and the Coalition Georgian Dream. 

 This trend is also observed on the First Channel as well, but the percentage 
distribution is different (positive coverage for the President, government and 
Christian-Democrats). 

 The trend of covering one and the same three subjects with relatively more 
negative tone is observed on Maestro and the Ninth Channel. These subjects are: 
the government, the United National Movement and the President. 

 The highest indicator of negative coverage was reported on Real TV – 71% for 
the Coalition Georgian Dream. In case of the government and the President, here 
the share of positive coverage is more than 45%. 

 In regards to the journalist’s tone, the President has more than 50% positive 
coverage on the First Channel. 

 Distribution of the journalist’s tone is similar to the general tone distribution on 
Rustavi 2, Imedi, Maestro and the Ninth Channel. 

 Negative share of the journalist’s tone on Real TV is even more for the Coalition 
Georgian Dream than the share of general negative tone. 

Methodology and Analysis 

Election Media Monitoring of televisions includes quantitative and qualitative 
components. The quantitative component includes the time allocated to the subject, 
direct and indirect speech and the tone of coverage. Components of the qualitative 
monitoring are: balance, accuracy, fact-based coverage, manipulation with footage and 
music. 

The quantitative data are provided in the diagrams, which are attached to the report. 
The time allocated to the subjects is provided in the diagrams in percentage. 100 percent 



3 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

equals to the time allocated to all the subjects on each channel during the particular 
monitoring period, which is indicated in the title of the diagram. If the diagram does 
not show any political party, which is a monitoring subject, this means that no time was 
allocated at all to this party on this channel during this period. Those parties, to which 
at least several seconds/minutes were allocated, are shown on the diagram (sometimes 
with 0 per cent of time). The category “other” on each channel represents the group of 
subjects (except the political parties), to which 1 per cent of time or less was allocated on 
this channel. 

Direct and indirect speech differentiates whether the subject is talking in the news-item 
himself or if he is being talked about by: journalists or other respondents. The direct and 
indirect speech is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals to the 
time allocated to every subject on this channel, which is provided along the subjects on 
these diagrams (in the format of - hour:minute:second). Those subjects, to which less 
than one minute was allocated on the channel, are not represented in the diagram. 

The coverage tone is assigned to the subject when somebody is talking about him 
indirectly and also when he is talking about himself, about other subjects or about 
general issues. The diagrams show three categories of tones: positive (green), neutral 
(yellow) and negative (red). While counting the time allocated to the subject, the tone of 
this allocated time is also evaluated. Attention is paid to the text of a journalist or a 
respondent, and also to the overall context of the news item. 

Tone-based evaluation of the time allocated to the subjects is given in two ways: 
evaluation of total time allocated to the subjects on a given channel based on the tone, 
and tone of coverage/mentioning of subjects by a certain journalist. The coverage tone 
is given in percentage. In the first case, 100 per cent equals the total time of talking 
about a subject on a particular channel, and also the time of talking about this subject by 
journalists. The subjects, to which less than 1 minute was allocated in each case, are not 
represented on the diagrams. 

While performing the qualitative monitoring, the emphasis is laid on the balance, i.e. if 
there are several different opinions about the covered subject represented in the news 
items. The emphasis is also laid on accuracy, and for evaluating this, the monitor 
observes if the journalist’s conclusion and the materials used in the news items are 
relevant to each other (footage, comments of the respondents), or if there are any 
mistakes in the names, figures, identity of respondents. They also observe if the news 
item refers to any particular fact, and if there is any footage/comments provided in this 
news item to confirm this fact. 



4 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

The monitoring pays attention to the cases of manipulating with footage and music in 
the news releases. It is assumed that there was a case of manipulation with footage and 
music, if the footage or photos used in the news item are represented, and there is a 
music accompanying that footage, which creates certain disposition and results in 
sharply positive or negative association. 

Based on these components, the results of monitoring of news releases are provided for 
the period of July 17-30 per channels. 

 

The First Channel  

The time allocated to subjects on the First Channel was distributed quite evenly. The 
titles of news items broadcasted via the First Channel are of neutral and descriptive 
nature. Often there were some news items, where the President was covered with a very 
positive tone. In regards to the respondents shown in the news item, such reports are 
always balanced on the First Channel. As for providing facts for grounding the 
journalist’s information, such facts are always provided in the news items of the First 
Channel. 

During the monitoring period (July 17-30), the time allocated to the subjects on the First 
Channel was quite evenly distributed and there are no big differences among 
percentage indicators. It should be mentioned that 18 percent was allocated to the 
Coalition Georgian Dream, which was on the first place whereas the same time 
allocated by other channels was no less than 25 per cent. The President (16%) and the 
government (12%) were among the top three together with the Coalition. (See the 
Diagram: Time 1) 

In regards to the direct and indirect speech, the share of direct speech is always 50 per 
cent among the subjects to which more than 4 minutes were allocated except the 
government, which had a chance to speak directly during 42 per cent of the time 
allocated to it. (See the Diagram: Speech 1) 

While making a tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, it was 
revealed that the most amount of positive tone was used for the President (65%), the 
Government (25%) and the Christian-Democratic Movement (11%). As for the negative 
tone, the most amount of negative tone was used for the Coalition Georgian Dream 
(9%) and the government (5%). (See the Diagram: Tone 1). 



5 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

As for the journalist’s tone, here too the President has the biggest share of positive 
coverage (54%). For example, in the Moambe of July 231 and July 262, there were news 
items about the President Saakashvili’s visit to Kakheti for meeting the disaster-affected 
population. There was much footage shown in both of the news items where the 
President was greeting the people, meeting them warmly and there were people’s 
positive emotions. The positive tone was also observed for the government (7%) and the 
Christian-Democratic Movement (6%). The negative tone was observed only for two 
subjects: the Coalition Georgian Dream (11%) and the government (2%). In case of the 
Coalition Georgian Dream, most share of this 11 per cent of negative tone was caused 
by the news item “Arrest of Activists” broadcasted on July 17, which talked about the 
arrest of Merab Kachakhidze, member of the Conservative Party. The news item 
showed a covert video taken in 2006 with participation of Koba Davitashvili and Mr 
Kachakhidze. The news item was leaving an overall negative impression in regards to 
the parties who are the members of the Coalition Georgian Dream. (See the Diagram: 
Tone J1)  

Titles of the news items broadcasted on the First Channel are of neutral and descriptive 
nature. 

During the period of July 17-30, there were many cases on the First Channel, when the 
talks and activeness of one particular subject, namely those of the President would 
prevail in the news item. Moreover, the news item would leave a positive impression 
about the President. For example, in the news item of July 20 “Assistance Plan”, which 
lasted for only 10 minutes and 18 seconds, the President’s activity was shown almost 
during the whole news item. Either the President was seen, or the journalist was talking 
about him, or he was talking to the victims and the government members. The news 
item of July 21 “President in Kakheti”3 (7 minutes) had the same structure, where the 
President is talking during the half of the news item, and as for the other half – he is 
being talked about by the journalists or citizens. Besides, this news item leaves a very 
positive impression about the President Saakashvili. The President is welcomed with 
applauses in all the villages. Exclamations are heard: “God bless you, may God never 
lose your hope in you”, etc. The President hugs and meets the local people. 

