
1 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

 

 

Election Media Monitoring 

September 1-14, 2012 
 

The following are the key findings of the media monitoring for the period of September 1-
14: 

 All the channels except Rustavi 2 and Maestro allocated the most time to the 
Coalition Georgian Dream. 

 Out of the monitoring subjects, the least number of subjects were covered on Imedi. 

 Less than 1 percent was allocated to the local NGOs only on Maestro, Kavkasia and 
the Ninth Channel. 

 The Coalition Georgian Dream has quite equal distribution of the direct and indirect 
speech only on Rustavi 2, Kavkasia and the Ninth Channel. 

 All the subjects but the government, to which more than 5 minutes were allocated on 
the First Channel, have more than 51 percent of direct speech. 

 The President has more than 53 percent of direct speech on all the channels except the 
Ninth Channel. 

 The subject coverage tone is mostly neutral on the First Channel and on Kavkasia. 

 The President was covered with a positive tone for more than 75 percent of time on 
Rustavi 2 and Imedi. 

 The Coalition Georgian Dream was covered with negative tone on Real TV in case of 
81 percent of total time allocated to it. 

 Relatively more share of negative tone was revealed towards one and the same 
subjects on Maestro and the Ninth Channel: the United National Movement, the 
government, the President. However, the indicator of negative tone is comparatively 
lower on Maestro and higher on the Ninth Channel. 

 As for the journalist’s tone, all the subjects were covered with a neutral tone on the 
First Channel except 2 subjects: the government and the president. However, it is 
notable that less than 3 minutes were allocated to both of the subjects during the time 
when the journalist was speaking and also in the footage without comments. 



2 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

 High rate of the journalist’s positive tone was revealed towards the President on 
Rustavi 2 and Imedi (60 percent and more), and quite high negative tone was 
reported towards the Coalition Georgian Dream (more than 28 percent). 

 On the Ninth Channel the journalist’s tone follows the general pattern, and there is 
quite high negative tone for the government, the United National Movement, the 
local self-government, the president and the Central Election Commission (CEC). 

 The negative share of the journalist’s tone on Real TV is even more towards the 
Coalition Georgian Dream, than the share of general negative tone. 

 

Methodology and Analysis  

Election Media Monitoring of televisions includes quantitative and qualitative components. 
The quantitative component includes time allocated to the subject, direct and indirect 
speech and tone of coverage. Components of the qualitative monitoring are: balance, 
accuracy, fact-based coverage, manipulation with footage and music. 

The quantitative data are provided in the diagrams, which are attached to the report. The 
time allocated to the subjects is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals 
to the time allocated to all the subjects on each channel during the particular monitoring 
period, which is indicated in the title of the diagram. If the diagram does not show any 
political party, which is a monitoring subject, this means that no time was allocated at all to 
this party on this channel during this period. Those parties, to which at least several 
seconds/minutes were allocated, are shown on the diagram (often with 0 percent of time). 
The category “other” on each channel represents the group of subjects (except the political 
parties), to which 1 percent of time or less was allocated on this channel. 

It is notable that the President is always counted alone despite whether he is making 
statements on behalf of the National Movement or not. However, other political figures, 
such as, for example: Vano Merabishvili, Davit Bakradze, Gigi Ugulava, etc. when they 
make speeches on behalf of the party and make appeals or nominate candidates, they are 
considered to be the “United National Movement” and not as the “government” or the 
“parliament”. 

Direct and indirect speech differentiates whether the subject is talking in the news-item 
himself or if he is being talked about by: journalists or other respondents. The direct and 
indirect speech is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals to the time 
allocated to every subject on this channel, which is provided along the subjects on these 
diagrams. Those subjects, to which less than one minute was allocated on the channel, are 
not represented in the diagram. 



3 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

The coverage tone is assigned to the subject when somebody is talking about him indirectly 
and also when he is talking about himself, about other subjects or about general issues. The 
diagrams show three categories of tones: positive (green), neutral (yellow) and negative 
(red). While counting the time allocated to the subject, the tone of this allocated time is also 
evaluated. Attention is paid to the text of a journalist or a respondent, and also to the overall 
context of the news item. 

Tone-based evaluation of the time allocated to the subjects is given in two ways: evaluation 
of total time allocated to the subjects on a given channel based on the tone, and tone of 
coverage/mentioning of subjects by a certain journalist. The coverage tone is given in 
percentage. In the first case, 100 percent equals the total time of talking about a subject on a 
particular channel, and also the time of talking about this subject by journalists. The 
subjects, to which less than 1 minute was allocated in each case, are not represented on the 
diagrams. 

While performing the qualitative monitoring, the emphasis is laid on the balance, i.e. if there 
are several different opinions about the covered subject represented in the news items. The 
emphasis is also laid on the accuracy, and for evaluating this, the monitor observes if the 
journalist’s conclusion and the materials used in the news items are compatible to each 
other (footage, comments of the respondents), or if there are any mistakes in the names, 
figures, identity of respondents. They also observe if the news item refers to any particular 
fact, and if there is any footage/comments provided in this news item to confirm this fact. 

The monitoring pays attention to the cases of manipulating with footage and music in the 
news releases. It is assumed that there was a case of manipulation with footage and music, if 
the footage or photos used in the news item are represented, and there is a music 
accompanying that footage, which creates certain disposition and results in sharply positive 
or negative association. 

Based on these components, the results of monitoring of news releases are provided for the 
period of September 1-14 per channels. 

It is notable that only those parties and unions were monitored during this monitoring 
period, which were registered as election subjects for the Parliamentary elections of Georgia 
on October 1, 2012, in accordance with the Central Election Commission. Other subjects, 
such as the government, the President, the parliament, local self-government, local and 
international organizations1, CEC, Commission for Ensuring the Voters List Accuracy (SIA), 
observers, the State Audit Service – are unchanged. 

                                                             
1 The monitoring looks at the coverage of local NGOs only in the elections context. 



4 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

 

The First Channel 

The time allocated to the subjects on the First Channel is more or less equally distributed. However, if 
we add up the time allocated to the United National Movement and the President, who has been 
making statements on behalf of the party during the election period, we will see that the allocated time 
is more evenly distributed and there are fewer differences observed among the subjects. In regards to 
the direct and indirect speech we should point out that the subjects, to which more than 5 minutes 
were allocated, have more share of direct speech than indirect one, except the government. The subject 
coverage tone is mostly neutral. Headlines broadcasted on the First Channel are mostly neutral and 
descriptive. The news reports mostly leave neutral impressions about the presented subjects. In 
regards to the respondents presented in the reports, the news items are mostly balanced on the First 
Channel. As for providing facts for supporting the information provided by the journalist, such facts 
are always provided on the First Channel. 

During the monitoring period (September 1-14), in total, 4 hours and 6 minutes were 
allocated to the subjects on the First Channel, which is more or less equally distributed 
among the subjects. However, if we summarize the time allocated to the United National 
Movement and the time allocated to the President (in total – 18%), who has been making 
statements on behalf of the party during the election period, we will see that the allocated 
time is more equally distributed and fewer differences are observed among the subjects. 

