CR
RC

Election Media Monitoring
October 1-13, 2012

It is noteworthy that on the polling day, October 1, almost all the channels broadcasted the
main news releases in a special format and these bulletins were quite long, which affected
the overall picture of quantitative data.

Following key findings were revealed during the media-monitoring period of October 1-13,
2012:

e The Coalition Georgian Dream ranks first on all the channels according to the
allocated time. Besides, all the channels allocated more than 40 percent of total time
to this subject.

e According to the allocated time, the United National Movement ranks second at all
the channels. Compared to the Coalition Georgian Dream, it got twice as little or even
less time.

e Compared to other monitoring periods, during this period the coverage of the CEC
increased and it was found among the top five subjects at some channels.

e On October 1, only the First Channel and Imedi allocated airtime for talking about all
the parties in the context of preliminary results.

e Distribution of direct and indirect speech for the Coalition Georgian Dream is the
same almost on all the channels. The only exception is Real TV, where the Coalition
has only 37 percent of direct speech.

e On the First Channel, Rustavi 2 and Imedi, the United National Movement has more
than 60 percent share of direct speech. The same share is 34 percent or less on
Maestro, Kavkasia and the Ninth Channel.

¢ During this monitoring period, the subjects were mostly covered with neutral tone on
all the channels, which at certain extent was due to the long news releases
broadcasted on October 1.

e DPositive coverage was quite rare at all the channels. However, the share of positive
coverage of the Coalition Georgian Dream was higher on Maestro and the Ninth
Channel than on other channels.

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



e Compared to the previous monitoring periods, the Coalition Georgian Dream has
relatively lower share of negative coverage on Real TV during this period. However,
it should be pointed out that compared to other channels this indicator is still the
highest during this period.

e As for the journalist’s tone, the pictures of overall tone and the journalist’s tone are
similar almost at all the channels.

Methodology and Analysis

Election Media Monitoring of televisions includes quantitative and qualitative components.
The quantitative component includes time allocated to the subject, direct and indirect
speech and tone of coverage. Components of the qualitative monitoring are: balance,
accuracy, fact-based coverage, manipulation with footage and music.

The quantitative data are provided in the diagrams, which are attached to the report. The
time allocated to the subjects is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals
to the time allocated to all the subjects on each channel during the particular monitoring
period, which is indicated in the title of the diagram. If the diagram does not show any
political party, which is a monitoring subject, this means that no time was allocated at all to
this party on this channel during this period. Those parties, to which at least several
seconds/minutes were allocated, are shown on the diagram (often with 0 percent of time).
The category “other” on each channel represents the group of subjects (except the political
parties), to which 1 percent of time or less was allocated on this channel.

It is notable that the President is always counted alone despite whether he is making
statements on behalf of the National Movement or not. However, other political figures,
such as, for example: Vano Merabishvili, Davit Bakradze, Gigi Ugulava, etc. when they
make speeches on behalf of the party and make appeals or nominate candidates, they are
considered to be the “United National Movement” and not as the “government” or the
“parliament”.

Direct and indirect speech differentiates whether the subject is talking in the news-item
himself or if he is being talked about by: journalists or other respondents. The direct and
indirect speech is provided in the diagrams in percentage. 100 percent equals to the time
allocated to every subject on this channel, which is provided along the subjects on these
diagrams. Those subjects, to whom less than one minute was allocated on the channel, are
not represented in the diagram.

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



The coverage tone is assigned to the subject when somebody is talking about him indirectly
and also when he is talking about himself, about other subjects or about general issues. The
diagrams show three categories of tones: positive (green), neutral (yellow) and negative
(red). While counting the time allocated to the subject, the tone of this allocated time is also
evaluated. Attention is paid to the text of a journalist or a respondent, and also to the overall
context of the news item.

Tone-based evaluation of the time allocated to the subjects is given in two ways: evaluation
of total time allocated to the subjects on a given channel based on the tone, and tone of
coverage/mentioning of subjects by a certain journalist. The coverage tone is given in
percentage. In the first case, 100 percent equals the total time of talking about a subject on a
particular channel, and also the time of talking about this subject by journalists. The
subjects, to which less than 1 minute was allocated in each case, are not represented on the
diagrams.

While performing the qualitative monitoring, the emphasis is laid on the balance, i.e. if there
are several different opinions about the covered subject represented in the news items. The
emphasis is also laid on the accuracy, and for evaluating this, the monitor observes if the
journalist’s conclusion and the materials used in the news items are compatible to each
other (footage, comments of the respondents), or if there are any mistakes in the names,
figures, identity of respondents. They also observe if the news item refers to any particular
fact, and if there is any footage/comments provided in this news item to confirm this fact.

The monitoring pays attention to the cases of manipulating with footage and music in the
news releases. It is assumed that there was a case of manipulation with footage and music, if
the footage or photos used in the news item are represented, and there is a music
accompanying that footage, which creates certain disposition and results in sharply positive
or negative association.

Based on these components, the results of monitoring of news releases are provided for the
period of October 1-13 per channels.

It is notable that only those parties and unions were monitored during this monitoring
period, which was registered as election subjects for the Parliamentary elections of Georgia
on October 1, 2012, in accordance with the Central Election Commission. Other subjects,
such as the government, the President, the parliament, local self-government, local and

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



international organizations!, CEC, Commission for Ensuring the Voters List Accuracy (SIA),
observers, the State Audit Service - are unchanged.

The First Channel

In total 9 hours were allocated to the subjects on the First Channel during the period of
October 1-13. One third of this time is attributed to the news release broadcasted on the
polling day only. According to the allocated time, there are two subjects that stand out on
the First Channel: the Coalition Georgian Dream, to which almost half of total time was
dedicated, and the United National Movement. During the whole monitoring period, it was
for the first time when any of the subjects had so big percentage indicator on the First
Channel according to the allocated time. Majority of the subjects have quite even
distribution of direct and indirect speech. Tone-based evaluation of the subjects shows well
that the monitoring subjects are mostly covered with neutral tone on the First Channel, and
same thing applies to the evaluation based on the journalist’s tone. Headlines of the reports
broadcasted on the First Channel are neutral and descriptive. In general, the neutral reports
prevail. However, there were some reports about the elections, which left negative
impression about the coalition, mostly because of the respondents’ comments and the
stories about the pressure by the coalition representatives. According to the presented
respondents, the news items are basically balanced on the First Channel. As for supporting
the journalist’s information by facts, the First Channel always provides such facts.

In total, the First Channel allocated 9 hours and 1 minute to the subjects during the period
of October 1-13. It is notable that one third of this time (3 hours and 15 minutes) was
dedicated only to the news release broadcasted on October 1. News releases were quite long
on the polling day almost on all the channels, which finally affected the total allocated to the
subjects and also its distribution as well.

According to the allocated time, there are two subjects that stand out on the First Channel:
the Coalition Georgian Dream, which got 49 percent of total time, and the United National
Movement, which has relatively less share - 20 percent. It is noteworthy that it was for the
time when any subject ever got such a big percentage on the first channel.

The time is quite equally distributed among the remaining subjects. According to the
allocated time, the CEC was found among the top three subjects, to which 6 percent was
allocated. News releases allocated certain portions of time to all the parties that have been

1 The monitoring looks at the coverage of local NGOs only in the elections context.

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



registered as election subjects for the parliamentary elections of October 1, 2012. However,
there are quite big differences between the maximum and minimum times allocated to the
parties, and some parties only got 2 seconds. (See the Diagram - Time 1)

It is notable that the majority of subjects have quite equally distributed share of direct and
indirect speech. The most equal distribution was reported for the first-ranking Coalition
Georgian Dream (direct - 49 percent, indirect - 51 percent). This distribution is the same for
the United National Movement and for the CEC, both of them having 61 percent of direct
speech. The local NGOs have the highest share of direct speech, which is 66 percent out of
the allocated 18 minutes. (See the Diagram - Speech 1)

The tone of the time allocated to the subjects clearly show that the monitoring subjects are
mostly covered in a neutral way on the First Channel. The lowest share of neutral tone - 78
percent - was reported for the President, to whom about 16 minutes were allocated in total.
21 percent of this time was dedicated to the positive coverage. As for other subjects, their
coverage with neutral tone is more than 92 percent. The Coalition Georgian Dream, to
which the most time was allocated (5 hours), also has the biggest share of negative tone as
well - 5 percent. As for the positive tone, the Georgian Dream and the National movement
got the same share of 3-3 percent of positive coverage. (See the Diagram - Tone 1)

As for the journalist’s tone, almost all the subjects are covered only with the neutral tone.
The Coalition Georgian Dream has the lowest indicator of neutral tone - 93 percent. It has
the highest indicator of negative coverage too - 5 percent. (See the Diagram - Tone J1)

The reports broadcasted on the First Channel during this period have neutral and
descriptive headlines.