                                                             
1 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=Sj7tAHpaCtQ&feature=youtu.be 
2 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=IEjwGnWwzcY&feature=youtu.be 
3 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=Y8qtvlTgXh8&feature=youtu.be 



6 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

The news item of July 24 “President in Guria and Samegrelo“4 lasted for 5 minutes and 
37 seconds. Besides, the President himself was talking for about 2 minutes and 20 
seconds. Besides, there were moments in the news item when the journalist was talking 
in a neutral way; however, there was a very positive footage as a background. In the 
beginning of the news item it is shown how the President handed over a house to the 
people affected by the disaster; after that the footage shows how he visits various 
facilities, meets with the people. The people are saluting him “Misha, Misha”. Old 
footage was also added to the news item showing the President walking in the water up 
to his knees. At the end of the news item the President is shown on visiting the Aversi 
Clinic, holding a newborn child and caressing it. The news item ends by showing 
Saakashvili coming, surrounded with many people, saluting, Saakashvili is caressing 
the children, shaking hands with the people, etc.  

In regards to the respondents shown in news items, the reports of the First Channel are 
always balanced and various opinions are represented around the covered issue. 

As for providing facts by a journalist for grounding the information on them (the 
respondent’s comment, footage, reference to the mentioned source of information), such 
facts are always provided in the news items on the First Channel. 

 

Rustavi 2 

According to the allocated time the top four subjects were: the President, the 
government, Coalition Georgian Dream and Christian-Democratic Movement. Often 
there are news items where the President and the Government representatives are 
shown in a very positive context. Also, the Christian-Democratic Movement is 
represented positively as well; but as for the Coalition Georgian Dream, it is shown in 
a negative context. Titles of news items are mostly informative and neutral. From the 
viewpoint of provided sources the news items are mostly balanced. 

On Rustavi 2 the most amount of time was dedicated to the President (31%) and the 
government (20%) during July 17-30. In regards to the allocated time, the Coalition 
Georgian Dream is ranking three with 15%, the Christian-Democratic Movement – 
fourth with 10%. All other subjects have 6% or less (See the Diagram: Time 2). 

In regards to the direct and indirect speech it is interesting that in case of the President 
to whom the most time was allocated (1 hour, 23 minutes), the share of direct speech is 
                                                             
4 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=2mAF2mX9qsk&feature=youtu.be 



7 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

67%. In case of the Government, the share of direct and indirect speech is most equally 
distributed (48% direct, 52% indirect). Out of all the subjects to which more than 6 
minutes were allocated on Rustavi 2, the Coalition Georgian Dream has the least share 
of direct speech (31%). (See the Diagram: Speech 2) 

As for the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, the picture is quite 
diverse. We see quite a big share of positive and negative tone. It is notable that the 
President has 81 per cent of positive coverage (out of an hour and a half), the 
government – 52 per cent of positive tone (out of about 1 hour), and Christian-
Democratic Movement – 35 per cent of positive tone (out of about half an hour). As for 
the negative tone, the most negative tone was revealed towards the Coalition Georgian 
Dream, which had 55 per cent of negative coverage out of 43 minutes allocated to it. 
(See the Diagram: Tone 2) 

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, the picture is 
similar to the previous one. The President, the government and the Christian-
Democratic Movement have most amount of positive tone (President – 39%, the 
government – 39% and Christian-Democratic Movement 20%), the Coalition Georgian 
Dream has 55 per cent of negative tone. (See the Diagram: Tone J2).  

Titles of news items on Rustavi 2 are informative and neutral in most cases. There were 
no titles with particularly positive or negative tone during the period of July 17-30. 

There were many news items revealed during the monitoring period where the 
President’s activities prevailed: speeches and footage. Besides, all of them leave a 
positive impression about the President. In addition, there were positive news items 
about government representatives as well. 

News items about the President mostly referred to his visits in the regions and to the 
affected people. For example, in the news item of July 20 “President with the people 
affected by the disaster” we see the local population, who at some points meets the 
President with applauses, and are saying ‘thank you’ to him. Saakashvili is shaking 
hands with the people, and encourages them. The journalist is saying that the President 
was personally getting familiar with the disaster liquidation works during the whole 
night. 

Besides, there was a very positive news item about the President on July 21 “President 
in the Affected Villages”, where the elderly people were hugging Saakashvili. One of 
the ladies is crying, and the President is comforting her. All the people are expressing 



8 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

gratitude to him. The President calls ‘brothers’ to the people of Lanchkhuti and this 
leaves even more positive impression about him. 

The viewers get a clearly positive impression about the President and the government 
in the news item of July 23 “5 Days after the Disaster”.5 The news item shows that the 
government is working very effectively even 5 days after the disaster. This is notable in 
the journalist’s text and the footage as well. There is a very positive impression left by 
Saakashvili’s visit to a little child’s birthday, where the children are saluting him 
“Misha! Misha!” and a lady is hugging Saakashvili. It should also be mentioned that 
this part is a bit irrelevant to the contents of the news item, as far as the news item was 
about the disaster and in fact much time is allocated to the President’s visit to the child’s 
birthday party. 

The example of the government’s positive coverage is the news item of July 19 
“Government in the Disaster Zone”, where the journalist is saying that Vano 
Merabishvili was the first one to go to the disaster zone. The news item shows footage 
of his meeting with the local population, where he gives a promise to the people that 
the situation will be improved soon. The news item mentions that the divisions of the 
Defense Agency and reservists are providing assistance to the local people, and there is 
a footage shown reflecting these images. It was also shown in the news item how Vice-
Speaker Giorgi Baramidze is participating in repairing the roof damaged by the 
disaster. Footage of Ramaz Nikolaishvili also leaves a positive impression. 

During the monitoring period it was clearly seen that there were positive reports about 
the Christian-Democratic Movement, contents of which resembled the news items 
about the President. Here too, the leaders of the Christian-Democratic Movement are 
meeting with the people and assist them in various activities. For example, in the news 
item of July 17 “Christian-Democrats in Martkopi” Giorgi Targamadze is shown while 
helping the farmers in cutting grass. The news item of July 20 “Christian-Democratic 
Movement in the affected region”6 shows how Giorgi Targamadze is assisting one of 
the affected people in pumping water from the flooded cellar; how the members of the 
Christian-Democratic Movement were going to the hospital for visiting an affected 
youth. In the report of July “Christian-Democratic Movement in Kelktseuli”, 
Targamadze and Vepkhvadze are hoeing with locals and are joking with them. The 

                                                             
5 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=yztxmFucSOs&feature=youtu.be 
6 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=SIOR8hfMZGw&feature=youtu.be 



9 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

news item of July 26 “Meeting in Batumi” 7 was positive towards Giorgi Targamadze 
and Christian-Democratic Movement. It is shown how an elderly person was taken to 
the stage; there were many people, flags, and applauses. Also, the report shows Giorgi 
Targamadze who went to the gym of the sports complex from a ship, learned fishing 
technology, got familiar with the problems of fishermen and piloted a ship. The 
journalist referred to him as “captain Giorgi Targamadze”. Finally, Giorgi Targamadze 
let fish back into water, the fish that has been enlisted in the Red Book; and in general 
there was a positive impression created about Christian-Democrats. 