The Coalition Georgian Dream ranks first, to which more than 20 percent was dedicated out 
of the total time allocated to the subjects. The Christian-Democratic Movement and the 
United National Movement rank second and third, and to them 14-14 percent were 
allocated. Likewise, the time was equally distributed between the New Rights and the Labor 
Party, and they got 10-10 percent out of the total time. As for other subjects, they got 7 
percent or less. (See the Diagram - Time 1) 

In regards to the direct and indirect speech it is noteworthy that out of the subjects to which 
more than 5 minutes were allocated, the share of direct speech is more than the indirect one 
except the government. In all the cases the share of direct speech is less than 51 percent. The 
direct speech indicator for the government is quite low and it is only 7 percent out of 8 
minutes. The highest percent of direct speech was revealed equally for the Coalition 
Georgian Dream and the Christian-Democratic Movement (69 percent). (See the Diagram - 
Speech 1) 

While evaluating the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, it was 
revealed that the majority of monitoring subjects are covered with neutral tone on the First 
Channel. In most cases the share of neutral tone was higher than 92 percent. The President 



5 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

and the government are the only exceptions. During this period 9 minutes were allocated to 
the President and out of this time he was covered with neutral tone in 75 percent, and as for 
the government, only 46 percent was neutral out of 8 minutes dedicated to it. In case of the 
government there was 41 percent of negative tone observed, which is the highest indicator 
of negative tone on this channel. It should be noted that at the same time the government 
had the highest rate of positive tone, which was 12 percent. The Coalition Georgian Dream, 
to which about one hour was dedicated, has 7 percent of positive tone. (See the Diagram - 
Tone 1) 

As for the journalist’s tone, all the subjects are covered with neutral tone except for two 
subjects. Journalist allocated 2 minutes and 18 seconds to the President, and out of this time 
7 percent was covered with negative tone. 2 minutes and 41 seconds were allocated to the 
government, and here 16 percent was positive tone and 3 percent – negative tone. (See the 
Diagram - Tone J1)  

During this monitoring period the headlines of news items have been neutral and 
descriptive on the First Channel. 

The monitoring observes the news items as a whole, and tracks the overall impression that 
the reports leave about any certain subject. It is noteworthy that on the First Channel the 
reports mostly leave neutral impression about the presented subjects. Actually there have 
not been any cases of positive or negative coverage. There were one or two cases of positive 
coverage in case of the president and government representatives. For example, in the news 
item of September 1 “Prime Minister in Gori” the story is about Vano Merabishvili walking 
in the streets and getting familiar with the city rehabilitation process. In fact, there have not 
been any reports during the monitoring period, where the overall impression would tend to 
be negative towards any subject2. 

In regards to the respondents presented in the news items, the reports are mostly balanced 

on the First Channel, and various opinions are provided about the covered issues. Besides, 

the reports, which are prepared under the sections “Election Chronicles” or “Election 

Messenger” are continued within the frameworks of the election campaigns, where the 

election campaigns of the electoral subjects are covered. In cases of these reports it is 

difficult to talk about the balance. 

                                                             
2 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=MSaBa8MYZrg&feature=youtu.be 



6 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

As for providing facts for supporting the information provided by the journalist in the 

report, the First Channel always provides such facts. 

Within the frameworks of the election campaign, the First Channel has been offering live 

broadcast of opposition party representatives in its news releases for several months 

already. During the monitoring period of September 1-14, there were 5 live broadcasts like 

this on the First Channel, and each of them lasted for 10 minutes on average. The following 

guests went live during these broadcasts: Vakhtang Khmaladze (Coalition Georgian 

Dream), Mamuka Katsitadze (New Rights), Levan Vepkhvadze (Christian-Democratic 

Movement), Manana Kobakhidze (Coalition Georgian Dream), Soso Shatberashvili (Labor 

Party). 

Usually, there is only one guest who goes live during these broadcasts, and the talks are 

about the election programs of the parties. The journalist mostly lets the guests express their 

opinions fully, and interrupts them only in case if she wants to ask an additional question, 

to specify something, if there is little time left, or if the respondent went beyond the topic of 

the discussion. Basically, the anchor’s questions to the guests are less demanding. 

 

Rustavi 2 

The time allocated to the monitoring subjects was more or less equally distributed among them 

during the period. The most time was allocated to the United National Movement and the Coalition 
Georgian Dream. It is notable that if we add up the percentage indicators of the United National 
Movement and the President, we will get 43 percent in total, and in this case the time allocated to the 

subjects will be distributed quite unequally. In regards to the direct and indirect speech, the share of 
direct speech prevails almost in case of all the subjects. This indicator is lower only in case of the 

Coalition Georgian Dream, the government and international organizations. As for the tone-based 
evaluation of subjects, here the positive coverage of the following subjects is eye-catching: the United 
National Movement, the President, government, Christian-Democratic Movement and the local 

authorities. As for the news items where the overall impression tends to be negative, they are mostly 
dedicated to Bidzina Ivanishvili and the Coalition Georgian Dream. Since the second half of August, 
Rustavi 2 started to arrange live broadcasts in its news releases, where one or more politicians were 



7 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

invited. During the live transmission, basically the journalist’s questions to the respondents were 

equally demanding. 

During the monitoring period (September 1-14), in total 7 hours were allocated to all the 

subjects on Rustavi 2. The time was more or less equally distributed among the subjects. The 

most time was dedicated to the United National Movement – 24 percent, and to the 

Coalition Georgian Dream – 23 percent. The other subjects among the top-five are: the 

President with 19 percent, the government – 10 percent and the Christian-Democratic 

Movement – 8 percent. The other subjects have 3 or less percent. It is noteworthy that if we 

add up the percentage indicators of the United National Movement and the president, 

which has been making appearances on behalf of the party almost always during the 

election period, and who is also actively involved in the election campaign, we will get 43 

percent in total. In this case the time allocated to the subjects will be distributed quite 

unevenly. (See the Diagram - Time 2) 

In regards to the direct and indirect speech, the share of direct speech prevails almost in 

case of all the subjects. This indicator is less than 49 percent only in case of the Coalition 

Georgian Dream, government and international organizations. In other cases the share of 

direct speech is no less than 54 percent. The president has the biggest share of direct speech 

(73%), and the government has the least (40%). (See the Diagram - Speech 2) 

As for the tone-based evaluation of the subjects, the picture is quite unbalanced here. There 

is an eye-catching positive coverage of following subjects: the United National Movement 

(26%), the President (84%), the government (27%), the Christian-Democratic Movement 

(20%), and the local self-government (72%). As for the negative tone, the highest indicator 

was observed in case of the Coalition Georgian Dream – 39 percent. It is noteworthy that the 

negative tone was also reported in regards to the United National Movement and the 

government (5 and 10 percent). (See the Diagram - Tone 2) 

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, the picture is 
almost the same. The most positive tone was reported for the President (61% out of almost 
19 minutes), the government (23% out of about 17 minutes), and the United National 
Movement (15% out of about 19 minutes). As for the negative tone, the biggest share was 



8 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

reported in case of the Coalition Georgian Dream – 36 percent from out of about 22 minute. 
(See the Diagram - Tone J2) 

The headlines of news items broadcasted on Rustavi 2 were mostly informative and neutral 
during the monitoring period. However, sometimes there are the headlines of non-neutral 
contents. It is notable that the headlines with positive contents are mostly related to the 
authorities, for example: “New Medical Center: a 6-storey clinic was located in the space of 
40,000 square meters, and equipped with modern technologies.“ (September 4). As for the 
headlines with negative contents, they are mostly dedicated to the Coalition Georgian 
Dream: “Ivanishvili against Georgian Wine” (September 6), “Ivanishvili’s lie” (September 
7), “and Ivanishvili’s scandalous statement” (September 10). 

During the monitoring period, there was a tendency revealed on Rustavi 2: the reports 
where the overall impression tends to be positive, are dedicated mostly to the President, the 
government, prime-minister, the United National Movement and only in a few cases to the 
Christian-Democratic Movement. It is also noteworthy that the reports about the President 
often show applauses, chanting, and sometimes positive music is also used, which creates a 
positive background.  