The monitoring observes the reports as a whole, and also tracks overall impression in
regards to any particular subject. It is noteworthy that the reports of neutral contents prevail
on the First Channel. Cases of positive coverage are rare. There were only several reports
broadcasted during the monitoring period, which created positive impression about this or
that subject. For example: the report of October 6 “Tbilisoba 2012”, which had a story of
how the people celebrated Tbilisoba holiday, and where Gigi Ugulava, mayor of Thbilisi was
presented positively. However, it is impossible to speak about any trend in this respect.

As for the overall negative impression, there were some reports related to the conduct of
elections during the days right after the elections, where the negative impression was
created about the representatives of the Coalition Georgian Dream. In most cases these
negative impressions were created because of the comments or statements of the
respondents. Such reports were about the disturbance to the election commission by the

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



coalition members, also about the pressure on the commission representatives and their
physical abuse as well. For example, there is a negative context created in the report
“Tension in Marneuli” of October 5 about the coalition’s activists and members. The report
shows the respondents, representatives of the local self-government, who are saying that the
Georgian Dream representatives have beaten them up.

In regards to the respondents represented in the news items, the stories on the First Channel
are mostly balanced and various opinions are also presented around the covered issue.
However, there were news items during the monitoring period (regarding the elections
process), which was based only on one source.

As for supporting the journalist’s information with facts, the First Channel always provides
such facts.

Within the frameworks of the election campaign, the First Channel has started to arrange
live broadcasts in its news releases with the representatives of opposition parties. During
the monitoring period of October 1-13, there were in total 6 live broadcasts like this on the
First Channel, and each lasted for 10 minutes. The following guests were invited to these
broadcasts: Irakli Alasania (Coalition Georgian Dream), Paliko Kublashvili (United National
Movement), Aleksi Petriashvili (Coalition Georgian Dream), Gigi Tsereteli (United National
Movement), Sergo Ratiani (United National Movement), Amiran Gamkrelidze (Candidate
for the Minster of Health from the Georgian Dream).

There is usually one guest invited to these live broadcasts. The journalist mostly lets the
guests finish their statement, and interrupts only if s/he wants to ask an additional
question, clarify something or if the respondent went beyond the topic of the discussion.
The host’s questions to the guests invited to the studio are sometimes less or sometimes
more demanding.

Rustavi 2

During the monitoring period, Rustavi 2 allocated exactly 9 hours to the subjects. Almost
one third of this time (2hours and 51 minutes) was dedicated to the news release on October
1. Alinost half of the total time was dedicated to the Coalition Georgian Dream. In regards
to the Direct and indirect speech, the share of direct speech prevails among those subjects,
to which more than 10 minutes were dedicated during this period. The subjects are mostly
covered with neutral tone, and this is the case for the overall and for the journalist’s tone
as well. Distribution of tones was greatly affected by quite long news release on October 1,
when the exit poll results were announced. The headlines are mostly informative and

6
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



neutral. Overall impression of the subjects is mostly neutral. There are no clearly negative
or clearly positive reports observed in regards to any subject. However, there were positive
news items about the President and the representatives of the authorities, and there were
negative stories about the Coalition Georgian Dream. In regards to the respondents whom
in the news items, the reports are more or less balanced. Often the reports only have only
one side or one source.

During the monitoring period, exactly 9 hours were allocated to all the subjects on Rustavi
2. It is notable that almost one third of this time (2 hours and 51 minutes) was dedicated
only to the news release of October 1. The news bulletins were quite long on majority of
channels on the polling day, which finally affected the total time allocated to the subjects
and to its distribution as well.

The allocated time was mostly distributed between two subjects: the Coalition Georgian
Dream, to which almost half of the dedicated time was allocated and the National
Movement, which got little less - 18 percent. Among the top-four subjects were also: the
government (9 percent) and the President (7 percent). As for other subjects, they have 3
percent or less. (See the Diagram - Time 2)

In regards to the direct and indirect speech, those subjects, to which more than 10 minutes
were allocated during this period, the share of direct speech prevails in case of all the
subjects and it is more than 53 minutes. The lowest share of direct speech was reported for
the Coalition Georgian Dream - 53 percent; though the highest share was reported for the
observers - 76 percent. (See the Diagram - Speech 2)

As for the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, they are mostly
covered with neutral tone. In this case too, quite long news bulletin of October 1 had a great
impact, as these news releases were mostly announcing the results of exit polls. The
President has the highest share of positive coverage with 21 percent. The positive tone was
also reported in case of the Coalition Georgian Dream and the United National Movement
as well (the Coalition Georgian Dream - 4 percent and the United National Movement - 6
percent). As for the negative tone, mostly it was reported only in regards to one subject, to
which the largest share of time - almost 5 hours was allocated: the Coalition Georgian
Dream - 8 percent. (See the Diagram - Tone 2)

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, the picture is quite
similar. In this case too, the coverage with neutral tone prevails. The lowest share of neutral
tone is 90 percent, which is used for the Coalition Georgian Dream. The Georgian Dream
also has the highest share of negative coverage - 8 percent. (See the Diagram - Tone ]2)

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



During the monitoring period, the headlines of the reports on Rustavi 2 were mostly
informative and neutral. There were no headlines for the reports in the news release
broadcasted on the polling day on October 1.

The news items on Rustavi 2 were mostly neutral during the monitoring period. However,
despite there was not been any clearly positive or clearly negative reports identified, still,
there is a continuing trend that the reports, where the overall impression tends to be
positive, are mostly about the President, the United National Movement and only in some
cases - about the Mayor of Thilisi. As for the news items, where the overall impression
tends to be negative - they are about the representatives of the Coalition Georgian Dream,
especially during the first week of October.

Statement of Chiora Taktakishvili, representative of the National Movement was repeated 4
times during the long news release on October 1, according to which the National
Movement is winning with “stable majority”, which was leaving a positive impression
about the party. Besides, the President and the National Movement were represented quite
positively in the reports which were dealing with the statements of international
organizations and with the articles published by the foreign press, and with the President’s
speeches too. This was the case of, for example, the news item of October 3 “International
Responses”, where the journalist is reading an article where the recognition of the results by
the President and the National Movement is represented as a democratic step. Contrary to
this, Bidzina Ivanishvili’s statement, where he is calling Mikheil Saakashvili for resignation,

was represented as a non-democratic step.

In some reports the Coalition Georgian Dream was presented negatively, mostly in
connection to the elections process. For example, in the news item of October 2, “Incident in
Rustavi 2” has negative contents about the Georgian Dream, as far as the report has a story
about how the Coalition’s drunken activists were trying to intrude into the building of
Rustavi 2. Besides, the news item of October 4 “Pressure on the election commissions” tends
to be negative for the Coalition, because the report shows how the Coalition members and
supporters interfere in performance of commission members and verbally abuse them.

There were several reports broadcasted during the monitoring period, where the
representatives of the authorities and the United National Movement were represented
negatively. The news item of October 6 “Intruded IDPs” tells a story of IDPs trespassing on
the building. As far as the IDPs are talking about unbearable conditions that had lasted for
years, the authorities are shown in a negative context. The news item of the same day,
“Protest Anatomy 2”, the discussion is about the movie where Givi Targamadze, a member

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



of the United National Movement is referred to as “Chief Constructor of Color
Revolutions”. The shots used in the movie leave negative impression about Targamadze.

As for presenting various parties and different opinions, majority of the reports are
balanced in this monitoring period. Besides, we also come across with the reports during the
monitoring period, where it will be difficult to talk about the balance, as there is only one or
no source at all.

Since August, Rustavi 2 has had live broadcasts in its news releases, where one or several
politicians were invited. Sometimes they were arranged in the form of debates. During
October 1-13, the following guests were invited to Rustavi 2: on October 2 - Giga Bokeria
(Secretary of the Security Council), on October 3 - Davit Usupashvili (Coalition Georgian
Dream), on October 3 - Davit Bakradze (the United National Movement), on October 11 -
Amiran Gamkrelidze (the Coalition Georgian Dream).