It is interesting that the negative reports broadcasted by Rustavi 2 during this 
monitoring period, was mostly about the Coalition Georgian Dream. For example, the 
report of July 17 “Political Corruption” leaves a negative impression in regards to the 
Georgian Dream, because they are referred to as suspects in corruption and deals, and 
they refer to the money received from the Georgian Dream as ‘black money’ of the 
Georgian Dream. 

The news item of July 17 “People’s Criticism” is negative towards the Georgian Dream 
and Goga Khaindrava, because it mentions that Goga Khaindrava has addressed the 
public with uncensored language, and the Georgian Dream is mentioned as a supporter 
of Russia. 

The news item of July 19 “New Offer” is to be pointed out, which talks about the Code 
of Conduct initiative. Various parties and NGOs are presented in this report and all of 
these subjects are covered in a neutral way except the Coalition Georgian Dream, 
coverage of which tends to be negative. Besides, the journalist is using the footage of 
Karaleti incident as the text background, where Kakhi Kaladze is swearing. There was a 
report on the same subject broadcasted on July 24 “Code of Conduct”, where the 
Coalition is again covered negatively. The journalist is saying that all the parties have 
signed the Code of Conduct but the Georgian Dream. 

The news item of July 23 “Kbilashvili’s Scandalous Interview” is very tendentious and 
negative towards two members of the Coalition (Zakareishvili and Kbilashvili). The 
report lasts for more than 8 minutes and it is almost fully negative in regards to the 
Georgian Dream. The negative impression is created by presenting interviews of 9 
citizens in the report, and their opinions are against the evaluations made by the 
Coalition Members. There is an impression created as if the main goal of the report is to 

                                                             
7 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=FlJKN7HXeQE&feature=youtu.be 



10 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

make the audience develop a bad impression about the positive relationships between 
the Coalition and Russia. 

The news item of July 30 “Georgian Dream in Kakheti” is positive towards the 
government, as far as the citizens are happy and they are saying that the government 
has provided assistance to them after the disaster, and that the recovery works are “in 
full swing”. However, the impression towards the Georgian Dream is becoming 
negative, as far as the report shows how a local person is having an argument with the 
representative of the Georgian Dream and telling, “we have not seen you come here to 
help us, the government is helping us”.  

Alongside with the general impression of the reports, footage and respondents’ 
comments, often the journalists’ text created positive or negative background. 
Examples: 

 Journalist: “Bidzina Ivanishvili is creating parallel structures and there is an 
emerging concern that in case of unfavorable results of the elections he will try to 
initiate a protest wave through them” (July 17, the report “Parallel Politics”). 

 Journalist: “the lady who was asking the President for a computer for her 
grandson two years ago, became a cause of an incident recently, to which 
Mikheil Saakashvili responded promptly” (July 25, report “President in 
Samegrelo”). 

 Journalist: “Steering wheel was at the disposal of the Captain Giorgi Targamadze 
for a half an hour” (July 26, report “Meeting in Batumi”). 

In regards to the sources provided in the news items, Rustavi 2 is mostly balanced.  

 

Imedi 

From the viewpoint of the allocated time during the monitoring period, the data of 
Imedi and Rustavi 2 are quite similar. The same subjects were among the top four. 
Often the reports create positive impressions about the representatives of authorities 
and Christian-Democratic Movement. In addition, there are many news items where 
the overall impression tends towards negative in regards to the Coalition Georgian 
Dream. We see the news headlines with negative or positive contents. In regards to the 
presented respondents, the reports are more or less balanced. Unbalanced news items 
are mostly about the visits of authority representatives to the regions and about the 
governmental programs. In some reports there is a feeling that comments of a 



11 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

representative from the Coalition Georgian Dream are needed. As for the 
inconsistencies between the journalist’s opinion and the facts presented in the news 
items, there were several cases revealed.  

During the monitoring period the most time was allocated to the President – 34 percent. 
The same subjects are among the top four as it is the case on Rustavi 2, with the same 
sequence, and with similar rates: President (34%), government (22%), Coalition 
Georgian Dream (14%), Christian-Democratic Movement (12%). 3 percent or less time 
was allocated to other subjects. (See the Diagram: Time 3). 

As for the direct and indirect speech, here as well the data of Rustavi 2 and Imedi are 
quite similar. According to the allocated time, the President ranks first with 69 percent 
of direct speech (out of the allocated 1 hour and 56 minutes). In case of the government, 
the share of direct and indirect speech is distributed more or less equally (45% direct, 
55% indirect). Out of the subjects who had coverage for 3 minutes and more, the lowest 
share of direct speech is for the Coalition Georgian Dream – 32 percent. (See the 
Diagram: Speech 3). 

In regards to the tone-based allocation of time among the subjects, similarity with the 
data of Rustavi 2 is still observed. In reference to some of the subjects, quite a big share 
of positive and negative tone was revealed. Out of the time allocated to the President 
(more than 2 hours), 86 percent was covered positively. In case of the government, 48 
percent of the allocated time (1 hour, 20 min) was covered with a positive tone, and as 
for the Christian-Democratic Movement, 56 percent of positive tone was reported (out 
of allocated 44 minutes). As for the negative tone, the biggest share of the negative tone 
was reported for the Coalition Georgian Dream, which ranks third based on the 
allocated time (55 min) – 38 percent. (See the Diagram: Tone 3). 

As of the time allocated to the subjects based on the journalist’s tone, the trend of a 
general tone is repeated. The President, the Christian-Democratic Movement and the 
government have the most share of positive tone (70%, 41%, 35%), and the Georgian 
Dream  - the most negative tone – 46 percent, which is more than the share of negative 
tone reported for this subject in regards to the overall tone. (See the Diagram: Tone J3). 

The reports broadcasted via Imedi during July 17-30 mostly had informative and 
neutral headlines. However, in regards to the news items, which were about the 
Georgian Dream, more negative headlines were observed. For example: “Political 
Corruption? – From pocket to pocket – unlawful contributions in the “Dream”” (July 
17), “What does Ivanishvili want from Gelbakhiani?” (July 18); “Architecture of the 
Dream – Projects disapproved by Ivanishvili and Stalin’s statue”. News headlines about 



12 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

the representatives of authorities looked more positive. For example “Public Service 
Hall – Innovative Project – Highest Evaluation by the House of Lords” (July 17), 
“Recovery from the Disaster – Rehabilitation Works Going on Non-Stop” (July 21).  

Imedi often broadcasted reports during the monitoring period where the President’s 
appearance, activities and speech prevailed (July 20, news item “President in the 
disaster-affected regions: recovery works – meeting with the population”; July 23, news 
item “President and Patriarch in Kakheti: meeting with disaster-affected population”; 
July 26, news item “President in Kakheti: Observing the Recovery Works – meeting 
with the public”). 