In the news item dated September 11 “New Projects in Imereti”, the President is represented 
quite positively. The report has footage of gathered people holding flags, applauding and 
chanting the president’s name. The reports also show the shots where an old man is giving a 
vessel to the President as a gift, the President is taking a photo with his voters, etc. in the 
same news report, the President is opening a newly constructed gas pipeline in Kharagauli. 
At that time he is holding a child in his hand, and they are lighting fire together. At the end 
of the report the President is going to the people, greets everybody and shake hands with 
them3. 

There was a report – “State Insurance” broadcasted in the same news release, which 
presented Davit Bakradze and the state insurance system quite positively. The Speaker of 
the Parliament is visiting a citizen, and takes him to the hospital by his own car. While 
driving they are speaking about the state insurance. There is footage showing how this 
citizen is being served at the hospital and how satisfied she is4. 

As for the Christian-Democratic Movement, there were only a few reports that left clearly 
positive impressions about the Christian-Democratic Movement. The news item of 

                                                             
3 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=7L96MfVqweo&feature=youtu.be 
4 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=hO6HcIbiKW8&feature=youtu.be 



9 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

September 7 “Christian-Democratic Movement at Rukhi Fortress” shows a meeting with 
population during the election campaign. The footage often shoes many people gathered 
around, they are holding the party flags and their election numbers. The meeting is ending 
with the concert, where Inga Grigolia sang herself. The meeting with the voters ended with 
fireworks. The report shows the election number of the Christian-Democratic Movement, 
which is also lit up with fireworks5. 

Negative reports broadcasted on Rustavi 2 during this monitoring period were dedicated to 
the Coalition Georgian Dream. For example, Bidzina Ivanishvili was presented in quite a 
negative context in the news item of September 14 “Scandalous Interview”. The report 
shows a compilation of his interviews given to foreign outlets. In all of these interviews the 
emphasis is laid on how loyally Ivanishvili is mentioning Vladimir Putin and how he is 
criticizing Mikheil Saakashvili. Other party members and experts are also shown in the 
report, which criticize the leader of the Coalition Georgian Dream for such statements. 
Besides, there is an interview with two Russian respondents shown in this report, who are 
talking about Russia’s attitude to Georgia and about a possible military operation from its 
side. The report also contains footage of Vladimir Putin and Dmitri Medvedev; also how the 
meetings are raided in Russia. In general, the report leaves quite a negative impression 
about Bidzina Ivanishvili6.  

The negative background is created not only by the overall impressions left by the reports, 
footage and respondents’ comments, but also sometimes by the journalists text as well. 

For example: 

A journalist: “Leader of the Georgia Dream threatens the teachers that they will be judged if 
he comes to power… Bidzina Ivanishvili expanded the list of public officers to be judged in 
a few hours after making this statement. When speaking at the extraordinary press-
conference arranged with the purpose of presenting the voters list, the leader of the 
Coalition added judges to teachers too, and made a forecast that they would also appear 
sitting on defendant’s chairs too” (September 1, the news item “Ivanishvili’s Menace”) 

In regards to presenting various sides and opinions, majority of the reports have been 
balanced during the monitoring period. During the election campaign the numbers of 
reports increased where it is difficult to speak about the balance, as far as mostly only one 
side or one source was presented and only one particular party’s or subject’s election 
activity was covered. 
                                                             
5 Please follow the link to see the video: http://www.youtube.com/watch?v=3IrqgBB0NTI&feature=youtu.be 
6 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=zLEuUsnzvws&feature=youtu.be 



10 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Since the second half of August, Rustavi 2 started to have live broadcasts in their news 
releases, where one or several politicians were invited. Sometimes these broadcasts were 
made in the form of debates. During the period of September 1-14, on average 20 minutes 
were dedicated to these live broadcasts. In total there were 3 live broadcasts like this on 
Rustavi 2 and following guests were invited: Davit Bakradze (United National Movement / 
Speaker of the Parliament), Akaki Minashvili (United National Movement), Aleksi 
Petriashvili (Coalition Georgian Dream), Davit Usupashvili (Coalition Georgian Dream), 
and Giorgi Baramidze (United National Movement). 

During such live broadcasts the journalist would mostly let the guests express their 
opinions and interrupted only when the guests diverted from topic or exceeded the time. 
The journalist’s questions to the guests are in most cases equally demanding. 

 

Imedi 

Unlike all the other channels, the least number of monitoring subjects were covered on 
Imedi during the monitoring period. The Coalition Georgian Dream ranks first, though it 
has the least share of direct speech. The reports often had non-neutral headlines. Positive 
news reports were mostly about the President, the government and the United National 
Movement, and the negative reports – mostly about Bidzina Ivanishvili and the Coalition 
Georgian Dream. According to the presented respondents, the news reports were more or 
less balanced. Since the second half of August, Imedi started to have live broadcasts in its 
news releases, and political figures would go live during these broadcasts. In most cases the 
journalist’s questions to the guests were less demanding.  

In total, 5 hours and 57 minutes were dedicated to the subjects on Imedi during the 
monitoring period. It is notable that unlike all the other channels, the least number of 
monitoring subjects were covered on Imedi. The top-three were: the Coalition Georgian 
Dream (23%), the United National Movement (19%) and the President (16%). The 
percentage indicators are more or less equally distributed among them. However, if we 
combine the times allocated to the United National Movement and the President, as far as 
the President is often making statements on behalf of the party, in this case the United 
National Movement will be the number one and the time difference with the Coalition 
Georgian Dream will become more than 10%. 

Out of the time allocated to the subjects on Imedi, 16% was allocated dedicated to the 
Christian-Democratic Movement, and 12 percent – to the government. As for other 3 
subjects, they got 5% (New Rights), 4% (Labor Party) and 1 (National-Democratic Party). 
(See the Diagram - Time 3) 



11 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

As for the direct and indirect speech, according to the allocated time (1 hour and 23 
minutes), although the Coalition Georgian Dream ranked first, it got the least amount of the 
direct speech – 38%. Other subjects have at least 49% of direct speech. (See the Diagram - 
Speech 3) 

As for the tone-based distribution of time among the subjects, quite a large share of positive 
coverage was revealed in regards to several subjects. These are: the President (75%), the 
government (37%), the United National Movement (21%) and the Christian-Democratic 
Movement (16%). In regards to the negative tone, the highest percentage was revealed in 
regards to the Coalition Georgian Dream – 36 percent out of about ninety minutes. (See the 
Diagram - Tone 3) 

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, here the common 
trend is repeated. The most positive coverage was reported for the President (63% out of 
about 20 minutes), the United National Movement (26% out of about 19 minutes), and the 
government (25% out of about 15 minutes). The Coalition Georgian Dream got the most 
time – about 30 minutes, and they also had a notably high indicator of negative tone (28%). 
(See the Diagram - Tone J3). 

The reports that were broadcasted on Imedi during the monitoring period often had non-
neutral headlines. The news items with negative headlines were mostly dedicated to 
Bidzina Ivanishvili. For example, “Ivanishvili and teachers: the dream with threats” 
(September 1), “Ivanishvili and Judges: the dream with threats” (September 1), “Torturer of 
Junta: Bregadze, “Dream” and Zhorzholiani” (September 4), “Putin’s Servant? 
“Independent’s” article about Ivanishvili” (September 8), “Ivanishvili’s next threat: the 
Dream’s leader and special operation in Lapankuri” (September 10). 