In these live broadcasts the journalist always lets the guests express themselves fully, and
interrupts only if additional or probing question needs to be asked. The journalist’'s
questions to the guests mostly are less or moderately demanding.

Imedi

In total, Imedi allocated 8 hours and 55 minutes to the subjects during this monitoring
period. Out of this time, 3 hours and 11 minutes are the time from the news release on
October 1. According to the allocated time, the Coalition Georgian Dream ranks first. It is
notable that unlike other channels, this subject has the highest percentage indicator on
Imedi, which is more than a half of total time, and also has a minimum of 54 percent of
direct speech. The subjects are mostly covered with neutral tone. In this case too, a quite
long news release of October 1 has played a big role. The reports often have non-neutral
headlines. It is worth mentioning that one and the same headline, which had negative
content about the Coalition Georgian Dream, was repeated many times during three days.
The positive reports are mostly about the President, the government and the United
National Movement, and the negative reports are about Bidzina Ivanishvili and the
Coalition Georgian Dream. The emphasis is laid on the past of the coalition members, their
mistakes, bad relations among one another and other negative information. During the live
broadcasts, where the political figures and experts were participating, the journalists were
interrupting some guests, and were especially strict or especially loyal to other guests.

In total, 8 hours and 55 minutes were allocated to the subjects on Imedi during the
monitoring period. Out of this, 3 hours and 11 minutes are the time from the news bulletin

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



broadcasted on October 1, which had quite a big impact on the total results not only in
regards to the time distribution, but also in regards to the coverage tone distribution as well.

The Coalition Georgian Dream ranks first on Imedi, like on any other channel in regards to
the allocated time. However, it should be pointed out that unlike other channels, this subject
has the highest percentage indicator on Imedi - 52 percent. The United National Movement
ranks second with a very big difference - 16 percent. Then comes the President with 8
percent. However, time is quite equally distributed among the other remaining subjects. It is
worth noting that except for the First Channel, Imedi is the only channel, which covered al
the subjects in the news release on October 1, which were participating in the elections. (See
the Diagram - Time 3)

In regards to the direct and indirect speech, the subjects, which got more than 10 minutes on
the channel during October 1-13, have at least 54 percent of direct speech. The only
exception is the government, which has only 31 percent of direct speech out of about 19
minutes allocated to it. (See the Diagram - Speech 3)

As for the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, the subjects are mostly
covered with neutral tone. Even in this case, quite a long news bulleting, which was
broadcasted on October 1, had a big impact, where the exit poll results were announced.
Majority of the subjects have more than 90 percent of neutral coverage. The only exception
is the President with 74 percent. The President also has the highest rate of positive coverage
- 19 percent. The Coalition Georgian Dream, which in total got 5 hours and 25 minutes, had
a neutral coverage of 84 percent, and it also had the highest rate of negative coverage as well
- 9 percent. (See the Diagram - Tone 3)

As for the time allocated to the subjects according to the journalist’s tone, here the trend of
overall tone is repeated. The biggest share of positive coverage was reported for the
President (26% out of 9 minutes). The Coalition Georgian Dream has a relatively higher
indicator of negative tone (11%), to which the longest time - 1 hour and 40 minutes was
allocated. (See the Diagram - Tone J3).

During the monitoring period (October 1-13) some reports on Imedi had non-neutral
headlines. It is notable that 11 reports with the headline: “Dream: pressure on election
commissions - Elections 2012” were broadcasted in the news release of October 3, also the
same report with the same headline was broadcasted 5 times on October 4 and once on
October 5. As for other news items of negative headlines, mostly they were about Bidzina
Ivanishvili and the Coalition Georgian Dream. For example, “New Titan of Tbilisi -
Independent: Ivanishvili and Georgian Political Reality” (October 3), “Occupation and
Dream: Lukashevich and Volski” (October 4), “Father Elizbar: Cleansing will start - a

10
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



church person and the Georgian Dream” (October 4), “Dream, Abashidze and Mamaladze:
will the Coalition return the property to the people wanted by the Interpol?” (October 5),
“Pressure on local government MPs: Mamedov’s accusation for the Dream’s activists”
(October 10), “From Confrontation to the Dream: Dumbadze, Usupashvili, Masalkin”
(October 11).

On the other hand, the majority of news items with positive headlines are related to the
President, the Prime Minster and the topics of country’s revival: “National Movement in
Opposition: support to the formation of the government and controlling the Dream’s
promises” (October 3), “Saakashvili's Way to Democracy: American senators responded to
the election results” (October 4), “President: we should not let the law and order go down in
the country - assignments for Zguladze and Zodelava” (October 5), “Road Rehabilitation -
Mayor of Thilisi visited the ongoing works in Tsavkisi” (October 5).

As for the overall impression, there is a tendency identified that the positive reports are
mostly about the President, the authorities, the government, the National Movement and
the Mayor of Thilisi. For example, the news item of October 4 “Saakashvili's Way to
Democracy: American senators respondent to the election results” - is positive for the
authorities and the President. The journalist is informing about the contents of the statement
where Saakashvili and the authorities are praised.

The news item of October 5 “Road Rehabilitation - Mayor of Thilisi visited the ongoing
works in Tsavkisi” leaves a positive impression about Gigi Ugulava, as far as the report has
a footage of building roads in one of the villages and where the Mayor of Tbilisi is talking to
the locals gathered around him. He is positively speaking about the achievements of the
United National Movement and about how to keep them.

News item of October 8 “Felengauer - “Georgia was safe from war” - democratic elections
and avoided Russian aggression” presents Mikheil Saakashvili in a positive context, because
it was exactly Saakashvili’s democratic policy that saved Georgia from the war with Russia.

As it is seen from the news headlines, the news items broadcasted by the Kronika during
this monitoring period were mostly dedicated to the Coalition Georgian Dream, its
members and Bidzina Ivanishvili. For example, the news item of October 3 “Elections 2012
and Russia: Moscow’s reaction” negatively presents the Georgian Dream. In this story
Bidzina Ivanishvili and Dream’s victory is related to Russia. It is emphasized that the official
Moscow welcomes the new government. Besides, the experts are negatively talking about
Ivanishvili and his coalition. Often the emphasis is laid on the past of the coalition members,
their mistakes, bad relationships among one another and other negative pieces of
information.

11
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



The news item of October 5 “Dream, Abashidze and Mamaladze: Will the Coalition return
the property to the people wanted by the Interpol?” negatively presents the Coalition
Georgian Dream. The report underlines the fact that after the new government came into
power, the officers from Shevardnadze and Aslan Abashidze’s period, who are now wanted
by the Interpol, requested their property back. The report has footage of interviews with the
coalition members, where they are saying that everybody has the right to fair trial and to
protect their right to property. Besides, the report contains recollections of Aslan Abashidze
and his government’s past, how they restricted people, what privileges they had, what
property held, etc. At the end of the story the journalist points out that Abashidze’s and
Mamaladze’s lawyers are the members of the new ruling team, the Coalition Georgian

Dream.

The news item of October 5 “NATO, Russia or both at a time? Ivanishvili’s foreign policy”
leaves a negative impression on Bidzina Ivanishvili, as far as here the Coalition’s foreign
policy and its relations with Russia are underlined. There are excerpts from Ivanishvili’s
interviews, where he is speaking about relations with Russia. There is more emphasis laid
on the relations with Russia than on the North Atlantic Alliance.

Overall impression of the reports is intensified by the journalist’s text, which often was not
neutral during the monitoring period. Below you can find several examples:

e “He [Ivanishvili] already considers himself a Prime Minister, but he does not know
for sure whether the Constitution gives him this authority or not” (October 3, the
report “Tbilisi’'s New Titan” - Independent: Ivanishvili and Georgian Political
Reality)

e “However, the leader of a new ruling political power of Georgia has much bigger
plans with Russia, despite he has not received congratulations from Putin yet...
(There are Ivanishili’s words included in the report, where he is saying that nobody
has called yet)... He is waiting for settling relations with Russia” (October 5, news
item “NATO, Russia or both at a time? Ivanishvili’s foreign policy”)

e “Ivanishvili also pointed out that he staffed the new government within a record-
hitting time, in 15 minutes” (October 8, “Dream’s government: nomination of
candidates”)

In regards to the respondents presented in the reports, the news items are more or less
balanced. We also come across with reports which are difficult to judge from the standpoint
of balance, because there is only one or no respondent at all.