It is noteworthy that other than showing the president and the government often and 
for a long time, these subjects are also presented very positively. During the monitoring 
period there were frequent reports which showed the President meeting with people in 
various regions, people praising him and expressing gratitude towards him, hugging 
him, chanting his name, applauding. 

For example, the news item of July 19 “President in disaster-affected regions: 
assignment to the government” shows the president visiting various families, 
comforting the affected people and promising to compensate the damage. There is 
footage where the victims of the disaster are crying. Saakashvili hugs them, tells them to 
calm down ‘what are we here for? Everything will be fine’. The citizens are looking at 
the President with hope and telling him ‘Misha, we count on you”. 

The news item of July 20 “President in the disaster affected regions: recovery works – 
meeting with population”8 leaves a very positive impression about the President. It is 
notable that the news item is not constructed on the disaster occurrence and the 
inflicted damage, but on the President’s meeting with the people and on having 
Saakashvili praised by the people. The report lasts for 7 minutes and 40 seconds and 
two third of the report is dedicated to the positive coverage of the President: 
respondents talking about the President or his appearance, or Saakashvili’s direct 
speech. 

The news item of July 23 “President and Patriarch in Kakheti: meeting with the disaster-
affected population”9 is also very positive towards the President. The report shows the 
President’s meeting with the people together with the Patriarch and the warm and 

                                                             
8 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=PLltHfS8Jfo&feature=youtu.be 
9 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=2ump4474Moo&feature=youtu.be 



13 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

grateful welcome by the people. The President also met with the workers, also visited 
local residents in their houses. He was also invited to the birthday party and the 
children met him with cheerful chanting. The child, who had a birthday, blew out 
candles on the cake. Saakashvili took him in his hand and then the news item finished 
with the image of a smiling President holding a smiling child.  

Imedi often broadcasted the reports where the Prime-Minster, Speaker of the 
Parliament and other members of the government were presented in a positive way. For 
example, the report of July 17 “Prime Minister in Gori District – priorities of 
agriculture” shows how the Prime Minister is talking with a farmer about the 
agricultural issues, and discusses the details about apple species and their growing. The 
report also shows his visit to the center of Gori, which is now being rehabilitated. 
Merabishvili points out that the rehabilitation will support the development of business 
in Gori and employment of local people as well. It is also mentioned that Merabishvili 
visited a church construction in Gori (he is shown greeting with a priest). A positive 
tone is created, completely for Merabishvili.  

There were news reports on Imedi, where the Christian-Democratic Movement was 
positively presented. For example the news item of July 17 “Christian-Democratic 
Movement in Martkopi – presenting their election program” shows how the CDM 
members are helping the farmers in haying grass, how they are giving promises about 
addressing their problems, and also the comments of local residents are provided, who 
are talking about Christian-Democrats in a positive way. The news item of July 18 
“Christian-Democratic Movement in Lanchkhuti Districts” presents Giorgi Targamadze 
applying chemicals on the trees for protecting them from fall webworm. The CDM 
members are shown surrounded by people and a positive impression is created about 
them. 

In addition to the positive presentation of the above listed subjects it should be noted as 
well that there is a negative impression created by the news items about the Coalition 
Georgian Dream and its members. The report of July 18 “What does Ivanishvili want 
from Gelbakhiani?”10 is negative towards Bidzina Ivanishvili. While making one of his 
speeches, Ivanishvili a few times confused his majoritarian candidate Valeri Gelashvili 
with Valeri Gelbakhiani. First he said Gelbakhiani instead of Gelashvili, and then vice 
versa. This video is shown and then the journalist describes in details how Ivanishvili 
messes up with surnames. Finally the journalist herself says Gelashvili instead of 

                                                             
10 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=4QkyEv2SlR4&feature=youtu.be 



14 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Gelbakhiani and there is an impression created that this time it is not a mistake and that 
the journalist is doing this with irony. 

The news item of July 25 “Registration of the unemployed: population registration 
process has started” suggests that Ivanishvili does not trust the researches because he 
wants to create some destabilization in the country after the elections. 

The news item of July 17 “Dream Architecture: projects disapproved by Ivanishvili and 
Stalin’s statue”11 reports that Bidzina Ivanishvili does not like the “glass buildings” 
construction during the rule of Saakashvili. There is also the majoritarian candidate of 
the Georgian Dream for Gori, who says that if the people so wish, it is possible to return 
Stalin’s statue to its initial place. For illustrating the restoration of Stalin’s statue the 
edited version of dismantling the statue is shown as if the statue has gone back to its 
initial place. This footage is accompanied with a specific music and then the journalist’s 
words follow – “this is one of the plans of the Georgian Dream”. The news item 
presents Bidzina Ivanishvili negatively (July 17, news item #5). 

From the viewpoint of the respondents, the news items are sometimes balanced and 
sometimes – not. Often there are unbalanced reports about the topics such as the visits 
of government representatives to the regions and their meeting with population, 
governmental programs on insurance and unemployment. In some of the news items 
there is a feeling that the comment is needed by a representative from the Coalition 
Georgian Dream. 

Together with the overall impression of the reports, footage and respondents’ 
comments, the journalists’ text also created positive or negative background. For 
example: 

 Journalist: “He [Ivanishvili] lives in a glass palace himself and does not like glass 
buildings” (news item of July 17 “Dream Architecture: projects disapproved by 
Ivanishvili and Stalin’s statue”) 

 Journalist: “Ivanishvili’s Coalition opposes the document, key principle of which 
is to conduct the elections without violence and vote-buying” (July 18, the news 
item “Refusal of the Dream”) 

                                                             
11 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=KVHYCoqht2U&feature=youtu.be 



15 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 Journalist: “Government members have reported to Mikheil Saakashvili who 
have not left the affected region” (July 20, news item “President in the disaster-
affected regions: recovery works – meeting with population”) 

 Journalist: “Ivanishvili is performing the statutory obligation, but in a strange 
way. The oligarch is presenting an ultimatum to the authorities” (July 21, news 
item “The fine – bargaining? What does Ivanishvili want?”)  

As for the inconsistency between the journalist’s opinion and the facts presented in the 
news item, there were a few cases like this. For example, in the report of July 25 
“Laborists’ Briefing: Dzagania’s statement”12 the journalist is saying that according to 
Dzagania, 80 million, which was transferred by Bidzina Ivanishvili, will be used for the 
election campaign of the National Movement, and this is what Ivanishvili has agreed 
with Saakashvili secretly in Alaverdi. However, after that they show Dzagania who is 
not saying the same and it is difficult to draw any conclusion from his speech.  

 

Maestro  

Distribution of the time allocated to subjects on Maestro is more or less equal. The 
most time was allocated to the Coalition Georgian Dream, then to the government. 
With the overall impression, the news reporting is mostly neutral. Representatives of 
authorities are often covered with criticism. Negative or positive impressions are 
basically created as the result of the respondents’ comments in the news items. In most 
cases the reports had informative and neutral headlines. In regards to the presented 
respondents, the news items are mostly balanced. There were several cases identified 
where the things said by a journalist did not correspond with the respondent’s 
comment provided in the news item.  