On the other hand, the majority of reports with positive headlines were related to the 
President and the Prime-Minister: “Rehabilitation of Gori Fortress: The Prime Minister got 
familiar with the planned and ongoing works in Gori” (September 1), “Educational 
initiatives: President’s meeting with teachers – new swimming pool in Gldani” (September 
12), “Road Rehabilitation: President visited the ongoing works in the village Shroma” 
(September 13), “Smiling Georgia” – President got familiar with project implementation in 
Natanebi (September 13), “Registration of job-seekers: Prime Minister attended the process 
of making the employment database” (September 14). 

As for the overall impression, there is a revealed trend that the positive reports mostly are 
about the President, the government, the National Movement and the Christian-Democratic 
Movement. However, the negative reports are mostly about the Coalition Georgian Dream 
and Bidzina Ivanishvili. It is noteworthy that this trend has been revealed right after the 



12 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

beginning of the monitoring and has not changed for the next four months. Vice versa, as 
the elections get closer, this trend is more intensified. 

Examples: 

The news item of September 5, “Vintage and Selling of Grapes” leaves a very positive 
impression about Mikheil Saakashvili, who visited one of the locals for vintage and 
participated in it. There is a footage of a woman working in the vineyard and when the 
president is approaching her to greet, she is saying that her hands are dirty, though the 
president is answering: “What is dirt, I don’t understand… you have working hands, not 
dirty hands” and kisses her hands. Then there is footage of the President picking grapes and 
then taking full buckets to have them emptied in the vehicle. After the vintage Mikheil 
Saakashvili has dinner with the hosts, proposes toasts and listens to the people around the 
table who are saying how the gas and water supply has improved in the village. At the end 
of the news item the President is going to a newly opened factory where the grapes are 
collected, warmly greets the staff and expresses satisfaction in regards to the functioning of 
the factory7. 

The news item of September 13 – “Road Rehabilitation: the President visited the ongoing 
works in the village Shroma” is positive about the President. Saakashvili is himself taking 
part in the road rehabilitation work, drives a special vehicle, meets the gathered people and 
talks to them about the performed works and future projects. The report is loaded with 
many ovations, chanting and applauses. 

Vano Merabishvili is positively covered in the news item of September 12 – “Prime Minister 
in Dusheti District: visiting the ongoing works and a guesthouse”. There are no shots used 
in the report showing party attributes and neither are there people’s ovations, however, in 
general, the report shows how the gas pipelines are installed and how the workers are 
working. Besides, there is a comment of a local person who is satisfied with ongoing works. 
Merabishvili is meeting with the population and gives them a hope that the gas will be 
supplied soon. The Prime Minster is also meeting with the workers and talking to them 
about the construction of hydropower station, and telling them that these ongoing works 
will provide additional jobs tot hem. Merabishvili is asking to the gathered people: “Have 
we said anything that we have not fulfilled? Have you heard any promise that was not 
kept?” 

In the first half of September at least one report was dedicated to the Christian-Democratic 
Movement in every news releases on Imedi. Consequently, there were the news items 

                                                             
7 Please follow the link to see the video: http://www.youtube.com/watch?v=74WhYqpnoQY 



13 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

observed that created positive impression about this party. For example, the news item of 
September 1 “Anikashvili in Varketili: majoritarian candidate of the Christian-Democratic 
Movement talks about the gaps in the insurance program”. It is noteworthy that this news 
item was broadcasted after a quite positive report about the new insurance program, and 
starts with the journalist’s text that the Christian-Democrats are criticizing this program, 
which presents the party in a negative way. Despite this, there is footage of Magda 
Anikashvili visiting a lonely person with disabilities, and hears his opinion about the 
insurance, which makes the news item more positive in regards to the Christian-Democratic 
Movement8. 

Negative reports broadcasted in Kronika during this monitoring period (September 1-14) 
were mostly dedicated to the Coalition Georgian Dream, its members and Bidzina 
Ivanishvili. It is notable that the majority of such news items underline the linkages of the 
leader of the Coalition Georgian Dream to Russia and particularly to Vladimir Putin. 

For example: 

The news item of September 12 “Georgian Democracy and Russian Interference” negatively 
presents Bidzina Ivanishvili and the Coalition Georgian Dream in general. The report is 
constructed based on the statement of the Minster of Defense of Estonia, which was 
published in The Wall Street Journal. According to the reporter, the Estonian politician 
refers to Bidzina Ivanishvili as a pro-Russian force in his statements, and blames him of 
supporting Putin’s interests in Georgia. It is worth mentioning that the English text of the 
statement, which is shown on the screen, does not coincide with the Georgian version, 
which is being read out by the reporter. There are respondents, experts and politicians 
invited to the program, who are negatively speaking about Bidzina Ivanishvili. Moreover, 
they are talking about Russia’s possible plans in connection to Georgia, which makes the 
audience think about the connection between Bidzina Ivanishvili and Putin, as this idea is 
generated by the overall context of the report. The shots of Vladimir Putin are used several 
times in the report. In one of them, where he is answering to the question asked by the 
Georgian journalist, whether the Russian-Georgian relationships will be unchanged for the 
next 6 years, he answered by asking a question: “I don’t know. When will you have 
elections in Georgia?” Even this part indirectly make the audience think about Putin’s 
interests in connection to Ivanishvili9. 

From the viewpoint of the respondents presented in the reports, the news items are more or 
less balanced. However, there are the reports during this monitoring period, which are 

                                                             
8 Please follow the link to see the video: http://www.youtube.com/watch?v=nvFXHeDQDI4 
9 Please follow the link to see the video: http://www.youtube.com/watch?v=btr2bPGcqCQ&feature=youtu.be 



14 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

difficult to evaluate based on their balance. There is a relatively small number of unbalanced 
news items, but their majority is about the Coalition Georgian Dream and Bidzina 
Ivanishvili. 

Starting from the second half of August, Imedi started to have live broadcasts in its news 
releases. Political figures participated and went live during the news releases. There were 3 
live broadcasts like this on Imedi during September 1-14, and about 20 minutes were 
allocated to each of them on average. Following guests went live during the broadcasts: 
Zurab Chiaberashvili (Minster of Health), Davit Sakvarelidze (United National Movement), 
Shota Khabareli (Coalition Georgian Dream), Magda Anikashvili (Christian-Democratic 
Movement), and Chiora Taktakishvili (United National Movement). 

During these live broadcasts the journalist almost always let the guests express their 
opinions and interrupted them only to ask probing questions or in case if the respondent 
went beyond the topic of discussion. The journalist’s questions to the guests are often less 
demanding. 

We need to point out the debates arranged in the program on September 7, when the guests 
were Davit Sakvarelidze (United National Movement) and Shota Khabareli (Coalition 
Georgian Dream). The journalist’s questions were stricter to Shota Khabareli, member of the 
Coalition Georgian Dream. When the guest tried to avoid one of the questions, the journalist 
asked three times and insisted him to answer. Besides, we should also note that the 
questions asked to the majoritarian candidate of the United National Movement referred to 
the Coalition Georgian Dream. In the last part we could observe the journalist’s and Davit 
Sakvarelidze’s ironic attitude to Shota Khabareli. 

There were Magda Anikashvili (Christian-Democratic Movement) and Chiora Taktakishvili 
(United National Movement) invited to the program on September 13. Despite none of them 
were representing the Coalition Georgian Dream, the journalist was ultimately asking both 
of the respondents about probable dissolution of the coalition. When Magda Anikashvili 
tried to avoid the answer and continued to talk about her party’s program and when she 
justified it by saying that the Christian-Democratic Movement is not distinguished with 
gossiping about other parties, the journalist interrupted her and asked to make a comment 
about the Georgian Dream. 