12
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



As for the live broadcasts in Kronika, during October 1-13 there were 9 live broadcasts like
this in the news bulletins on Imedi. Representatives of the Coalition Georgian Dream
prevailed among the guests during these live broadcasts: on October 5 - Davit Usupashvili
(the Coalition Georgian Dream) and Davit Bakradze (the United National Movement), on
October 9 - Davit Usupashvili (the Coalition Georgian Dream), on October 10 - Thee
Tsulukiani and Irakli Gharibashvili (the Coalition Georgian Dream), on October 11 -
Amiran Gamkrelidze and Murman Dumbadze (the Coalition Georgian Dream), October 12
- Nodar Khaduri (the Coalition Georgian Dream).

In case of the first 5 live broadcasts, the journalist would let the guests fully express
themselves and interrupted only to ask probing questions. In other 4 cases the host was
interrupting more and did not let the respondents speak. However, we can say that all the
guests were in more or less equal situation. Mostly, the journalist was moderately
demanding to the guests. There were cases when the host was asking more demanding
questions. For example, in the live broadcast of October 11, when Amiran Gamkrelidze (the
Coalition Georgian Dream) was speaking about the pension reform, the journalist
interrupted him several times and requested him to tell the exact amount of money.

It is notable that in the live broadcast on October 5, when Davit Usupashvili (the Coalition
Georgian Dream) was answering to the journalist's question about the violations by the
supporters of the Coalition Georgian Dream and saying that on the contrary, these were
provocations by the United National Movement, in parallel to this were was footage where
the Dream’s supporters are introducing into the precinct, which presents Usupashvili in a
negative context.?

Maestro

Maestro allocated 5 hours and 57 minutes in total to the monitoring subjects during
October 1-13. As it is the case of other channels, quite much time was allocated to the news
release on October 1 on Maestro, which is 2 hours and 51 minutes. Significantly big portion
of the total time was allocated to the Coalition Georgian Dream. Direct and indirect speech
is differently distributed among the subjects. The government, the United National
Movement and the President have the lowest share of direct speech, and the local NGOs,
and international organizations have the highest rate of direct speech. As for the tone-
based evaluation of the time allocated to the subjects, here and also in case of the
journalist’s tone mostly the neutral tone prevails. Coverage with the most positive tone

2 Please follow the link to see the video:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=4RXmT8D4iGg&feature=youtu.be

13
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



was reported in case of the Georgian Dream, and the highest rate of negative tone was
reported for the government and the United National Movement. The reports on Maestro
have descriptive and neural headlines. However, there are some headlines with negative
contents in regards to the representatives of the authorities, which leaves a negative
impression about these subjects. Whole range of reports was prepared on the election
violations and other topics, where the authorities were presented negatively. The news
items about the Coalition Georgian Dream were mostly positive. In regards to the
presented respondents, the reports are more or less balanced. However, there are some
reports where we feel that the comments of the representatives of government structures,
CEC and the National Movement were needed.

Maestro allocated 5 hours and 57 minutes to the subjects during October 1-13. Like it was on
other channels, quite much time - 2 hours and 51 minutes were allocated to the news release
on Maestro on October 1. According to the allocated time, the Coalition Georgian Dream
ranked first with its 45 percent. The United National Movement ranks second with 17
percent. As for other subjects, they got 8 percent or less. However, the allocated time is quite
equally distributed among them. (See the Diagram - Time 4)

Distribution of direct and indirect speech differs from subject to subject. The Coalition
Georgian Dream, to which the most time was allocated - 2 hours and 40 minutes, has
equally distributed shares of direct and indirect speech: 46 percent for direct and 54 percent
for indirect. The largest share of direct speech was reported for the local NGOs (72 percent)
and international organizations (71 percent). Relatively lower share of direct speech was
observed in case of the National Movement (34 percent), the government (31 percent) and
the President (38 percent). (See the Diagram - Speech 4)

As for the tone-based evaluation of the time allocated to the subjects, here mostly the
neutral tone prevails. The most positive coverage was reported in case of the Georgian
Dream - 18 percent. The biggest share of negative tone was reported in case of the
government (17 percent) and the United National Movement (15 percent). (See the Diagram
- Tone 4)

As for the journalist’s tone, here we see a similar picture. On the background of neutral
coverage, the negative tone was revealed in regards to two subjects. These are: the
government (18%) and the United National Movement (14%). Comparatively bigger share
of coverage with positive tone by the journalist was reported in case of one subject: the
Coalition Georgian Dream - 5 percent. (See the Diagram - Tone J4)

The news items on Maestro mostly had descriptive and neutral headlines. There were
reports in connection to the elections, which were about the violations during elections and

14
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



probable fraud at various precincts; the reports were also related to the post-elections events
and caused more or less negative associations about the authorities. There were no sharply
negative or positive headlines observed, but there were headlines with negative contents.
For example, “New documentation: with the widespread information the high-ranking
officials are leaving the country” (October 6), “Unofficial expenses: visits of high-ranking
officials to strip-clubs were funded from the Tbilisi Budget” (October 8).

Some part of the reports broadcasted on Maestro during October 1-13 is neutral. However,
in regards to the topics, which are related to the electoral violations or to the representatives
of authorities, overall impression about them is critical or negative, whereas the reports
about the Coalition Georgian Dream are more positive.

As for the reports broadcasted about the elections (e.g. news items of October 1: “Violations
in the regions”, “Elections in Adjara”, “Vakhtang Khmaladze’s Statement”; news item of
October 4: “Immigrant’s choice: hundreds of immigrants living abroad were deprived of
their right to vote”), there are some news items with overall negative impression regarding
the National Movement and the authorities, as far as the majority of electoral violations are
related to them. We also come across with the negative stories about the candidates of the
National Movement as well. In majority of these reports negative impression is created due
to the words of the respondents. After the elections, the authorities were portrayed
negatively in some reports. Among them is the report of October 6 “New documentation:
according to the widespread information, high-ranking officials are leaving the country”;
the news item of October 8 “Interview with a colonel: Nikoloz Janjghava starts a legal fight
to prove his innocence”, where Nika Janjghava is saying that his detention and also the
incident at Lopota Gorge was a pre-election provocation planned by the authorities; the
news item of October 9 “Treasury Funds: where did the non-transparent expenses go from

the President’s and the government’s reserve funds?!”, where the emphasis is laid on
unpurposeful spending of money by the authorities; the news item of October 10 “Leaving

the country: who has left and who is staying in Georgia”.

One of the examples of negative coverage of the National Movement is the news item of
October 3 “9-year rule: governance by the National Movement 2003-2012”, which
chronologically shows the facts happened during the rule of this party. It is notable that the
events or facts, which the National Movement, the President and the government claim to
be their achievements, are listed only. Main emphasis (accompanied with heavy footage) is
laid on negative events, such as: murder of Robakidze, Girgvliani and Vazagashvili, death
of Zurab Zhvania, raiding the demonstration of November 7, war of 2008, dispersal of the
demonstration on May 26, entry of SWAT team to the precinct in Khashuri during the
elections of 2012, etc. At the end of the story the reporter is saying that Saakashvili admitted

15
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



to the defeat and this way he finished to rule of the National Movement. At this moment
there is a footage which shows Saakashvili throwing the ballot-paper into the ballot box and
making a gesture with his hand as if he is giving up.?

During the monitoring period we come across with positive reports about the Coalition
Georgian Dream and Bidzina Ivanishvili on Maestro. Mostly this positive impression is
created by the coalition representatives or their supporters with their comments (for
example: news items of October 1 about the assembly of supporters). There were reports on
the polling day and afterwards about the coalition meetings and their celebration of victory,
where everybody has positive attitude towards the Coalition, and where the statements of
coalition leaders also create positive impressions (e.g. news item of October 1 “Dream -
Emotions - Bidzina Ivanishvili addressed the supporters”). News item of October 5
“Businessmen at Ivanishvili’s: more than 200 businessmen attended the meeting with
Bidzina Ivanishvili” positively presents Bidzina Ivanishvili, because the businessmen are
talking about him in a positive context and they express hope that business will start to
flourish in Georgia in this period.

However, there were several reports which showed the Coalition negatively. For example,
the Coalition representative Luka Kurtanidze is discussed in a negative context in the news
item of October 1, which reports about the statement of the Ministry of Internal Affairs
about some people beaten up by Luka Kurtanidze; because according to the statement of the
Ministry of Internal Affairs, he is blamed of beating up some people. Besides, the news item
of October 3: “Incident in Terjola: supporters of the Georgian Dream broke the door of the
District Commission” is negative to the Georgian Dream, because the respondents are
saying that the coalition representatives are exercising violence and try to intrude into the
precinct forcedly.