Distribution of the time allocated to the subjects is more or less equal on Maestro. The 
most time was allocated to the Coalition Georgian Dream – 25 percent, then to the 
government – 23 percent. The United National Movement and the President rank third 
and fourth with 13 and 11 percent. All the other subjects got 6 or less percent (See the 
Diagram: Time 4). 

After observing the direct and indirect speech on Maestro, it was revealed that out of 
the subjects to which more than 5 minutes were allocated, the government (50 min) had 
the least share of direct speech – 29 percent. Distribution of direct and indirect speech 
                                                             
12 For watching the news item please follow the link: http://www.youtube.com/watch?v=2y4FoO-
1k7U&feature=youtu.be 



16 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

was same for the Coalition Georgian Dream, the United National Movement and the 
President. (See the Diagram: Speech 4) 

In regards to the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, it is 
noteworthy that based on the allocated time both positive and negative tones were 
revealed towards the top-four ranking subjects. However, among them the most 
negative tone (26%) was used for the government; the United National Movement and 
het President have 18 and 21 percent of negative tone. The local self-government has 
quite a big share of negative tone – 43 percent. However, only 4 minutes and a half were 
allocated to this subject. The Coalition Georgian Dream has only 5 percent of negative 
tone, and as for the positive tones, the President has the most amount of positive tone - 
27 percent. (See the Diagram: Tone 4) 

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, the situation 
reveals the same tendencies as it was the case of general tone. The biggest share of the 
negative tone was reported in regards to several subjects: the government (15%), United 
National Movement (17%), the President (15%), local self-government (44%). (See the 
Diagram: Tone J4) 

The news items on Maestro mostly had descriptive and neutral headlines. 

The overall observation is that the news items were mostly neutral concerning the 
subjects. However, in case of the government representatives, the negative reporting 
was observed, but mostly in the critical light. It is also notable that in most cases this 
negative impression is created by the respondents’ comments and not by the journalists’ 
texts or footage. However, we also come across with some instances of creating certain 
impression with the help of frames. 

For example, the news item of July 17 “Prime Minister in Gori”13 shows a video 
compiled by qartli.ge, where Vano Merabishvili repeats one and the same texts and 
gestures while meeting the people in different villages. Consequently, the overall 
impression created by the news item looks more negative towards Merabishvili. 

The news item of July 24 “New Rules for Journalists” tends to be negative towards the 
government and Merabishvili. The report is about having stricter conditions for 
journalists at government sessions at the Chancellery after appointment of Merabishvili. 
Merabishvili is presented negatively as the one to be blamed for making the rules 
stricter. In this report the journalist is saying: “despite the Prime Minister Vano 

                                                             
13 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=5Zkvjx4KMq4&feature=youtu.be 



17 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Merabishvili promised that the government would be accessible for the Georgian 
media, this promise was not kept”. It is mentioned several times that Merabishvili has 
not kept his promise and on the contrary, set stricter rules for the journalists for having 
access to the governmental sessions. 

The President and the authorities were criticized in the news item of July 26 “President 
in Telavi: Mikheil Saakashvili opened a square in the disaster-affected town together 
with Gigi Ugulava”14 the dissatisfied local people created a negative impression 
towards Saakashvili. The journalist emphasized that some part of the local population 
could not bring their problems to the President. The criticism was caused by the fact 
that the President’s Facebook page only showed the parts where the local people were 
expressing their satisfaction.  Although Saakashvili’s speech was broadcasted, where he 
was giving hope to the population and was promising them to address the problems, 
still, his words did not sound credible any more because of the context. There was also a 
comment presented by a dissatisfied woman saying, “yes, the orchestration was OK” 
and this created a negative background. 

Interestingly enough, in several news items the President was covered positively. For 
example, the news item of July 17 “Meeting with the public” presents the President 
surrounded by people and talking positively. In addition, there was a news item of July 
21 “Recovery works in Telavi” which shows how Saakashvili is talking to the public 
and promising them to solve their problems. The report also shows how Saakashvili is 
hugging and kissing the people and how they are praising him. 

In regards to the presented respondents, news items of Maestro are balanced in most 
cases. However, it should be pointed out that actually the unbalanced reports are about 
the issues where it is obvious that the representatives of the government and those of 
the United National Movement are clearly needed. In some of these cases the journalists 
clarified that the respondents did not wish to make any comment. 

There were also some cases revealed on Maestro when the journalist’s words were 
irrelevant to the respondents’ comments presented in the news item. For example, the 
news item broadcasted on July 26 “On Secrete Games of Tbilisi in the Caucasus”,15 
where the journalist said that Khizri Aldamov was blaming Mikheil Saakashvili of the 
murder of Zhvania, Patarkatsishvili and Roman Dumbadze. However, Khizri Aldamov 
is not saying this in the part shown in the report. He blames Saakashvili in setting up 
                                                             
14 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=7RBKZw7qvXY&feature=youtu.be 
15 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=MjaqNNzwi4Y&feature=youtu.be 



18 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

the terrorist gangs, but neither does not mention the above-mentioned persons nor does 
not call him a murderer. 

During the monitoring period there were several cases observed on Maestro when the 
respondent’s name was indicated with mistakes, or no name was specified at all. 

 

Kavkasia  

There were two subjects identified to which far more time was allocated compared to 
other subjects: the Coalition Georgian Dream and the government. The overall 
impression created by the news reports is often neutral. However, in the news items 
where representatives of authorities are shown, the overall impression tends to be more 
negative. Such negative impression is created by the comments of the respondents 
shown in the news reports, and not by the journalist’s text or frames. The news items 
do not have any headlines and this is why it was not possible to make any 
observation. In regards to the presented respondents the news items are more or less 
balanced. Mostly the news reports are supported by the footage and respondents 
comments. Seldom we see inconsistencies between the journalist’s opinion and the 
respondents’ comments. 

According to the allocated time, there were two subjects that stand out during this 
monitoring period on Kavkasia, which were allocated more time compared to other 
subjects. These are: the Coalition Georgian Dream (29%) and the government (20%). 8 
percent or less was allocated to the subjects. (See the Diagram: Time 5). 

From the standpoint of percentage distribution of direct and indirect speech, we should 
point out that the share of direct and indirect speech is more equally distributed in case 
of the Coalition Georgian Dream (47% direct, 53% indirect), than in case of the 
government, which has only 31 percent of direct speech. Majority of other subjects have 
at least 49 percent of direct speech.  (See the Diagram: Speech 5). 

During the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects it should be 
pointed out that the most negative tone was reported in regards to the government – 25 
percent. The President has 14 percent of negative tone, the Coalition Georgian Dream – 
7 percent. As for the positive tone, the most positive tone was observed in regards to the 
President (30% out of 15 minutes); the Coalition Georgian Dream and the government 
have 11-11 percent of positive tone. (See the Diagram: Tone 5). 



19 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

According to the journalist’s tone, the distribution of time allocated to the subjects 
mostly creates a neutral picture. In case of the government a relatively bigger share of 
negative tone was reported – 18 percent, and in case of the Coalition Georgian Dream – 
7 percent of negative tone. (See the Diagram: Tone J5). 