 
Maestro 

According to the allocated time, the time was distributed among the top-three subjects: the 
United National Movement, the Coalition Georgian Dream and the government with 



15 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

minimum differences. However, it is notable that if we add up the time allocated to the 
ruling party and the President, who has been actively involved in the election campaign, we 
will see that quite much time is allocated to the United National Movement. In regards to 
the direct speech, the President has the biggest share. Majority of news items on Maestro 
had descriptive and neutral headlines. However, we can also observe critical and negative 
headlines about the officials. It is noteworthy that during this monitoring period there were 
reports broadcasted on Maestro where the President and the United National Movement 
were covered negatively and positively as well. In regards to the presented respondents and 
different opinions, the news items are balanced in most cases. There are rare cases when the 
journalist’s words/opinions did not correspond to the material presented in the report. 

In total, 3 hours and 31 minutes were allocated to the subjects on Maestro during the 
monitoring period. According to the allocated time, there were minimum differences 
observed time-wise among the top-three subjects: 20 percent for the United National 
Movement, 19 percent for the Coalition Georgian Dream and 18 percent for the government. 
The President ranked fourth with 14 percent. However, it should be pointed out that if we 
summarize the time of the ruling party and that of the President, who has been actively 
involved in the election campaign, we will see that the United National Movement has quite 
a large share of time – 34 percent. Other subjects got 7 or less percent. (See the Diagram - 
Time 4) 

After observing the direct and indirect speech it was revealed that out of the subjects to 
which more than 10 minutes were allocated on Maestro during September 1-14, the 
President has the largest share of direct speech – 59 percent. The lowest share of the direct 
speech has the government (27%) and international organizations (23%). (See the Diagram - 
Speech 4) 

As for the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, the large share of 
positive coverage was revealed only in regards to two subjects on Maestro: the United 
National Movement (41% out of about 48 minutes) and the President (40% out of about 30 
minutes). The negative tone was observed in regards to several subjects. Among them the 
government has the highest rate – 26 percent out of about 40 minutes. Relatively less 
negative tone is observed for the Coalition Georgian Dream (11% out of about 42 minutes), 
the President (9% out of 30 minutes) and the United National Movement (8% out of about 
48 minutes). (See the Diagram - Tone 4) 

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, the negative tone 
prevails towards three subjects. They are: the government (20%), the United National 
Movement (21%) and the President (12%). There are very rare cases of positive coverage of 



16 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

subjects by the journalist – the President had 8 percent of positive tone and the United 
National Movement had 5 percent. (See the Diagram - Tone J4) 

The reports on Maestro had mostly the descriptive and neutral headlines. However, there 
are some headlines with critical contents about the government, the President, local self-
government and the National Movement, which leaves a negative impression about these 
subjects. For example, “Graves in the village Duisi: according to the people living in Pankisi 
Gorge, there are people of Duisi among the people neutralized by the special operation” 
(September 1), “National’s list in Adjara: why was the company’s 11 thousand square 
meters handed over to Irakli Kverghiladze, number three in the list, without the auction” 
(September 3), “Votes of Prisoners – Nana Kakabadze: Kalmakhelidze’s institution is going 
to mobilize the votes for the National Movement through the prisoners, probationers and 
their family members” (September 11), “Rural development program: population is asking 
for gas and water, but instead there were mini-stadiums and bus-stops were build under the 
program” (September 12), “Foreign Debt: the state foreign debt increased by 118 million 
USD a month” (September 13). 

A big part of the news items on Maestro in general leaves a negative and critical impression 
about the United National Movement, the President and the government. It is also 
noteworthy that in most cases this negative impression is created because of the 
respondents’ comments and not because of the journalist’s texts or footage. 

For example, 

In the news item of September 4, “President’s Appeal – Mikheil Saakashvili: Kutaisi Airport 
– I will press you hard until you decrease prices” here the emphasis is laid on the 
president’s terminology and the tone of his speaking. According to the journalist, the 
experts are evaluating the President’s speech as the threat to businessmen. Besides, negative 
evaluations are also made by the respondents presented in the news report. All this leaves a 
negative impression on the audience about the president10. 

The news item of September 7, “Vote-Buying? According to the population of Kvemo Chala, 
Giorgi Karbelashvili gave a dinner with his own expenses”, tells a story of Giorgi 
Karbelashvili, majoritarian candidate of the United National Movement in Vake district, 
who offered a dinner to the local people in Kvemo Chala. According to the journalists, he is 
blamed of vote buying. The respondents presented in the report, who are village residents, 
confirm this fact. There is also Karbelashvili’s comment provided in this news item where 

                                                             
10 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=0WTCmePEYi8&feature=youtu.be 



17 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

he is rejecting this and says that the local population arranged the dinner. The NGO 
representatives are talking in the report about the alleged fact of vote-buying.  

There was a news item broadcasted on September 11 “Prisoner’s Votes – Nana Kakabadze: 
Kalmakhelidze’s Institution is going to mobilize the votes for the National Movement 
through prisoners, probationers and their family members”, which negatively presents the 
Ministry of Corrections and Legal Assistance. The story is based on the article of the 
newspaper Resonance, according to which the election law is violated – the ministry is 
asking the prisoner’s family members to bring ID cards, and to the probationers – to bring 
the list of the supporters of the United National Movement. 

It is noteworthy that during this monitoring period (September 1-14) there were the reports 
on Maestro where the President and the United National Movement were positively 
covered. In this respect the release of September 8 stands out, which started by the direct 
broadcast of the convention of the United National Movement from the Sports Palace. The 
live transmission lasted for 12 minutes. There was a broad coverage of Davit Bakradze’s 
speech and then there was Vano Merabishvili’s address. This live broadcast was quite 
positive about the United National Movement. At the end of the same program, there was 
another live broadcast from the Sports Palace for 8 minutes, where Mikheil Saakashvili 
addressed the people. This also leaves quite a positive impression as well. 

In respect to the presented respondents and the different opinions, the reports on Maestro 
are mostly balanced. If the balance is not observed, often the journalists say that the 
particular respondents refused to make any comment. We also come across with other 
reports during this monitoring period, which are difficult to evaluate from the standpoint of 
balance.  

There were rare cases on Maestro where the journalist’s words/opinions do not correspond 
to the materials presented in the report: the respondents’ comments and footage. 

 

Kavkasia 

The most time was allocated to the Coalition Georgian Dream on Kavkasia. However, if 
we add up the time allocated to the National Movement and the President, then there will 
be only one-percent difference between the Coalition Georgian Dream and the ruling party. 
Out of the subjects to which more than 7 minutes were allocated, the majority has more 
than 45 percent of direct speech. The subjects are mostly covered with neutral tone. The 
reports are more or less balanced and supported by footage and respondents’ comments. As 



18 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

for the irrelevance between the journalist’s opinion and the material presented in the report, 
we almost never see the cases like this. 