In regards to the presented respondents and different opinions, the news items are more or
less balanced on Maestro. We encounter the reports, where the activities of only one subject
is discussed and it is difficult to speak about the balance. However, we also see the reports
where we feel that the comments are lacking from the side of official state structures, the
CEC, or the representatives of the National Movement, and also sometimes their positions is
lacking as well. However, in some reports the journalist pointed out that it was impossible
to get any comment.

3 Please follow the link to see the video:
http:/ /www.youtube.com/watch?v=0bGZGp35vT8&feature=youtu.be

16
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



During the monitoring period there were several technical defects on Maestro. There were
cases when the respondents were not identified, or identified mistakenly. There are no cases
of manipulation with frames.

Kavkasia

In total, 4 hours and 17 minutes were allocated to the subjects on Kavkasia. Unlike other
channels, Kavkasia broadcasted its news release on the first of October in an ordinary
format and it lasted only for 34 minutes. The longest time was dedicated to the Coalition
Georgian Dream. The share of direct and indirect speech is more or less equally distributed.
The coverage of subjects was mostly done in a neutral way both in case of the overall tone
and the journalist’s tone as well. Together with the reports that created neutral overall
impressions, on Kavkasia we also see the reports of negative contents towards the United
National Movement, the authorities and the government, which mostly refer to the events
developed on the polling day or afterwards. Often the negative impression is created only
as the result of the respondent’s comments. The reports are more or less balanced, however,
there are also other news items, where none of the respondents is represented.

In total, Kavkasia allocated 4 hours and 17 minutes to the subjects. Unlike other channels,
the news release was broadcasted on Kavkasia in an ordinary format and lasted for 34
minutes. Despite this, the results are not different from other channels. On Kavkasia, like on
other 7 channels, the Coalition Georgian Dream ranks first according to the allocated time;
and by the way, with quite high indicator - 40 percent. The United National Movement and
the government rank second and third with similar percentage indicators (the National
Movement - 14 percent, and the government - 11 percent). Other subjects got 8 percent or
less. (See the Diagram - Time 5)

In regards to the percentage distribution of direct and indirect speech, in case of the
majority of subjects, this data is equally distributed. The lowest share of direct speech is
reported for the United National Movement - 33 percent, and the highest - for the local
NGOs - 60 percent. (See the Diagram - Speech 5)

As for the tone-based evaluation of the subjects it should be pointed out that the subjects
were basically covered with neutral tone on Kavkasia. In case of some subjects there was
negative coverage observed, and among them the United National Movement has the
highest indicator - 18 percent. The share of negative coverage has been reported also for the
government - 11 percent, the President - 11 percent and the Coalition Georgian Dream - 4
percent.

17
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



As for the positive tone, little coverage of positive tone was also reported for the same
subjects. (See the Diagram - Tone 5)

Results of the journalist’s tone are similar to the picture of overall tone. The subjects are
mostly covered with neutral tone. As for the negative tone, it was reported in case of four
subjects: the government - 14 percent, the United National Movement - 11 percent, the
President - 9 percent and the Coalition Georgian Dream - 3 percent. (See the Diagram -
Tone J5).

During the whole monitoring period the reports did not have headlines on Kavkasia, this is
why no respective observation was made.

Together with the reports of overall neutral impression, during the period of October 1-13,
there were also other reports with negative contents about the United National Movement,
the authorities and the government. Such news items mostly referred to the polling day and
other events developed in subsequent days. This impression is often crated by the
comments of the respondents who are presented in the reports. During this period, the news
items were dedicated to the following topics: attempts to rig the elections by the National
Movement, leaving the country by the government members, unlawful actions of the
government, etc.

Moreover, there were news items telling a story that the projects, which initiated by the
President or the government, were closed after the elections and were not continued. For
example, in the story of October 11, which was about the President’s project “smiling
Georgia” and other governmental projects, there was a negative coverage of the fact that the
governmental projects were suspended after the elections. Especially negative context was
provided for the project started by the President “Smiling Georgia”, as the people were left
without artificial teeth or treatment.

It is notable that there was a report in the news release of October 6 where the video was
shown about Givi Targamadze’s meeting with Russian opposition representatives. The talk
was about arranging a coup in Russia. It should be underlined that the story is quite
balanced; statements of the other party are presented, for example, those of Davit
Darchiashvili and Nika Chitadze, who are evaluating this event from different angle. There
is also Tsiskarishvili’s comment, who is speaking about Targamadze with negative tone. In
total, the news item presents a member of the United National Movement negatively, but
this because of the topic and not because of the channel’s tendentiousness.

In regards to the sources used in the news items and presented opinions, the news items on
Kavkasia are more or less balanced during the monitoring period. Like other channels, often

18
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



there are some news items on Kavkasia, when it is difficult to speak about any balance, or
where none of the respondents is presented.

The Ninth Channel

The Ninth Channel allocated 5 hours and 17 minutes to the subjects during the monitoring
period of October 1-13, out of which 2 hours and 25 minutes is attributed to the news
release broadcasted on October 1. According to the allocated time, the Coalition Georgian
Dream ranks first. The local NGOs have the biggest, and the United National Movement
and the government have quite little share of direct speech. As for the tone-based coverage
of subjects, there is an eye-catching and relatively big share of positive coverage of the
Coalition Georgian Dream during this period, which is due to the speech of respondents and
not that of the journalists. There was coverage of Bidzina Ivanishvili’s broad appeal on the
polling day, also footage of many people in the streets with flags, etc. In case of overall and
journalist’s tone, there was negative coverage used for: the National Movement, the
government, the authorities, the President and the local authorities. As for presenting
various opinions in the news items, in this respect the news items are more or less balanced.
However, we need to point out that in most cases the reports do not contain the comments
of the representatives of the government or the United National Movement. There are cases
observed on the Ninth Channel when the journalist’s opinions are irrelevant to the
materials used in the news items, or when the journalist’s assumption is presented as a
fact.

In total the Ninth Channel allocated 5 hours and 17 minutes to the monitoring subjects
during the monitoring period. Out of this time 2 hours and 25 minutes were dedicated to
the news release on October 1, which was quite a long program. 44 percent of total time was
allocated to the Coalition Georgian Dream. The second and third subjects got similar
percentage: the United National Movement (15%) and local NGOs (13%). Other subjects got
7 percent or less. (See the Diagram - Time 6)

As for the distribution of direct and indirect speech, the Coalition Georgian Dream and the
President have quite equal distribution. However, it should be pointed out that the time
allocated to them is very different: Coalition Georgian Dream - 51 percent direct and 49
percent indirect out of 2 hours and 20 minutes, President - 48 percent direct and 52 percent
indirect speech out of 21 minutes allocated to it. The local NGOs have the biggest share of
direct speech - 69 percent. The United National Movement and the government have quite
low share: the National Movement - 25 percent direct and the government - 23 percent. (See
the Diagram - Speech 6)

19
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



In regards to the coverage tone, as compared to other channels, there was clearly a bigger
share of positive tone used in regards to the Coalition Georgian Dream, on the Ninth
Channel - 22 percent. We see relatively more negative tone in regards to the national
movement (24%), the government (33%), the President (21%), the local self-government
(34%) and the authorities (75%). (See the Diagram - Tone 6)

Distribution of time allocated to the subjects is similar in case of the journalist’s tone and
here the tendency looks like the overall tone, especially in case of the negative tone. It is
notable that in case of the Coalition Georgian Dream, positive coverage by the journalist is
at minimum - 2 percent. However, the share of negative tone is quite big exactly in regards
to those subjects, which also had a big share of negative coverage from the viewpoint of
overall tone. These are: the government (39%), the United National Movement (22%), the
President (34%) and the authorities (62%). (See the Diagram - Tone J6)

In regards to the report headlines, the critical and ironical headlines are less observed on the
Ninth Channel during this monitoring period, and mostly the headlines of neutral contents
prevail. However, we can identify several headlines with critical and ironical contents about
the president, the government and the local authorities: “increased authority: the President
subordinated two agencies in three days” (October 8), “fight for self-government: President
starts to strengthen his power in the regions” (October 8), “Disappeared minister: there is no
information at the ministry about the whereabouts of the Minister of Justice” (October 9),
“Unpurposeful expenses of Defense: the experts request studying the expenses of the
defense budget” (October 13), “Spending of budgetary funds: Georgian Dream is accusing
the Gamgebeli of Kharagauli” (October 13).