News items on Kavkasia do not have headlines. This is why no observation was 
possible.  

In frequent cases the overall impression created by the news items of Kavkasia is 
neutral; however, in the news items where the representatives of authorities are shown 
(the President, the government, the ruling party), the overall impression tends to be 
negative. Like Maestro, the negative impressions are created on Kavkasia because of the 
respondents comments presented in the news reports and not other journalist’s text or 
footage. For example, the news of July 24 item about the discussion of the money 
allocated by the government is neutral as a whole. However, Gia Tsagareishvili, who 
was presented in the news item, talked negatively about the President. Besides, there 
was a part of the video shown, there Jondi Baghaturia was criticizing the deputy 
minister of Finances. As the results of such comments, the overall impression towards 
the authorities still remained negative. 

There were several reports on Kavkasia, where the government had a positive coverage. 
For example, the news item on July 19 about the natural disaster in Kakheti and 
Samtskhe-Javakheti where the President was talking, and this created an overall 
positive impression for him. In the report of July 20, which was also about the disaster, 
the journalist is describing the working process of the government and leaves a positive 
impression about the government.  

There were seldom cases during this monitoring period when positive impressions 
were created in regards to the representatives of the Coalition Georgian Dream in the 
news items, and whenever it happened it was actually because of the respondents’ 
comments: for example, the news item of July 24 about Zviad Dzidziguri’s meeting with 
the public in Rustavi where Dzidziguri and local population too spoke positively about 
Bidzina Ivanishvili. 

In regards to the presented respondents, the news items on Kavkasia are more or less 
balanced. In the cases where such reports are not balanced, mostly there is a lack of the 
comments by representatives of the judiciary and the Prosecutor’s Office. However, the 
journalists pointed out that they did not want to make any comment. 



20 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

The stories are mostly supported with footage and the comments of respondents. As for 
the inconsistency between the journalist’s opinion and the material presented in the 
news item, there is an interesting case of the news item of July 24, where a journalist 
said about a new candidacy for the State Audit Service that according to the 
disseminated information Eka Kherkheulidze would replace Lasha Tordia. However, 
the journalist did not specify the source of information. Besides, Eka Kherkheulidze said 
in the report that she was not aware of this information. 

In the news item of July 25, which was dedicated to the visit of the leaders of the party 
Free Georgia to the village Jishkariani16, the journalist said that the leaders met with the 
public and informed them about their party program, and the population got interested 
in the prospects of getting back the Russian market for the Georgian agricultural 
products. However, the footage of the news item showed a visit of Kukava-
Shalamberidze to the tomb of Zviad Gamsakhurdia. In the interview given to the 
journalist, Kukava said himself that their party aimed at getting the country to the 
national and orthodox direction, which the President Gamsakhurdia and Kostava 
wanted. The footage shows only a few people who are following Kukava. There are no 
shots of talking or meeting with the public. 

Names of the majority of the respondents presented in the news items on Kavkasia 
during the period of July 17-30 were not indicated. There was an error in the report of 
July 20. The journalist said that the Free Georgia submitted 75 thousand signatures to 
the Central Elections Commission. However, Alexander Shalamberidze said that there 
were 80 thousand signatures. 

 

 

The Ninth Channel  

According to the time allocated on the Ninth Channel, approximately the same amount 
of time was allocated to the top two subjects (Coalition Georgian Dream and the 
government). Representatives of authorities were in most cases covered in a negative 
context. From the viewpoint of the news headlines, sometimes critical and ironical 
headlines concerning the authorities are observed on the Ninth Channel. As for 
presenting various opinions in the news items, in this respect the reports are more or 

                                                             
16 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=Lspp4BNSFbU&feature=youtu.be 



21 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

less balanced. We also come across with some inconsistencies between the journalist’s 
opinions and the materials presented in the news items.  

In regards to the time allocated on the Ninth Channel, approximately the same time 
was allocated to the top-two subjects (the Coalition Georgian Dream 27%, the 
government 26%). The United National Movement and the President got 15 and 9 per 
cent. As for other subjects, 4 percent or less was allocated to them. (See the Diagram: 
Time 6) 

As for the distribution of direct and indirect speech, out of the subjects to which more 
than 6 minutes was allocated on this channel during the period of July, 17-30, the 
Coalition Georgian Dream has the most equal distribution of direct and indirect speech 
(47% direct and 53% indirect). As for other subjects, the government, which ranks 
second with 38 minutes, has the least share of the direct speech – 18%. It is noteworthy 
that out of the subjects to which more than 5 minutes were allocated, none of the 
channels have had such a low indicator of direct speech during the monitoring period. 
The President and the United National Movement also have a relatively low share of 
direct speech – 27 and 33 percent. (See the Diagram: Speech 6). 

From the viewpoint of tone-based coverage of subjects, the President and the United 
National Movement have the most share of negative tone: the government (36%), the 
President (34%), the United National Movement (26%). As for the positive tone, only 
two subjects revealed a relatively big share of positive coverage: the President (17% out 
of 14 minutes and the Coalition Georgian Dream – 9% out of 46 minutes). (See the 
Diagram: Tone 6) 

Distribution of allocated time according to the journalist’s tone is similar to the overall 
tone tendency. The share of negative tone is quite big in regards to the subjects such as: 
the government (32% out of 21 minutes), the United National Movement (30% out of 
about 11 minutes) and the President (36% out of 8 minutes). (See the Diagram: Tone J6) 

As for the headlines of news items, headlines are mostly of informative nature on the 
Ninth Channel. However, sometimes the critical and ironic headlines are observed 
towards the authorities. For example: “Merabishvili in Gori: the Prime Minister 
repeated one and the same text nine times” (July 18), “Awaiting a meeting with the 
President: people are punished for their attempt to meet him” (July 20), “Works for 
show: Mikheil Saakashvili opened a square in the disaster zone” (July 26), “The 
Dreamer National Movement: the United National Movement is hiding behind the 
name of the Georgian Dream” (July 30). 



22 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

During the qualitative monitoring, observation on the overall impressions created by 
the news items, there was a tendency revealed on the Ninth Channel that the President, 
the government and the United National Movement are in most cases covered in a 
negative context as the result of the respondents’ comments, the general context and the 
journalist’s narrative. 

For example, in the news item of July 18 “Gegenava’s promise” – main contents of the 
story is that Gegenava is meeting with the voters and is giving the election promises to 
them. Then the law of the Parliament and the Criminal Core is mentioned, which 
forbids such activities. 

The news item of July 18 “Merabishvili in Gori: the Prime Minister repeated one and the 
same text nine times” is ironical and negative towards Vano Merabishvili. The whole 
story is constructed on one motif that Merabishvili was repeating one and the same 
sentences, which he had learned by heart, during all his meetings in the villages, which 
creates a negative impression about Merabishvili.  

The news item of July 20 “Compensations for Disaster: the government fails to calculate 
the total damage” is getting negative for the authorities, as far as it mentions that the 
authorities evaluate the farmers’ year-long labor only for 1,000 Lari and according to the 
expert, these figures look like a PR campaign of the authorities rather than the attempt 
to provide real assistance to the victims.  