In total, 4 hours and 19 minutes were allocated to the subjects on Kavkasia. The most time 
was allocated to the Coalition Georgian Dream (23%). It is notable that according to the 
allocated time, the indicators of subsequent subjects are similar: United National Movement 
(14%), the government (13%), local NGOs (9%), Christian-Democratic Movement (9%), the 
President (8%). It is interesting that if we add up the time allocated to the United National 
Movement and the President, because the President often makes speeches on behalf of the 
party and is engaged in the election campaign, then there will be only one-percent 
difference between the Coalition Georgian Dream and the ruling team (the Coalition 
Georgian Dream – 23 percent, the United National Movement – 22 percent). According to 
the allocated time, the third subject has 13 percent, which is quite a big leap. (See the 
Diagram - Time 5) 

In regards to the percentage-based distribution of direct and indirect speech, it is notable 
that in case of the Coalition Georgian Dream, to which the most time was allocated, the 
share of direct and indirect speech is almost equally distributed (the direct speech – 51%, 
indirect – 49% out of about 1 hour). Out of those subjects to which more than 7 minutes 
were allocated, the majority has more than 45 percent of direct speech. Only 4 subjects have 
less than 45 percent of direct speech. They are: the United National Movement (43%), the 
government (36%), international organizations (30%) and the Central Election Commission 
(43%). (See the Diagram - Speech 5) 

As for the tone-based evaluation of the subjects it is noteworthy that the subjects are mostly 
covered with neutral tone on Kavkasia. The most positive tone was used for the President, 
which is 23 percent out of about 20 minutes of coverage. There was also positive coverage, 
though with less percentage, for the Coalition Georgian Dream (4%) the United National 
Movement (8%), the government (7%) and the Christian-Democratic Movement (9%). 
However, the most negative tone was observed for the government (17% out of about 33 
minutes) and the United National Movement (15% out of about 40 minutes). Negative 
coverage was also observed in case of the Coalition Georgian Dream as well – 9 percent out 
of 1 hours and 5 minutes. (See the Diagram - Tone 5) 

Distribution of the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone mostly 
creates a neutral picture. The indicator of neutral tone is always more than 82 percent. The 
only exception is the State Audit Service, which has only 72 percent of neutral coverage out 
of ninety minutes allocated to it. There was relatively large portion of negative tone 
observed in case of the government and the United National Movement (11-11% out of 



19 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

about 15 and 14 minutes). The government also had the highest indicator of positive tone 
(7% out of about 15 minutes). (See the Diagram - Tone J5). 

During the whole monitoring period, the news items did not have headlines on Kavkasia; 
this is why no respective observation was made.  

The reports mostly leave a neutral impression in general about the subjects. However, there 
are also other news items where the overall impression about a certain subject would tend 
to be positive or negative. In this respect it is notable that the overall impression is tending 
towards negative mostly for the United National Movement, authorities and government. 
This impression is mostly created by the comments of the respondents presented in these 
reports. 

The news item of September 11 deals with the damage that the population experienced 
because of the harvest of hybrid corn. The negative impression is intensified in the report by 
the archived footage of the President when he was making a speech in 2011 and promising 
to help the people. There are also the comments of dissatisfied local population in this news 
item as well. 

However, during the monitoring period there were also other reports, which left a positive 
impression about the president. For example, the report of September 14 showed Misha’s 
visit to Tskaltubo leaves a positive impression about the president. There is a footage of 
gathered people with flags. The President is speaking about revival and future plans. 

In regards to the sources used in the reports and diversity of presented opinions, the news 
items are more or less balanced on Kavkasia during the monitoring period. However, there 
are cases when the reports are based on one source only. Like other channels, often there are 
news items on Kavkasia, where it is difficult to talk about the balance. 

The reports are mostly supported with footage and respondents’ comments. As for 
irrelevance between the journalist’s opinion and the material presented in the report, we 
don’t actually see the cases like this during the monitoring period. 

 

The Ninth Channel 

The time allocated to the subjects was more or less equally distributed among the subjects. 
The top-three subjects were: the Coalition Georgian Dream, the government and the United 
National Movement. It is notable that if we sum up the time allocated to the ruling party 
and to the President, then the United National Movement will be on the first place 
according to the time allocated to it; and this will produce a picture of even more equal 



20 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

distribution of time among the top-three subjects. The most equal time per direct and 
indirect speech was allocated to the Coalition Georgian Dream, and the most unequal – to 
the government. It is notable that such low share of direct speech has not been reported on 
any other channel during this monitoring period. There are quite often cases of critical and 
ironical headlines on the Ninth Channel in regards to the President, government and the 
ruling team. The President, government, the United National Movement and other 
representatives of the authorities are covered mostly in a negative context in the reports as 
the result of the respondents’ comments, also because of the general context and the 
journalist’s text. Positive coverage of subjects on this channel is rare. As for presenting 
various opinions in the news items, in this respect the reports are more or less balanced. 
However, it is notable that in most cases the comments of the government, those of various 
state structures and the representatives of the United National Movement are not provided 
in the reports. 

In total, 2 hours and 51 minutes were allocated to the monitoring subjects on the Ninth 
Channel during the monitoring period, which was more or less equally distributed. 
According to the allocated time, the Coalition Georgian Dream ranks first with 24 percent. 
Then comes the government with 21 percent and the United National Movement with 17 
percent. Almost equal share – 10 and 9 percent of time was dedicated to the local NGOs and 
the President. It is notable that if we count the time allocated to the ruling party and the 
president together, because the President was very often making statements on behalf of the 
party during the election period, then the United National Movement will become the 
number one in this list with its 26 percent. Thus, this will produce a picture of even more 
equal distribution time among the top-three subjects. Other subjects have 4 or less percent. 
(See the Diagram - Time 6 and the Diagram - Time 4) 

As for the distribution of direct and indirect speech, the Coalition Georgian Dream has the 
most equal distribution (50-50% out of about 40 minutes). Likewise, the relatively equal 
distribution is observed in case of the President (48% direct and 52% indirect from out of 15 
minutes), and the local NGOs (54% direct and 46% indirect out of about 16 minutes). It is 
worth mentioning that compared to all the other channels, the Ninth Channel has the least 
share of direct speech among the subjects – 10 percent, which is observed for the 
government out of about 36 minutes (See the Diagram - Speech 6) 

As for the tone-based coverage of subjects, there is an eye-catching prevalence of negative 
tone on the Ninth Channel in regards to the following five subjects: the President (53% out 
of about 15 minutes), the government (43% out of about 37 minutes), local self-government 
(40% out of about 6 minutes), the United National Movement and CEC which have 29-29%, 
respectively. The Coalition Georgian Dream has a relatively lower indicator of negative 
tone, which his 9 percent out of about 45 minutes. 



21 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

As for the positive tone, positive coverage is rare on the Ninth Channel. There are only two 
subjects with positive tone: the United National Movement – 23 percent and the President – 
19 percent. (See the Diagram - Tone 6) 

As for the distribution of time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, 
here the main trend looks similar to the overall tone. The share of negative tone is quite big 
in regards to the same subjects, which had a big share of negative coverage as a whole. The 
local self-government (59% out of about 3 minutes), the President (57% out of about 6 
minutes), the Central Election Commission (45% out of about 4 minutes), the government 
(41% out of about 19 minutes), and the United National Movement (38% out of about 13 
minutes). (See the Diagram - Tone J6) 

In regards to the headlines of news items, often we can observe critical and ironical 
headlines about the President, the government and the ruling team. For example: 
“Headquarters – the National way” staff member of the National Movement is distributing 
the social assistance” (September 6), “Smiling Georgia: The president is actively interested 
in healthy teeth” (September 6), “Right to the revoked vote: no polling stations will be 
opened in Russia” (September 7), “Lists of supporters of the National Movement: members 
of election commissions are assigned to collect the lists” (September 11), “President’s 
evaluation: Saakashvili called ‘rodents’ to the political opponents” (September 11), 
“President’s address: the President is asking for support in order to bring more benefit” 
(September 13), “Bonuses to the public officers in Zugdidi: one third of the budget will be 
used for the bonuses and expenses of officials” (September 14), “New life of Old Tbilisi” 
there are still many old houses in Tbilisi which are dangerous to live in (September 14). 