It is notable that the news items, which were broadcasted on October 1-6, inclusive, did not
have headlines.

During the qualitative monitoring on October 1-13, inclusive, there are reports prevailing on
the Ninth Channel where the overall tone is negative, and where the authorities, the
government, the President, the United National Movement, local authorities and the Central
Election Commission are highlighted in negative context. This is provided by the
respondent’s comments, also by the overall context of the story and the journalist’s text as
well.

The news items broadcasted during the first half of October, which negatively presented the
authorities, the government, the United National Movement and the CEC, were mostly
related to the events developed on the polling day and afterwards. The news items mostly
contained stories about the attempts of the ruling party to rig the elections with various
tools at various places. Besides, often there are other reports, which speak about the projects

20
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



started by the government, such as the construction of Lazika, or the programs such as
“Smiling Georgia”, where the authorities or the projects are negatively presented by the
journalist and also by the respondents as well.

In this period the stories also covered various state-owned companies, among them the TV-
companies. The emphasis was laid on the property that was unlawfully taken away from
them and on the imposed fines. The facts such as the ministers and their surroundings, who
have left the country, were also discussed.

During the monitoring period, there were relatively rare cases of broadcasting the news
items with positive overall impression on the Ninth Channel. However, in these cases they
were about Bidzina Ivanishvili and the Coalition Georgian Dream. These news items
contained broad appeals and speeches of Bidzina Ivanishvili, where he is speaking
positively. There is also footage of his meeting with the Patriarch and praying at the icon.
The news items broadcasted on the polling day contained footage of many people,
applauses, flags, etc.

There are news items on the Ninth Channel, where the negative impression concerning a
particular subject is intensified by the journalist’s text. The examples are:

e “What new plots the National Movement is making for maintaining the media
outlets they had appropriated by force” (October 4, news item #7)

e “Where are the deserting high-rank officials? Zurab Adeishvili is the only minister
who left eh office and staff and sneaked out of the country... see the deserting high-
rank officials and public officers who had left Georgia, and who were associated
with terror a week ago” (October 9, news item “Disappeared minister: there is no
information at the ministry about the whereabouts of the Minister of Justice.”)

e “Mikheil Saakashvili made his decision yesterday, which has already been evaluated
to be a bargain” (October 9, news item “Change in the staff: Discussions are
underway about Kapanadze’s candidacy as a head of the General Headquarters”)

e “Mayor of Thilisi to take away some functions from the Ministry of Internal Affairs”
(October 10, news item “Police of the Mayor of Thilisi: Gigi Ugulava is creating his

. . ”
security service”)

As for presenting various opinions in the news items, in this respect the reports are more or
less balanced. However, we need to point out that the less balanced reports do not contain
the comment of the representatives of the authorities, government, the United National
Movement, the local self-government and the Central Election Commission. Besides, we

21
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



also come across with the reports where it is difficult to evaluate any balance, or where the
no respondent is represented at all.

There are cases observed on the Ninth Channel, when the opinions made by the journalist
does not correspond to the materials used in the news item, of when the journalist’s
assumption is provided as a fact, which in certain cases aggravates and intensifies the
picture.

Real TV

The report provides the results of news releases broadcasted on Real TV only from October
1 till October 5, inclusive, because after this the channel stopped news broadcasting.
Consequently, in total, the least time - 2 hours and 41 minutes were allocated to the
subjects on this channel, as compared to other channels. Almost half of this time was
dedicated to the Coalition Georgian Dream. As for the percentage distribution of direct and
indirect speech, the Coalition Georgian Dream has the lowest share of direct speech,
whereas the president has the highest. As for the tone-based coverage, on Real TV there is a
prevailing neutral tone in case of the majority of subjects, both in case of overall and the
journalist’s tone. Only one subject is covered negatively: the Coalition Georgian Dream. In
regards to the headlines of news items, neutral and descriptive headlines were observed on
Real TV. Overall impressions are mostly neutral in the news items. However, there are
negative reports about the Coalition and positive reports about the representatives of
authorities. However, there are no clearly negative reports observed any more. The news
items are sometimes balanced, sometimes - not. In case of imbalance, there is a lack of
comments by the Coalition representatives.

This report provides the results of monitoring of news releases on Real TV during October
1-5, inclusive, as far as after that the channel stopped news broadcasting. Consequently, this
channel allocated the least time to the subjects compared to other channels - 2 hours and 41
minutes. The most time - 46 percent was dedicated to the Coalition Georgian Dream. Twice
as little time was allocated to the second-ranking United National Movement - 20 percent.
The president was found among the top-three subjects with 11 percent. As for other
subjects, they had 6 percent or less. (See the Diagram - Time 7)

As for the percentage distribution of direct and indirect speech, the most equally distributed
indicators were reported in case of the United National Movement: 51 percent direct and 49
percent indirect. The lowest share of direct speech was reported for the Coalition Georgian
Dream - 37 percent, and the highest - for the President - 70 percent. (See the Diagram -
Speech 7)

22
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



As for the tone-based coverage of subjects, there is an eye-catching prevalence of neutral
tone in case of majority of subjects on Real TV. It should be pointed out that during this
period we do not come across with a large share of positive coverage in case of any subject.
There is quite a big share of negative coverage only in case of one subject only: the Coalition
Georgian Dream - 35 percent. (See the Diagram - Tone 7)

The journalist’s tone regarding the subjects is quite similar to the overall tone. Negative
coverage is observed only in case of one subject: the Georgian Dream - 33 percent. As for
the positive coverage, as it was the case of overall tone, even in case of the journalist’s tone
these cases have been minimized. (See the Diagram - Tone J7)

During this monitoring period, news releases of only 5 days were observed on Real TV. No
news program was broadcasted in the evenings since October 6. In regards to the news
headlines, the situation has changed on Real TV. The news items, which were related to the
elections (mostly on October 1), did not have any headlines at all. As for other days, the
repots only had short and descriptive headlines. For example, “Ivanishvili’s Press-
Conference” (October 2), “President with Diplomats” (October 4), “Incident in Akhmeta”
(October 5).

The situation has changed on Real TV even in regards to the impressions as well. During the
monitoring period, the evening news releases of this channel was distinguished with clearly
negative coverage of the Coalition Georgian Dream and clearly positive coverage of
government subjects. However, the news items broadcasted on October 1-5 left more
neutral impressions about the subjects. Still, there were negative stories about the Coalition
Georgian Dream, but sharply negative texts of the journalists were not observed as before.
As for the president and government, there were several positive news items about them
during this period too, but here too, significant differences were observed in regards to the
coverage style.

For example, in the news item of October 1, which contained the comments of the
representatives of the VGD about exit poll results, it is underlined that the Coalition is
celebrating the victory early, only based on the primary results of the exit polls of the Voters
League, which was funded by Ivanishvili. The news item contains Bidzina Ivanishvili’s
statements and the journalist is highlighting how mutually exclusive statements he is

making.

The news item of October 3 “Ivanishvili’s Ministers” Cabinet” discusses probable candidates
of ministers, and every candidate’s past experience and political way are overviewed in a
negative context. The journalist is underlining that many of them are the politicians of
Shevardnadze’s regime, or has a pro-Russian orientation. The news item also speaks about

23
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



Ivanishvili’s ultimatum, where he is calling for Saakashvili’s resignation. Then the story
shows how Ivanishvili is changing this statement after a negative evaluation by the
international community.

For example, the news item of October 4 “CNN on Georgia” and “American Senators’
Statement”, presents the president and the government positively, in one case, while
presenting the CNN’s article, and in the other case - while covering the statement of

American senators.

As for the balance of news items according to the presented respondents, during this period
the news items were sometimes balanced - sometimes not. There are many reports, where
only one subject’s activities are covered, and it is difficult to speak about the balance of
sources. However, it is notable that some part of unbalanced stories is conditioned by the
lack of comments of representatives of the Coalition Georgian Dream.

There are cases on Real TV, when the journalist’s opinions are irrelevant to the materials
used in the news items. However, such cases are rare during the monitoring period and do
not represent a trend.

There were no more live broadcasts during the news releases on October 1-5.