The news item of July 21 “10 million for charity” tends to be positive towards 
Ivanishvili and negative towards the government. The journalist points out several 
times that it was Ivanishvili’s charity, but the government does not recognize this. 
Besides, it is highlighted that the Reserve Fund is empty and that the government needs 
money. The journalist is saying: “the government has an ambition to cope with the state 
loss itself and refuses to get assistance of a political rival.” In general, there is an 
impression created that Ivanishvili is acting with dignity and is helping the victims, but 
the government does not recognize this, though on the other hand it cannot cope with 
the damage itself. 

The news item of July 28 “Support sworn on the Koran: the ruling team is collecting the 
votes for election” is negative towards the National Movement and the authorities, 
because the story is about how the United National Movement activists go to villages 
and make the voters swear on the Koran that they would support their party. 

As for providing various opinions in news items, they are more or less balanced in this 
respect. However, it should be noted that in most cases the news items do not contain 



23 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

comments by the government, various state structures and representatives of the 
United National Movement. However, in several cases they mentioned that they could 
not contact the respondents and get comments from them.  

We often see the news items on the Ninth Channel where the journalist’s narrative 
intensifies the negative impression towards specific subjects. For example: 

 Journalist: “this happens whereas Saakashvili wrote off 34 million from National 
Channels two years ago.” (July 18, story about the Revenues Service) 

 Journalist: “9 villages and the Prime Minister’s one universal text, former 
Minister of Interior is assuming a role of a Prime Minister against his habit of 
being a man of few words, however, Vano Merabishvili addresses the people at 
nine various meetings with one and the same text and gestures.” (July 18, news 
item “Merabishvili in Gori: the Prime Minister repeats one and the same text nine 
times”) 

 Journalist: “Nika Rurua dislikes the works performed by Bidzina Ivanishvili, 
however, tens of sites were repaired absolutely for free based on the request of 
that Ministry of Culture”… and there follows a list of more than ten sites. (July 
18 the news item “Response to the Minister of Culture”) 

 Journalist: “Government emptied the money-boxes of Georgian citizens that they 
were saving for hard times” (July 24, the news item about “Minister of Finance at 
the Parliament”) 

 Journalist: “Citizens who were beaten up for attempting to meet the President 
neither got an apology nor a pleasure of seeing” (July 25, the news item 
“President’s Apology”) 

There were cases revealed on the Ninth Channel during the period of July 17-30, where 
the journalist’s opinions were not consistent with the material presented in the story. 
For example, the news item of July 19 “Empty Parliament”17 says that according to the 
information disseminated by the Georgia’s Way, the building is to be bought by a 
Georgian businessman living in France and Moscow. After this the journalist is saying 
that according to the Georgians living in France, this person has close ties with the 
Georgian authorities and namely with Saakashvili. After there is a broadcast from 
France, where the reporter of the Ninth Channel in France gets live via Skype. She only 

                                                             
17 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=ubRSdwY5LEE&feature=youtu.be 



24 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

lists the sites that belong to this person and repeats that this person has close linkages 
with the Georgian government. However, there is no source or fact provided in the 
report to support this. 

In the news item of July 25 “The President’s Apology”18 the journalist is speaking about 
the citizens who tried to have a meeting with the President different times and that they 
were detained for this. All the listed people are shown in the footage. They are telling 
their story themselves. In the end the journalist is saying that one of the citizens was in 
prison for 6 months only because when the President was visiting Rustavi and was 
talking to the people about new roads and infrastructure, he yelled at him “Shall we eat 
asphalt then?!” however, there is no fact or source provided to prove that this really 
happened and that this person was really detained.  

 

Real TV 

Out of seven channels, in regards to the allocated time, the highest percentage was 
reported on Real TV towards one specific subject – the Coalition Georgian Dream. 
There are two main tendencies identified: positive news items about the President and 
the government and sharply negative reports about the Coalition Georgian Dream. 
Coverage is mostly negative because of the journalist’s narrative; also there are 
frequent cases of manipulating with music and footage. Besides, we often come across 
with negative headlines. The stories are sometimes balanced, sometimes – not. 
However, it should be noted that the majority of unbalanced stories are caused by the 
lack of the comments by representatives of the Coalition Georgian Dream, or by the 
lack of respondents of different opinions. 

Real TV is the only channel where more than 40 percent of total time allocated to 
subjects is dedicated to one particular subject, and this subject is the Coalition Georgian 
Dream during the whole monitoring project. During the period of July 17-30, 45 percent 
of time was allocated to the Coalition Georgian Dream (1 hour and 42 minutes). 
Coverage time for the President and the government was almost equal (the President 
23% - 51 minutes, and the government – 19 percent – 43 minutes). 4 percent, i.e. 8 
minutes or less was allocated to the rest of the subjects. (See the Diagram: Time 7) 

As for the percentage distribution of the direct and indirect speech, out of the three 
subjects, to which more than 40 minutes were allocated, the Coalition Georgian Dream 

                                                             
18 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=jmGhC3rmh1g&feature=youtu.be 



25 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

has the lowest percentage of direct speech (29%), and the highest percentage of indirect 
speech (71%). It is interesting that in case of the Coalition and the President, the 
distribution of direct-indirect speech is disproportionate. The government has 43 
percent of direct speech, and the United National Movement has 82 percent out of the 
allocated 8 minutes. (See the Diagram: Speech 7) 

As for the subjects coverage tone, if we look at the main three subjects, we will see that: 
in case of 71 percent of the allocated time the Coalition Georgian Dream is covered with 
negative tone, and the President and the government have 72 and 46 percent of positive 
coverage. (See the Diagram: Tone 7) 

Monitoring the journalist’s tone regarding the subjects reveals that the Coalition 
Georgian Dream has more share – 78 percent. The government and the President are the 
subjects which have the biggest share of positive tone both as a general tone and as a 
journalist’s tone (Government 25%, President 44%). (See the Diagram: Tone J7) 

From the viewpoint of headlines on Real TV it is noteworthy that we often see 
descriptive and short headlines. However, when the news item is about the 
representatives of Coalition Georgian Dream, then they mostly have headlines with 
negative tone. For example, “Bidzina’s Magic Circle” (July 18), “Bidzina’s Soviet 
Dream” (July 19), “Ivanishvili’s Trick” (July 20), “Liar Izoria” (July 24), “and A month of 
Bidzina’s Conscience”(July 30). Nevertheless, when the news item is about the authority 
representatives, the headlines are neutral or positive. For example: “Public Service 
Halls: Worldwide Recognition” (July 17), “Employment – Government’s Priority” (July 
25), “Prime Minister’s ‘Thank You’ to Doctors” (July 26), “President’s ‘Thank You’ to 
Soldiers” (July 30). 

According to the overall impressions in the news items, there are two trends identified 
on Real TV. On one hand these are positive stories concerning the President and the 
government, and on the other hand, the stories of clearly negative contents towards the 
Coalition Georgian Dream and its members, and rarely towards other opposition 
representatives as well. In both cases the general impression is created by the 
journalist’s narrative, also by the respondents’ comments and footage. 