During the qualitative monitoring, from September 1-14 inclusive, there was a tendency 
identified on the Ninth Channel after observing the general impressions of the reports, that 
the authorities, the government, the President and the United National Movement are 
mostly covered in a negative context as the result of not only by the respondents’ comments, 
but also due to the overall context and the journalist’s text. 

The news item of September 3 “abandoned settlement” creates a negative impression about 
the Ministry of Internally Displaced Persons from the Occupied Territories, Accommodation 
and Refugees of Georgia. The report shows the footage of poor living conditions of IDPs. 
The report describes the problems of sewerage, drinking water and hygiene, which is also 
supported by the comments of the respondents. As they say, the Ministry does not respond 
to the request of the residents11. 

                                                             
11 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=D4wKAZJPDRM&feature=youtu.be 



22 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

In the news item of September 6 “Smiling Georgia: The President is actively interested in 
healthy teeth” provides a negative and ironical coverage of the President’s initiative. The 
journalists’ texts are quite ironical, and the respondents negatively evaluate the program12. 

The news item of September 8 “Election Epithets: The President criticized political 
opponents at the convention of the Nationals” negatively presents Mikheil Saakashvili. The 
report underlines the terminology, which the President is using against the opponents. 
There are some sections shown from various speeches of Mikheil Saakashvili, where he 
negatively refers to his opponents13. 

There are news items on the Ninth Channel, where the journalist’s text is intensifying the 
negative impression about a particular subject. For example:  

 “Lie and confession of the authorities of Georgia: Ministry of Internal Affairs is 
officially stating that none of the 11 people neutralized during the special operation 
were the citizens of Georgia. Two days after this statement the Saakashvili’s 
government admits that they mislead the public and killed two citizens of Georgia 
during the special operation held in Lopota Gorge. What else is the ruling power is 
hiding from its own people?” (September 3, the report “MIA’s confession”). 

 “It has been more than a year that the authorities are trying to have the state 
achievements reflected on the people’s faces. Benefit of economic advancement 
should be revealed by the citizens’ smile and healthy teeth” (September 6, the report 
“Smiling Georgia: the President is actively interested in the healthy teeth”). 

 “After talking about the constructed hospitals, Lazika to be built and occupied 
territories, Mikheil Saakashvili also found time for the anticipated elections and 
political opponents as well” (September 8, the report “Election epithets: the President 
criticized political opponents at the convention of the National Movement”). 

 “See Mikheil Saakashvili’s fight against rodents and mummy (September 11, the 
report “President’s evaluation: Saakashvili referred to the political opponents as 
rodents”). 

 “It was found out in the capital city that together with unemployment, Merabishvili 
would try to defeat political dinosaurs too” (September 12, the report “Hostile class: 
Merabishvili’s statement is perceived in dark colors at the Dream”). 

                                                             
12 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=51TY69ylO64&feature=youtu.be 
13 Please follow the link to see the video: http://www.youtube.com/watch?v=nZSv-
Y_DiNg&feature=youtu.be 



23 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

As for presenting various opinions in the news items, in this respect the reports are more or 
less balanced. However, it is noteworthy that in the comments of the representatives of 
authorities, the government, the United National Movement and local self-government are 
not provided in the less balanced news items. 

 
Real TV 

Time was more or less equally distributed among the monitoring subjects on Real TV 
during September 1-14. The Coalition Georgian Dream ranks first with 28 percent. It is 
notable that during the whole monitoring period the Coalition has never had such a low 
percentage indicator on Real TV during the whole monitoring period. If we add up the times 
allocated to the United National Movement and the President, then the ruling party will 
become the number one according to the allocated time. As for the percentage distribution 
of direct and indirect speech, out of the subjects to which more than 10 minutes were 
dedicated, the Coalition Georgian Dream has the lowest percentage indicator of direct 
speech. It is eye-catching that the Coalition Georgian Dream, which ranks first in regards 
to the allocated time, has a very big share of negative coverage. In regards to the headlines 
of news items on Real TV, it is noteworthy that we often see descriptive and short 
headlines. However, there were also clearly negative and ironical headlines revealed as well 
mostly towards the Coalition Georgian Dream and Bidzina Ivanishvili. There are frequent 
cases of manipulation with cutting, shots and music in the reports on Real TV. Like the 
First Channel, Rustavi 2 and Imedi, Real TV also started to have live broadcasts in its 
news releases. Political figures participate in these live broadcasts, where the journalist’s 
questions to the guests in most cases are less demanding. It is notable that there was no 
representative from the Coalition Georgian Dream in these live broadcasts. 

In total, 6 hours and 34 minutes were allocated to the subjects on Real TV during the period 
of September 1-14. This time was more or less equally distributed among the monitoring 
subjects. The Coalition Georgian Dream ranks first with its 28 percent. It is worth 
mentioning that during the whole monitoring period, the Coalition has never had such a 
low percentage indicator. The President and the United National Movement rank second 
and third with 19 and 16 percent, respectively. It is noteworthy that if we count together the 
times allocated to the United National Movement and the President, because the President 
has been actively involved in the election campaign and often his speeches are related to the 
party name, then the ruling party will be on the first place with its 35 percent of the 
allocated time. With this picture will see that the percentage indicator of the time allocated 
to the subsequent subjects after the United National Movement and the Coalition Georgian 
Dream is different with minimum 17 percent. The Christian-Democratic Movement (11%) 



24 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

and the government (10%) have almost the same distribution. As for other subjects, 6 
percent or less were dedicated to them. (See the Diagram - Time 7) 

As for the percentage distribution of direct and indirect speech, out of the subjects to which 
more than 10 minutes were allocated, the Coalition Georgian Dream has the biggest rate of 
direct share (28% out of about 1 hour and 50 minutes), and the National-Democratic Party – 
the highest (93% out of about 22 minutes). It is noteworthy that even in case of the 
government, the share of direct speech is quite low – 35 percent. (See the Diagram - Speech 
7). 

As for the tone-based coverage of subjects, here the most evident is the share of negative 
coverage for the first-ranking Coalition Georgian Dream – 81 percent out of about 2 hours. 
As for the positive tone, the quite a big share of positive tone was revealed towards the 
following four subjects: local self-government (87% - out of about 12 minutes), the President 
(77% out of about 1 hour and 15 minutes), the United National Movement (37% out of about 
1 hour and 15 minutes) and the government (27% out of about 39 minutes). Relatively small 
share of positive tone was observed for the Christian-Democratic Movement – 7 percent out 
of about 54 minutes. (See the Diagram - Tone 7) 

As for the evaluation of the tone of a journalist when speaking about the subjects, here we 
see that in case of the Coalition Georgian Dream the journalist’s negative tone has even 
more share – 88 percent (out of about 55 minutes), than this is in case of an overall tone. 
Distribution of positive tone is similar. The local self-government, the President, the United 
National Movement and the government are the subjects, which have the biggest share of 
positive tone: local self-government (59%), President (51%), the United National Movement 
(42%) and the government (23%). (See the Diagram - Tone J7) 

In regards to the headlines of news items on Real-TV, it is noteworthy that often we see 
descriptive and short headlines. However, during this period we observed clearly negative 
and ironical headlines, mostly addressed to the Coalition Georgian Dream and Bidzina 
Ivanishvili. For example “Ivanishvili, to Ivanishvili, from Ivanishvili…” (September 4), 
“Bidzina has taken off his mask” (September 4), “Aslanization of Bidzina” (September 6), 
“Bidzina – failed project” (September 6), “Liar Oligarch” (September 10), “Undercover office 
of the Dream” (September 12), “Party of Dreamers” (September 12), “Ivanishvili’s “Success” 
Coalition” (September 13), “Bidzina’s threat to Real TV” (September 13). 