24
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



Annex - Diagrams

Diagram - Time 1

:'” Time Allocated to the Suﬁj’écts on the First Channel

(total: 9 hours and 1 minute)
Coalition Georgian Dream I 49%
United National Movement NS 0%

cec I 6%
Observers W 5%
Local NGOs I 3%
President WM 3%
Christian-Democratic Movement 1l 3%
International Organizations Ml 2%
Government Bl 2%
Labor Party 1 1%
Free Georgia | 1%
National-Democratic Party | 0%
European Democrats | 0%
New Rights | 0%
For Free Georgia | 0%
Georgian Troupe | 0%
Future Georgia | 0%
Public Movement | 0%
Freedom - Zviad Gamsakhurdia’s Way | 0%
People's Party | 0%
Merab Kostava's Society | 0%
Workers Council of Georgia | 0%
Sportsmen’s Union of Georgia | 0%
Other B 3%

Diagram - Time 2

Time Allocated to the Subjects on Rustavi 2 (total 9 hour)

Coalition Georgian Dream [N a8%
United National Movement [N 18%
Government [N 9%
President I 7%
Observers M 3%
CEC M 3%
Christian-Democratic Movement [l 3%
International Organizations | 23
Parliament B 2%
Local Self-Governance [ 2%
Labor Party [ 1%
New Rights | 1%
Free Georgia | 0%
National-Democratic Party | 0%
Other M 2%

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

25



Diagram - Time 3

i

Coalition Geargian Dream
United National Movement
President

CEC

Christian-Democratic Movement
Observers

Government

Local Self-Governance
International Organizations
Parliament

New Rights

Labor Party

Free Georgia
National-Demeocratic Party
Georgian Troupe

European Democrats

For Free Georgia

Public Movement

Freedom - Zviad Gamsakhurdia's Way
People's Party

Merab Kostava's Society
Future Georgia

Workers Council of Georgia
Sportsmen's Union of Georgia
Other

Time Allocated to the Subjects on Imedi (total 8 hours 55 minutes)

I 50%
I 1%

I gy

N 5%

.t

Bl 4%

4%

M 2%

H 2%

W 2%

EEFFEEEELREE

-
R

=

Diagram - Time 4

Coalition Georgian Dream
United National Movement
Government

Local NGOs

President

International Organizations
CEC

Observers
Christian-Democratic Movement
Authorities

New Rights

Free Georgia

Labor Party

European Democrats
Other

| Time Allocated to the Subjects on Maestro (total 5 hours and 57 minutes)

. pti3
I 175
N s%

I 7

B s«

M 3%

M 3%

B 2%

B

B 2%

l 1%

1%

| 1%

| 0%

[ E

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)




Diagram - Time 5

Coalition Georgian Dream
United National Movement
Government

President

Local NGOs

Local Self-Governance
Christian-Democratic Movement
Free Georgia

Observers

Authorities

International Organizations
CEC

New Rights

Labor Party

European Democrats
Other

b

Time Allocated to the Subjects on Kavkasia (total: 4 hours and 17 minutes)

. 20%
N 14%
I 113
N 8%
. 7%

M ax

M 3%

M %

| 13

| 2

B2

B 2%

B 2%

| 0%

| 0%

B 1%

Diagram - Time 6

Coalition Georgian Dream
United National Movement
Local NGOs

Government

President

CEC

Local Self-Governance
Authorities

Observers
Christian-Democratic Movement
New Rights

Labor Party

European Democrats
Georgian Troupe

Free Georgia

Other

7" Time Allocated to the Subjects on the Ninth Channel (total: 5 hours and 17
minutes)

A aa%
N 15%
I 13%
B 7%

N 7%

M a%

M 3%

2%

B 2%

| 1%

| 0%

| 0%

| 0%

| 0%

| 0%

B 2%

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

~3

27



Diagram - Time 7

Time Allocated to the Subjects on Real tv (total: 2 hours and 41 minutes)

Coalition Georgian Dream [ 26%
United National Movement [ 20%
President [ 11%

Government [l 6%
cec M ax
International Organizations | B
Observers M 2%
Authorities IZ%
Christian-Democratic Movement I 2%
New Rights | 1%
Labor Party | 1%
National-Democratic Party | 0%
Other [ 3%

iii

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

28



Diagram - Speech 1

Time Allocated to the Subjects on the First Channel:
Direct-Indirect Speech (%)

" Direct " Indirect
Coalition Georgian Dream (4:23:44) IEGEsT"
United National Movement (1:48:4g8) IINGIT3GW
CEC (34:44) G0N

Observers (25:53) 588
Local NGOs (18:33)
President (15:19)
Christian-Democratic Movement (14:50)
International Organizations (12:44)
Government (12:34)
Local Self-Governance (5:56)
Parliament (5:10)
Labor Party (4:41)
Free Georgia (2:44)
National-Democratic Party (2:14)
European Demaocrats (2:09)
New Rights (1:59)
For Free Georgia (1:36)
State Audit Service (1:22)
Voters Lists Verification Commission (SIA) (1:13) |
Georgian Troupe (1:06) |

Diagram - Speech 2

Time Allocated to the Subjects on Rustavi 2:
Direct-Indirect Speech (%) ., .. —

Coalition Georgian Dream (4:17:38) I amw
United National Movement (1:38:10) IET IS0
Government (48:00) FFH38
President (40:00) E7i28
Observers (17:48)
CEC (15:13)
Christian-Democratic Movement (14:37)
International Organizations (11:24)
Parliament (8:31)
Local Self-Governance (8:22)
Local NGOs (5:12)
Labor Party (4:01)
New Rights (3:03)
Free Georgia (2:16) |
National-Democratic Party (1:29) |

———mmmEEE

29
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



Diagram - Speech 3

Time Allocated to the Subjects on Imedi:
Direct-Indirect Speech(%)

¥ Direct ¥ |ndirect

Coalition Georgian Dream (4:38:35)
United National Movement (1:26:05)
President (41:03)

CEC (25:31)

Christian-Democratic Movement (21:03)
Observers (20:14)

Government (18:55)

Local Self-Governance (12:20)
International Organizations (8:36)
Parliament (8:26)

New Rights (4:26)

Local NGOs (1:44)

Labor Party (1:27)

Free Georgia (1:20)
National-Democratic Party (1:14) |

--lwaﬁﬁii

.-
b

Diagram - Speech 4

4

Time Allocated to the Subjects on Maestro:
Direct-Indirect Speech (%)

" Direct ¥ Indirect

Coalition Georgian Dream (2:40:58) T Isammm
United National Movement (59:24) [EZINNEENN
Government (27:25) THg8
Local NGOs (24:52) [EZIl
President (20:56) &2
International Organizations (10:59)
CEC (10:51)
Observers (8:31)
Christian-Democratic Movement (6:36)
Local Self-Governance (5:13)
Parliament (4:35)
New Rights (4:23)
Free Georgia (2:47)
Labor Party (1:52) |

= A

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

30



Diagram - Speech 5

Time Allocated to the Subjects on Kavkasia:

Direct-Indirect Speech N

Coalition Georgian Dream (1:42:11)
United National Movement (37:02)
Government (29:08)

President (19:55)

Local NGOs (19:04)

3 Local Self-Governance (9:51)
Christian-Democratic Movement (7:14)
Free Georgia (6:34)

Observers (5:57)

International Organizations (4:11)

CEC (4:08)

New Rights (4:06)

Parliament (2:04)

Diagram - Speech 6

Time Allocated to the Subjects on the Ninth Channel:
Direct-Indirect Speech (%)

¥ Direct ¥Indirect

Coalition Georgian Dream (2:20:30)
United National Movement (46:54)
Local NGOs (41:07)

Government (22:28)

President (21:30)

CEC (11:20)
Local Self-Governance (9:20)
Observers (6:09)

International Organizations (3:16)
Parliament (2:20)
Christian-Democratic Movement (1:41)
New Rights (1:10)

Chamber of Control (1:07)

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

31



Diagram - Speech 7

Time Allocated to the Subjects on Real TV:
Direct-Indirect Speech (%)

Coalition Georgian Dream (1:14:27)
United National Movement (32:55)
President (17:03)

Government (8:56)

CEC (7:14)

International Organizations (5:14)
Observers (3:50)
Christian-Democratic Movement (2:26)
Local NGOs (1:56)

New Rights (1:11)

Parliament (1:09)

Labor Party (1:01)

¥ Direct “Indirect

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

32



Diagram - Tone 1

Coalition Georgian Dream (5:01:07)
United National Movement (2:04:14)