For example, the news item of July 23 “President and Patriarch in Kakheti” shows the 
President’s meeting with people and with the church. The President is kissing the 
people, and they are saying thank you to him. Besides, people’s words are heard: God 
bless you. The President walks among the people, shakes hands with them, and hugs 
them. 



26 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

The news item of July 24 “President in Tsalenjikha” shows Saakashvili sitting in the 
family of the Kutelias and talking to them. The housewife is thanking the President. 
Then they broadcast old footage where the President is trying to find his way in the 
elevated river hand in hand with this woman. 

There is a positive impression created about Vano Merabishvili in the news item of July 
26 “Distribution of Insurance Policies” and “Prime Minister in GeoClinic”, because in 
one case he very diligently explains the insurance terms and conditions to the Bekauri 
family, and in another case talks to the child and promises to the doctor that they will 
increase their salaries. 

As for the news items that create negative impressions towards the Coalition Georgian 
Dream, here the main emphasis is laid on Bidzina Ivanishvili. Often he is related to 
Russia, Putin, Nino Burjanadze, Eduard Shevardnadze and the Soviet era. Negative 
impression is created by the journalist’s text, also by the respondents’ comments and 
footage. Manipulation with footage and music is frequent with the purpose of negative 
coverage of coalition representatives. 

For example, the news item of July17 “Party of the Dream” leaves a negative impression 
regarding the Coalition and Ivanishvili, because this is a story saying that the Coalition 
members have a party at a restaurant after every rally, with Ivanishvili’s money. Then a 
dark night is shown with Gubaz Sanikidze going to the Restaurant ‘Lord’. 

The news item of July 19 “Bidzina’s Majoritarians”19 is especially negative towards the 
Georgian Dream, because it ironically presents Usupashvili and Khidasheli. The report 
shows that nobody knows Tina Khidasheli and Usupashvili even in the regions where 
they have been nominated. There is an ironical comparison of Khidasheli with 
Cassandra, a character from a soap opera. 

In the news item of July 19 “Bidzina’s Soviet Dream”20 the journalist tries to present the 
phrases used by Bidzina Ivanishvili at different times in a negative way. The emphasis 
is laid on Ivanishvili’s statement that Georgia was good during the Soviet times. 
Eventually, it is concluded from the story that Ivanishvili has nostalgia for the Soviet 
Georgia. 

                                                             
19 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=S1MLVJVkPe0&feature=youtu.be 
20 For watching the news item please follow the link: http://www.youtube.com/watch?v=G2uNaCF-
CIE&feature=youtu.be 



27 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

The news item of July 19 “Gelashvili Expelled from the Village”21 negatively presents 
Valeri Gelashvili, a majoritarian candidate of the Coalition. The story is about how the 
villagers ‘expelled’ Gelashvili from the village and how they were verbally abusing 
him. The locals are saying that Gelashvili did not keep his previous promises, and this 
is why the people did not want to see him. However, it is not clear in all the moments 
whether the people are scolding Gelashvili or somebody else. 

The news item of July 24 “Kremlin’s Drawback”22 is negative towards Ivanishvili. 
During the whole report he is not shown in a neutral way even once. First he is 
compared to Burjanadze and then it is mentioned that he shares the interests of 
Shevardnadze. Then Bidzina Ivanishvili is compared to Putin. The respondents who 
were presented in the news item were not identified and there is no information about  
who these people are who speak negatively about Ivanishvili.  

The news item of July 26 “Failed Meeting”23 reports about Mirian Tsiklauri, 
majoritarian candidate of the Coalition that while he was Gamgebeli in Kazbegi, he 
collected money and cheated the people. Also, the report shows Levan Izoria’s meeting 
with people in Samegrelo, where the fight took place. The report shows a local person 
from Khevi who calls “rabbits” (also meaning cowards in Georgian) to the supporters of 
the Georgian Dream, and then recites poems about them, where Ivanishvili and his 
supporters are mentioned negatively. The journalist’s narrative is added to this report 
from the studio. For example, the journalist says that historically the people of Khevi 
have been sincere and courageous, and this is impossible for them to spread rumors. 
The journalist is also drawing many other opinions that are not proved by anything and 
sounds quite incredible. 

As for the balance of the reports according to the presented respondents, during this 
period they are sometimes balanced, sometimes not. However, it is noteworthy that we 
come across not only with the unbalanced reports, where the lack of comments by other 
sides is felt, but also the news items where the balance is present, but no diverse 
opinions are provided. 

                                                             
21 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=0QfI0g0g8Y0&feature=youtu.be 
22 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=3jAwQSIJvKU&feature=youtu.be 
23 For watching the news item please follow the link: 
http://www.youtube.com/watch?v=hsQPXdDFrFk&feature=youtu.be 



28 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

There are many news items on Real TV where the journalist’s narrative exacerbates the 
negative impression created in regards to the Georgian Dream representatives. 
Examples: 

 Journalist: “Bidzina Ivanishvili, presumably, is in love only with his glass palace” 
(July 17, “List of the Dream’s Majoritarians”) 

 Journalist; “There have been much talks among the parliamentary majority that 
Jondi Baghaturia is doped with the flavor of Ivanishvili’s money.” (July 18, the 
news item “Conspiracy Meeting”) 

 Journalist: “Putin is lamenting for the collapse of the Soviet Union, and Bidzina 
Ivanishvili is missing Red Georgia.” (July 19, news item “Bidzina’s Soviet 
Dream”) 

 Journalist: “However, the apprentice of the leader of the Republican Party, 
presumably, did not excel at school and since coming to politics the oligarch has 
already made many mistakes” (news item of July 19 “Ivanishvili’s Mentor”) 

 Journalist: “the fact that the billionaire Ivanishvili looks like a Mafioso ruler 
Putin with height, gestures, way of speaking, outlook and much capital 
accumulated in Russia, may not be advantageous for the billionaire.” (July 24, 
news item “Kremlin’s Drawback”) 



29 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Annexes - Diagrams 

Diagram - Time 1 

 

Diagram - Time 2 

 

Diagram - Time 3 



30 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 

Diagram - Time 4 

 

  



31 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Time 5 

 

Diagram - Time 6 

 

  



32 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Time 7 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



33 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Speech 1 

 

Diagram - Speech 2 

 

Diagram - Speech 3 



34 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 

Diagram - Speech 4 

 

Diagram - Speech 5 



35 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 

 

Diagram - Speech 6 

 

Diagram - Speech 7 



36 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diagram - Tone 1 



37 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

 

Diagram - Tone J1 

 

  



38 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Tone 2 

 

 

Diagram - Tone J2 

 

  



39 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Tone 3 

 

Diagram - Tone J3 

 

  



40 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Tone 4 

 

 

Diagram - Tone J4 

 



41 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Tone 5 

 

 

Diagram - Tone J5 

 



42 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Tone 6 

 

 

Diagram - Tone J6 

 



43 
CRRC – Election Media Monitoring (July 17-30, 2012) 

Diagram - Tone 7 

 

 

Diagram - Tone J7. 

 

 