Overall impression tends to be either positive or negative in the news items of Real TV. 
Reports with overall neutral impressions are rare. Besides, the majority of positive reports 
are about the President, the prime-minister, the government, the authorities, the United 
National Movement and Mayor of Tbilisi. For example, the news item of September 6 



25 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

“Visiting the President” shows a visit of ministers of foreign affairs of Sweden and Poland 
to Mikheil Saakashvili’s vineyard. The report leaves quite a positive impression about the 
President. There is footage of the President and foreign ministers picking grapes, baking 
bread in Tone – a Georgian clay oven, and pressing the grapes in Satsnakheli (a traditional 
winepress). The report also shows Zurab Chiaberashvili for a few seconds, who is also 
picking the grapes as well14. 

Besides, the news item of September 10 – “Regional Tour of the National Movement”, which 
provided a positive coverage of the party and the president. The footage showed the 
gathered people, flags, comments of satisfied respondents, the President’s speech. It is 
noteworthy that the report also shows reconstructed Rabat Fortress from different angles, 
which is accompanied with a pleasant music. 

On the other hand, much time is dedicated to the coverage of Bidzina Ivanishvili and the 
Coalition Georgian Dream on Real-TV and the overall impression about them is clearly 
negative. There are frequent cases of manipulation with frames and music and cutting as 
well in the reports. Besides, the opposition representatives are referred to with ironical 
adjectives, which is also observed to be done by the journalists as well.  

There is a very good example of the above mentioned in the news item broadcasted on 
September 13 “Failed Coalitions”. The report is creating a negative impression about the 
Coalition Georgian Dream and its leader as well, though at the same time provides a 
positive coverage of the authorities. There are many cases of manipulation with frames and 
music. The news item is fully constructed based on the archived shots and tells a story of 
Georgia chronologically, specifically about the parties and various unions that existed for 
the last 25 years, which are referred to as ‘failed coalitions’: “Soviet Union”, “Citizens Union 
of Georgia”, “Revival”, “Georgian Party”, “People’s Council”. It is also worth mentioning 
that all of them are presented in a negative way. The shots taken from the archives, such as 
the war in Tbilisi, people in the streets trying to get warm at the fire, the elderly people in 
the shelter, rallies of May, 2011, etc. – are all related to the above listed ‘coalitions’ and the 
journalist is telling us that “this is Georgia they have created”. 

It should be emphasized that the United National Movement is presented positively in this 
list and we hear in the report that “this era was ended by the coalition created around the 
National Movement”. This is followed by the footage of the Rose Revolution and then there 
are frames showing the rebuilt and renewed Georgia accompanied with a pleasant music. 
At the end, the Coalition Georgian Dream and its leader are discussed in a negative context, 

                                                             
14 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=SFw6eqVOFgU&feature=youtu.be 



26 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

which is also accompanied with a manipulation with footage – there are some videos from 
the Russian movie – “The hand of Diamonds”15. 

The overall impression created by the reports on Real-TV, both the negative and positive 
ones, are even more intensified with the journalist’s texts. For example:  

 “The fact that the soldiers killed during the special operation sacrificed themselves 
while defending the country, remains an unaccepted and unimaginable fact for the 
dreamers” (September 3, the report “Special Operation in Lapankuri”). 

 “… However, the Georgian Dream is still distinguished by drawing water to Putin’s 
mill” (September 3, the report “confession of a retired colonel”) 

 “Who played devil between Jondi Baghaturia and the oligarch Ivanishvili – was not 
specified by the leader of the Georgian Troupe today. Jondi’s Dream – to get along 
with Ivanishvili’s surroundings and his much money, is still a dream” (September 3, 
the report “Jondi vs. Bidzina”). 

 “Baghaturia has been trying hard to be among the pawns at the court of the Oligarch 
for 11 months already” (September 3, the report “Jondi vs. Bidzina”). 

 “Coalition leader stumbled twice, but they say that there are only old and fake stones 
instead of diamonds in his gypsum” (September 13, the report “Failed Coalitions”). 

 “Key political messages of the National Movement is understandable even for the 
youngest members of the ruling team” (September 10, the report “National Choice”). 

 “[Citizens] have understood that everything is going on fine and thus they decided to 
visit the Rabat Fortress. However, this happened only after having an excellent 
convention of the National Movement in Akhaltsikhe” (September 10, the report 
“Regional Tour of the National Party”). 

 “Train of Mikheil Saakashvili’s team has started off with rapid reforms” (September 
10, the report “Since Rose Revolution until Today”). 

 “Despite many problems, Mikheil Saakashvili’s government still managed to find a 
right way for taking the country out of crisis” (September 10, the report “Since Rose 
Revolution until Today”). 

As for observing the balance in the news reports in regards to the presented respondents, 
during this period the reports are sometimes balanced, sometimes – not. It is noteworthy 
that the majority of unbalanced reports are caused by the lack of the comments by the 

                                                             
15 Please follow the link to see the video: 
http://www.youtube.com/watch?v=EpUsBe2qE2A&feature=youtu.be 



27 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

representatives of the Coalition Georgian Dream. Besides, we often see the reports where it 
is difficult to talk about any balance. 

As it was the case of the First Channel, Rustavi 2 and Imedi, Real-TV started to have live 
broadcasts in its news releases since September. Political figures participated in these 
broadcasts. During this monitoring period there were 8 such broadcasts on the “Reality” 
and on average 15 minutes were allocated to them. There was only one guest per each live 
broadcast, and the following respondents went live during the news releases broadcasted 
during the monitoring period: Levan Vepkhvadze (Christian-Democratic Movement), Sergo 
Ratiani (United National Movement), Inga Grigolia (Christian-Democratic Movement), 
Andria Urushadze (United National Movement), Davit Sakvarelidze (United National 
Movement), Guram Chakhvadze (National-Democratic Party), Giorgi Laghidze (Future 
Georgia), Dimitri Lortkipanidze (Free Georgia). 

During these live broadcasts the journalist always let the guest finish his opinion fully and 
interrupts only when s/he wants to ask an additional question. In most cases, the 
journalist’s questions to the guests are less demanding.  

  



28 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Annex - Diagrams 

Diagram - Time 1 

 

 

Diagram - Time 2 

 

  



29 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Time 3 

 

 

Diagram - Time 4 

 

  



30 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Time 5 

 

 

Diagram - Time 6 

 

  



31 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Time 7 

 

  



32 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Speech 1 

 

 

Diagram - Speech 2 

 

  



33 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Speech 3 

 

 

Diagram - Speech 4 

 

  



34 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Speech 5 

 

 

Diagram - Speech 6 

 

  



35 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Speech 7 

 

 

  



36 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 1 

 

 

Diagram - Tone J1 

 

  



37 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 2 

 

 

Diagram - Tone J2 

 

 

  



38 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 3 

 
 

Diagram - Tone J3 

 
 

  



39 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 4 

 
 

Diagram - Tone J4 

 

 

  



40 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 5 

 

 

Diagram - Tone J5 

 

  



41 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 6 

 

 

Diagram - Tone J6 

 

  



42 
CRRC – Election Media Monitoring (September 1-14, 2012) 

Diagram - Tone 7 

 

 

Diagram - Tone J7. 

 