Observers (28:48)

Local NGOs (19:36)
Christian-Democratic Movement (17:00)
President (15:46)

International Organizations (13:17)
Government (13:08)

Local Self-Governance (6:03)
Labor Party (5:15)

Parliament (5:10)

Free Georgia (2:59)
National-Democratic Party (2:29)
European Demaocrats (2:16)

For Free Georgia (2:06)

New Rights (1:59)

Voters Lists Verification Commission (SIA) (1:31)
Georgian Troupe (1:26)

State Audit Service (1:22)

Diagram - Tone J1

CEC (36:29) |

Time Allocated to the Subjects on the First Channel according to the tone (%) |

- " Positive Neutral " Negative
3 92
k) 95 J
99

100
100

97
78

Coalition Georgian Dream (1:48:39)
United National Movement (36:38)
CEC (12:02)

Observers (9:50)

Christian-Democratic Movement (7:20)
Local NGOs (6:21)

International Organizations (4:14)

Government (3:31)
Parliament (2:58)
Labor Party (2:38)

New Rights (1:03)

President (3:49) |

Time Allocated to the Subjects on the First Channel according to the
Journalist's Tone (%)

'Positive  Neutral ™ Negative
93

99 |
100
100
100
100

Local Self-Governance (1:15) |
Free Georgia (1:04) |

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)




Diagram - Tone 2

| Time Allocated to the Subjects on Rustavi 2 according to the tone (%) |

Positive Neutral u Negative
Coalition Georgian Dream (4:54:27) & 88

United National Movement (1:55:49) 6 92 |
Government (51:24) | 97 |
President (41:40) 21 77 |
Observers (18:45) 97/
CEC (16:21) 98|
| Christian-Democratic Movement (16:05) 97
: International Organizations (11:25) 99
Local Self-Governance (8:42) ||
Parliament (8:31)
Local NGOs (5:12)
Labor Party (4:24)
New Rights (4:07)
Authorities (3:47) |
Free Georgia (2:42)
National-Democratic Party (1:29)

Diagram - Tone J2

Time Allocated to the Subject;on Rustavi 2 according to the

Journalist's tone (%) " _
= Positive MNeutral = Negative

Coalition Georgian Dream (1:32:39) 90 8
United National Movement (22:10) 97 |
Government (14:17) 98 |
President (5:37) |96
CEC (5:14) 100
Parliament (5:12) 100
Christian-Democratic Movement (4:50) 100
International Organizations (4:32) 100
Observers (3:49)
Local NGOs (2:14)
Local Self-Governance (2:09)
Labor Party (1:26)

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)




Diagram - Tone 3

Time Allocated to the Subjects on Imedi according to the tone (%)

Positive Neutral = Negativ
Coalition Georgian Dream (5:25:11) % 84 i

United National Movement (1:40:14) 5 92 I
President (42:10) 18 74 |
CEC (27:18) 100
Observers (24:14) 100
Christian-Democratic Movement (23:18) 100
Government (19:28) (91
Local Self-Governance (13:02) | |
International Organizations (8:36)
Parliament (8:26)
New Rights (4:58)
Authorities (3:25) |
Free Georgia (1:47)
Local NGOs (1:44)
Labor Party (1:27)
National-Democratic Party (1:14)

Diagram - Tone J3

Time Allocated to the Subjects on Imedi according to the Journalist's
Tone (%) » :
: Positive Neutral B Negative
Coalition Georgian Dream (1:40:49) | 88
United National Movement (25:22) | 97 |
President (9:29) | 72|
CEC (8:58) 100
Observers (8:13) 100
Christian-Democratic Movement (7:46) 100
Government (7:41) 100
International Organizations (3:18)
Local Self-Governance (3:02) |
New Rights (2:42)
Parliament (2:27)
Local NGOs (1:14)
Labor Party (1:01)

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)




Diagram - Tone 4

Time Allocated to the Subjects on Maestro according to the tone (%)
Positive Neutral ENegative

Coalition Georgian Dream (2:54:41) [ 18 81
United National Movement (1:04:32) | 23 15
Government (29:20) | 81 #
Local NGOs (26:57) | 99
President (21:46) 172
International Organizations (11:41) 100
CEC (11:17) 91|
Observers (8:43) 100
Christian-Democratic Movement (7:28) | |
Authorities (5:28) i
Local Self-Governance (5:13) |
New Rights (5:07)
Parliament (4:36) |
Free Georgia (3:08) |
Labor Party (1:52) |
Opposition (1:04) |

Diagram - Tone J4

Time Allocated to the Subjecfgon Maestro according to the
Journalist's tone (%) N _
. Positive Neutral ®Negative
Coalition Georgian Dream (1:13:16) |5 94
United National Movement (29:36) | 84 14
Government (13:46) 82 8
President (7:47) |75l
Local NGOs (6:47) 100
CEC (5:23) 99|
New Rights (3:15) 100
International Organizations (3:11)
Christian-Democratic Movement (3:11) |
Parliament (2:39) |
Observers (2:04) |
Local Self-Governance (1:55) |
Authorities (1:20) |

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)




Diagram - Tone 5

Time Allocated to the Subjects on Kavkasia according to the tone (%)

_ Positive Neutral ¥ Negative
Coalition Georgian Dream (1:53:07) 3 93
United National Movement (39:21) | 80 18
Government (30:45) sa i

President (20:45) | s2 ||
Local NGOs (19:08) 100
Local Self-Governance (10:45) | 86 |
Christian-Democratic Movement (8:06) 98
Free Georgia (7:20) |87|
Observers (5:58) 100
New Rights (5:32)
Authorities (4:13) ||
International Organizations (4:11)
CEC (4:08) |
Parliament (2:04) |

Diagram - Tone J5

Time Allocated to the Su bjectgon Kavkasia according to the
JournaIISt'S tone [%) Positive Neutral ™ Negative
Coallition Georgian Dream (46:15) 96
United National Movement (16:22) 90 fi
Government (12:20) s
Local NGOs (7:35) 100
President (7:07) 91 |
Local Self-Governance (4:00) 84 |
CEC (3:17) 97|
Christian-Democratic Movement (3:15) 100
Free Georgia (2:52) 78|
Observers (2:40) 100
International Organizations (1:47)
New Rights (1:43)
Authorities (1:13) |
Parliament (1:06)

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

37



Diagram - Tone 6

Coalition Georgian Dream (2:38:30)
United National Movement (49:46)
Local NGOs (44:11)

Government (23:01)

President (22:18)

CEC (11:38)

Local Self-Governance (9:43)
Authorities (6:18)

Observers (6:14)

International Organizations (3:16)
Parliament (2:20)
Christian-Democratic Movement (1:42)
New Rights (1:27)

Chamber of Control (1:07)

Diagram - Tone J6

67
78
8s|

76 4

100

Time Allocated to the Subjécts on the Ninth Channel
according to the tone (%)

Positive  Meutral ®Negative
77

Authorities (2:03)

Coalition Georgian Dream (59:21)
United National Movement (24:11)
Government (13:05)

Local NGOs (12:37)

President (6:43)

CEC (4:09)

Local Self-Governance (3:11)

Observers (2:16)

78
o H
100

GGI

SZI

CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)

Time Allocated to the Subjects on the Ninth Channel according to the
Journalist's Tone L%rg -

Neutral " Negative




Diagram - Tone 7

iz

Time Allocated to the Subjects on Real TV according to the tone (%)

x " Positive Neutral = MNegative
Coalition Georgian Dream (1:23:00) | 64 *
United National Movement (35:30) | 96 |

President (17:42) | 90 |
Government (9:17) | 96
CEC (7:10) 92|
International Organizations (5:20) 100
Observers (4:04)
Christian-Democratic Movement (2:37) |
Authorities (2:34) ||
Local NGOs (1:59)
New Rights (1:42)
Labor Party (1:16)
Parliament (1:09)
Local Self-Governance (1:07) |

Diagram - Tone J7

| Time Allocated to the Subjects on Real TV according to the Journalist's

Tone (%) _
¥ Positive Neutral B Negative
Coalition Georgian Dream (38:10) 67 -
United National Movement (13:34) 100

CEC (2:58) 100

Government (2:47) |94

President (2:41) iaa

Observers (2:15) 100

International Organizations (1:56) 100

Christian-Democratic Movement (1:04)

39
CRRC - Election Media Monitoring (October 1-13, 2012)



